سرور مجازی
فضای مجازی

کاهش زمان ۱۰ ساعته خاموشی برق در چین به کمک هوش مصنوعی

 وقتی در کشور برق می‌رود، معمولاً ۶ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا مشکل برطرف شود و منبع تغذیه از سر گرفته شود، اما هوش مصنوعی آن را به سه ثانیه کاهش می‌دهد. بر اساس آزمایشی که به مدت یک ماه در Qitailu، یک جامعه مسکونی با بیش از ۲۰۰ خانواده در ارومچی در منطقه سین کیانگ انجام شد، اثربخشی سیستم مورد بررسی قرار گرفت.

طبق گزارش Science and Technology Daily، شرکت دولتی شبکه برق چین، قدرتمندترین هوش مصنوعی این کشور را برای توزیع برق در روز سه شنبه راه اندازی کرد.

شبکه برق جامعه Qitailu دارای حسگر‌های بیشتری نسبت به هر جای دیگری در کشور است و هر سنسور دارای هوش خود است که می‌تواند مسیر‌های تامین برق را بدون دخالت انسان تعیین کند.

در این گزارش آمده است هنگامی که یک خرابی تجهیزات در شبکه توزیع ولتاژ پایین در منطقه رخ می‌دهد، پایانه‌های محاسباتی فوراً عملکرد خود ترمیمی را از جمله مکان یابی خودکار خطا، جداسازی خطا و بازیابی برق آغاز می‌کنند. مقامات محلی گفتند که استفاده از فناوری شبکه برق مبتنی بر هوش مصنوعی به سرعت از Qitailu به سایر جوامع گسترش خواهد یافت.

چین یک سوم برق جهان را تولید می‌کند که بیشتر از مجموع برق تولیدی ایالات متحده، هند، روسیه و ژاپن است. شبکه برق چین سال هاست که از هوش مصنوعی در عملیات روزانه خود استفاده می‌کند، به ویژه پس از ساخت عظیم مزارع بادی و نیروگاه‌های خورشیدی که خروجی انرژی ناپایدار داشتند.

هوش مصنوعی

وقتی در یک جامعه مسکونی، شبکه به تعداد زیادی از کاربران نهایی متصل می‌شود انواع مختلفی از مشکلات ممکن است رخ دهد و بسیاری از مسائل باید به صورت دستی شناسایی شوند. خاموشی در چین به خصوص در شهر‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد و کارگران شبکه برق چین کارآمدترین متخصصان در جهان هستند. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، هنوز ساعت‌ها طول می‌کشد تا مشکل برطرف شود.

یک کامپیوتر مدیریت شبکه برق سنتی، زمانی که خاموشی رخ می‌دهد، تعداد زیادی کد خطا تولید می‌کند. یک اپراتور انسانی باید بر اساس اطلاعات ارزیابی کند و راه حلی مانند طرح مسیریابی مجدد بر اساس تجربه خود ابداع کند. هوش مصنوعی از پردازش زبان طبیعی برای درک توضیحات متنی که در پشت هر کد خطا وجود دارد استفاده می‌کند. سپس از تعداد زیادی از تجربه‌های موجود حاصل از موارد خاموشی قبلی یاد می‌گیرد تا الگو‌های پنهانی را پیدا کند که به یافتن و حل مشکل کمک می‌کنند.

برای بهبود دقت، هوش مصنوعی به حجم عظیمی از داده‌های جمع آوری شده توسط طیف وسیعی از حسگر‌ها نیاز دارد. در گذشته این حسگر‌ها و فناوری انتقال داده مربوطه فقط برای خطوط برق فشار قوی موجود بود، اما اکنون آن‌ها در حال ایجاد راه برای ورود به محله‌ها هستند.


بیشتر بخوانید

  • هوش مصنوعی عکس‌های قدیمی را روتوش می‌کند

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا