سرور مجازی
zoomit

متا به جمع‌آوری داده‌های سلامتی بیماران بدون رضایت آن‌ها متهم شد

متا ممکن است اطلاعات حساس پزشکی بیماران را بدون رضایت آن‌ها جمع‌آوری کرده باشد. انگجت گزارش می‌دهد دو شکایت دسته‌جمعی، این شرکت و بیمارستان‌ها را به‌نقض قانون تهاجم به حریم‌خصوصی در کالیفرنیا (HIPAA) و سایر قوانین مرتبط با جمع‌آوری داده‌های بیمار بدون رضایت از آن‌ها متهم می‌کنند. ابزار ردیابی تحلیلی متا موسوم به پیکسل، زمانی‌که در پورتال‌های بیماران حضور داشت، وضعیت سلامت، جزئیات قرارهای ملاقات و سایر داده‌ها را به فیسبوک ارسال می‌کرد.

یکی از بیماران در شکایتی که ماه گذشته مطرح کرده است گفت که پیکسل، داده‌هایی را از پورتال‌های UC San Francisco و Dignity Health جمع‌آوری کرده است که برای ارائه‌ی تبلیغات مربوط به مشکلات قلب و زانو از آن‌ها استفاده می‌شود. شکایت دوم، ماه ژوئن مطرح شده است و ادعا می‌کند داده‌های حداقل ۶۶۴ ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات پزشکی، ازطریق پیکسل با فیسبوک به‌اشتراک گذاشته‌اند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • افت درآمد فیسبوک برای اولین بار در تاریخ؛ زاکربرگ می‌گوید وارد رکود اقتصادی شده‌ایم
  • مارک زاکربرگ: متا و اپل در حوزه متاورس «رقابتی بسیار عمیق و فلسفی» دارند

متا از سایت‌هایی که از پیکسل استفاده می‌کنند می‌خواهد قبل از ارسال داده‌ها به فیسبوک، حق اشتراک‌گذاری آن اطلاعات را به‌دست آورند، اما شاکیان مدعی شده‌اند که این شرکت از اجرای سیاست‌های خود امتناع کرده است. طبق داد‌خواست‌ها، غول رسانه‌های اجتماعی با وجود اطلاع از نوع داده‌های جمع‌آوری‌شده، پیکسل را در وب‌سایت‌های ارائه‌دهندگان اطلاعات پزشکی قرار داده است.

دعوی‌های مطرح‌شده تضمینی برای پرداخت غرامت‌های سنگین به شاکیان ندارند، بااین‌حال، اقدام قانونی شاکیان درصورت موفقیت‌آمیز بودن می‌تواند برای متا گران تمام شود. آن‌ها ازطرف کاربران فیسبوک از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی که به پیکسل متکی هستند، درخواست خسارت می‌کنند و این مورد می‌تواند شامل میلیون‌ها نفر باشد.

شاکیان این پرونده همچنین مجموعه‌ای از اقدامات قانونی مربوط به حریم خصوصی ایالات متحده را علیه غول رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. متا به‌دلیل جمع‌آوری مجموعه اطلاعات شخصی بیش از ۷۰ میلیون کاربر آمریکایی با شکایت دادستان کل واشنگتن دی‌سی مواجه شده است. این شرکت همچنین درمورد سیستم تشخیص‌چهره‌ی غیرفعال‌‌شده‌ی خود با دعوی قضایی دست‌وپنجه نرم می‌کند و فقط در سال جاری یک دعوی دسته‌جمعی مربوط به سال ۲۰۱۲ درمورد استفاده از کوکی‌های ردیابی را حل‌وفصل کرد. آخرین درگیری‌های فیسبوک با دادگاه نشان می‌دهد نگرانی‌ها درمورد شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ی این شرکت هنوز به‌پایان نرسیده، حتی اگر این شرکت تلاش‌های خود را برای سرکوب سوءاستفاده‌های احتمالی انجام دهد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا