سرور مجازی
فضای مجازی

کشور در حوزه تجارت خارجی و مدیریت ارزی به ریل‌گذاری جدید نیاز دارد

– اخبار اقتصادی –

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: با توجه به تغییراتی که در خصوص تجارت خارجی کشورمان قریب الوقوع است، ضرورت تغییر استراتژی ها، افراد و برنامه ها برای فعال سازی ظرفیت های جدید در حمایت از بخش خصوصی، بیش از پیش احساس می شود. این موضوع نه تنها در مجمع واردات، بلکه در سایر تشکل های اقتصادی نیز از مهمترین مباحث و مقولاتی است که مورد تبادل نظر فعالان اقتصادی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر خصوصا با تشدید مباحث پیرامون تغییر دولت و تغییر کابینه و نیز برنامه های وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه های صمت، بهداشت، کشاورزی و اقتصاد، بحث های زیادی میان تشکل های صنفی، کارفرمایی و تخصصی شکل گرفته است تا بتوانند بهترین راه ها و بهترین گزینه ها را برای تقویت اقتصاد کشور درنظر بگیرند.

به گفته مناقبی، کشور در حوزه تجارت خارجی و نیز مباحث بانک مرکزی و مدیریت ارزی، نیاز به یک ریل گذاری جدید دارد و این موضوع حداقل از یک سال پیش به صورت جدی تر نمایان شده است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید خود را با تغییرات جدید، به روز رسانی کند تا به معنای واقعی بتواند در راستای منافع ملی، تحرک جدیدی در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند. این موضوع صرفا مربوط به بخش خصوصی نیست و حتی ممکن است در این رابطه و بر اساس آسیب شناسی هایی که موجود است، ضرورت پیدا کند که تغییراتی در ساختار برخی وزارتخانه ها هم ایجاد شود تا کشور به صورت کلان بتواند از این مرحله عبور کند.

وی افزود: تغییر، جزو لاینفک پیشرفت و توسعه است و ای کاش که دولتمردان هم به خودشان می آمدند و بحث مقررات زدایی، کاهش بروکراسی های زائد و تقویت بخش خصوصی را جدی می گرفتند و با تغییر واقعی و نه نمایشی برنامه ها، اجازه می دادند که بخش خصوصی نفس بکشد.

مناقبی ادامه داد: امروز به عنوان رئیس مجمع واردات اعلام می کنم که نیاز به واردات زمانی کاهش پیدا می کند که کالای ایرانی، با کیفیت و قیمت مناسب و با تنوعی که مصرف کننده تقاضا می کند، به بازار عرضه شود و امیدواریم شاهد روزی باشیم که بر اساس مزیت های رقابتی و مزیت ها نسبی کشورمان، بتوانیم حداقل واردات اقلامی که در آن ها مزیت داریم را در تراز تجاری کشورمان رقم بزنیم.

وی در پایان تصریح کرد: قاچاق، پدیده شومی است که هم واردکنندگان رسمی و هم تولیدکنندگان این کشور را به خاک سیاه نشانده و اولین گامی که دولت سیزدهم باید بردارد این است که تکلیف خود را با این اژدهای هفت سر نهایی کند.

به گزارش تسنیم، علیرضا مناقبی مجددا از طرف هیات مدیره این تشکل به عنوان رئیس مجمع واردات انتخاب شده است. سعید اویس مدیر روابط عمومی مجمع واردات گفت: مهمترین دلیل برای این تغییر، بهره برداری از ظرفیت های جدید و تطبیق با تغییر شرایط در عرصه بین المللی و تحولات داخلی است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا