سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

تاریخچه قیمت بیت کوین از ابتدا تاکنون

بیت کوین (Bitcoin) اولین رمز ارز ارائه شده و موفق‌ترین پول دیجیتال در بین رمزارزها می‌باشد. قیمت این ارز دیجیتال از ابتدای تولد تاکنون فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. در این مقاله از همتا پی قصد داریم تا با فراز و فرودهای تاریخچه قیمت بیت کوین در طی این سال‌ها بیشتر آشنا شویم.

اگر چه عوامل بی‌شماری بر روی افزایش و کاهش قیمت بیت کوین تاثیرگذار هستند، اما بعضی عوامل و رخدادها، تاثیر حیاتی‌تری بر روی قیمت آن داشته‌اند.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۰

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ و پس از عرضه اولیه ارزش مالی چندانی نداشت. سال ۲۰۱۰ را می‌توان سال پرباری برای بیت کوین دانست، چرا که در این سال اولین صرافی حوزه ارزهای دیجیتال به آدرس BitcoinMarket.com شروع به کار نمود. اولین پرداخت بیت کوینی نیز در همین سال توسط شخصی به نام «لازلو هانیچ» برای خرید دو پیتزا انجام شد. او ۱۰ هزار بیت کوین برای دو پیتزا پرداخت نمود! با معرفی این رمز ارز توسط سایت slashdot.org که یک سایت اطلاع‌رسانی در زمینه فناوری محسوب می‌شود، قیمت بیت کوین ۱۰ برابر افزایش یافت. قیمت این رمز ارز از چیزی حدود صفر به حدود ۳۹ سنت در پایان ۲۰۱۰ رسید.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۱

در این سال صرافی‌های گوناگون در کشورهای مختلف شروع به خرید و فروش بیت کوین نمودند. همچنین وب سایت‌ها و سریال‌های معروف تلویزیونی در ایالات متحده به معرفی و تبلیغ برای این ارز دیجیتال پرداختند. این امر آگاهی افراد را درباره بیت کوین (BTC) افزایش داد. اگرچه در این سال قیمت بیت کوین تا ۳۲ دلار افزایش یافت، اما در اواسط ژوئن، هک وب سایت «صرافی ام‌تی‌گاکس»، باعث ایجاد صف خرید مصنوعی شد و قیمت را تا ۳.۲ و سپس تا ۲ دلار پایین کشید.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۲

بیت کوین در این سال رشد یکنواختی داشت و تا ۱۳ دلار رشد کرد. مهم‌ترین رویداد در این سال اولین هاوینگ بیت کوین (Halving) بود. بر طبق قاعده هاوینگ، پاداش استخراج بیت کوین تقریبا هر ۴ سال برای کنترل حجم عرضه و تقاضا، نصف می‌شود. بر این اساس، پاداش استخراج بیت کوین از ۵۰ دلار به ۲۵ دلار کاهش یافت.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۳

۲۰۱۳ سال رویایی در تاریخچه قیمت بیت کوین به شمار می‌رود و قیمت آن فراز و نشیب‌های زیادی به خود دید. با ظهور بحران اقتصادی در قبرس، ثروتمندان این کشور برای فرار از مالیات به سرمایه گذاری در بیت کوین روی آوردند و این امر قیمت را تا ۲۶۰ دلار افزایش داد. علاوه بر آن، سرمایه گذارانی از روسیه و چین نیز به این بازار روی آورده و قیمت بیت کوین تا بالای ۱,۰۰۰ دلار نیز افزایش یافت. اما با اعلام ممنوعیت استفاده از بیت کوین توسط موسسات مالی چین، قیمت‌ مجددا تا ۸۰۰ دلار کاهش یافت.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴

قیمت بیت کوین در این سال اغلب نزولی بود. مهم‌ترین وقایع این سال تعطیلی «صرافی ام‌تی‌گاکس» و نیز ممنوعیت بیت کوین در چین بود. این وقایع آنچنان تاثیر منفی بر روی قیمت بیت کوین گذاشتند که حتی اتفاقات خوبی مانند قبول بیت کوین توسط دو شرکت دل و ماکروسافت هم نتوانست تاثیر زیادی روی آن داشته باشد. قیمت‌ بیت کوین در این سال بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار در نوسان بود.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۵

در این سال، مجددا افزایش قیمت به بازار این ارز دیجیتال روی آورد. لوگوی بیت کوین که به صورت حرف B با دو خط است توسط «یونی کد» پذیرفته شد و در پایان این سال بیت کوین با قیمت ۴۰۰ دلار خرید و فروش می‌شد.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۶

در این سال به طور کلی باز هم قیمت‌ها صعودی بود. دومین هاوینگ بیت کوین در این سال اتفاق افتاد و هک «صرافی بیتفینکس» که بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز در آن زمان از ‌لحاظ حجم معاملات به شمار می‌آمد، باعث افت شدیدی در قیمت‌ها شد. اما در پایان سال و با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و سقوط ارزش بازارهای مالی این کشور، قیمت بیت کوین افزایش یافت. در انتهای سال قیمت بیت کوین، ۶۳۸ دلار بود.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷

۲۰۱۷ پربارترین سال در تاریخچه‌ی قیمت بیت کوین تا آن روز محسوب می‌شد و قیمت‌ این ارز دیجیتال جهشی بی‌نظیر را تجربه کرد. با افزایش آشنایی همگان با این رمزارز، قیمت‌ حدودا تا ۲۰,۰۰۰ دلار نیز افزایش داشت، اما پس از مدتی و در پایان این سال قیمت بیتکوین تا ۱۴,۰۰۰ دلار ریزش کرد.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸

این سال برای قیمت‌ها بسیار پرفراز و نشیب بود. فیس بوک و گوگل تبلیغات هر نوع کریپتوکارنسی را ممنوع کردند و اعلام شد که تاکنون ۸۰ درصد بیت کوین موجود استخراج شده و تنها ۲۰ درصد از تعداد کل واحدهای آن باقی مانده است. قیمت‌ها در این سال ابتدا صعودی بود، اما بعد به شدت کاهش یافت و تا ۴,۰۰۰ دلار افت کرد.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹

قیمت‌ بیتکوین در این سال عمدتا صعودی بود. در این سال شرکت «ای‌تی‌اند‌تی» که ابرشرکت مخابراتی به شمار می‌رود و همچنین سامسونگ اعلام کردند که پرداخت‌های بیت کوینی را می‌پذیرند. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که ۱۸ میلیون بیت کوین استخراج شده و تنها ۳ میلیون واحد برای ماین باقی مانده است. قیمت بیت کوین در پایان ۲۰۱۹، حدود ۱۴,۰۰۰ دلار بود.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰

در این سال هم باز به طور کلی قیمت‌ها صعودی بود. مهم‌ترین وقایع این سال، بروز سومین هاوینگ و افت ارزش بازارهای مالی در پی بحران جهانی کرونا بود. در پی افت بازارهای مالی تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش یافت و قیمت‌ها بالا رفت. به علاوه دولت‌ها در سراسر جهان نیز در حال روی خوش نشان دادن به رمز ارزها هستند که این امر می‌توان باعث خوش بینی در این بازار شود. قیمت بیت کوین در این سال تا ۲۸,۰۰۰ دلار نیز رشد کرد.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱

در ماه‌های ابتدایی این سال، بازار شاهد اوج گرفتن قیمت بیت کوین بود تا حدی که قیمت‌ بیت کوین تا بیش از ۶۴,۰۰۰ دلار نیز افزایش یافت که این قیمت بالاترین رقم در تاریخچه قیمت بیت کوین تاکنون بوده است. اما با توییتی از ایلان ماسک مالک شرکت تسلا، که اعلام کرد مبادلات بر پایه این رمز ارز را به دلیل ملاحظات محیط زیستی متوقف می‌کند، قیمت‌ها شروع به ریزش کرد. به علاوه، ممنوعیت استخراج رمز ارزها در چین و سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت‌ها برای کنترل این بازار نیز بر قیمت‌ها تاثیر منفی داشته است. با این حال تاکنون بیت کوین توانسته است تا ۵۰,۰۰۰ دلار قیمت خود را بازیابی کند. همچنین، بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین تا پایان سال به ۱۰۰,۰۰۰ دلار برسد.

سخن آخر تاریخچه قیمت بیت کوین

تاریخچه قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که بازار رمز ارزها و به خصوص بیت کوین، با نوسانات شدیدی همراه بوده است. اما روند کلی همیشه و برای بلند مدت افزایشی بوده است. عوامل و رویدادهای زیادی در افزایش و کاهش قیمت‌ها موثر هستند که پیش بینی را حتی برای حرفه‌ای‌های این بازار نیز سخت می‌کند. اما سوال بزرگ اینجا این است که بیت کوین دوباره و چه زمانی رشد خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما در سایت صرافی ارز دیجیتال همتاپی به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا