سرور مجازی
سرور

تنظیمات اولیه سرور

در این مقاله به حداقل مراحل تنظیمات اولیه سرور میپردازیم تا در کارایی و راندمان پردازشی دچار مشکل نشود.

سرفصل ها

  • server
  • سرویس دهنده و سرویس گیرنده
  • راه اندازی سرور
  • مراحل تنظیمات اولیه سرور
  • مراحل بعد از تنظیمات اولیه سرور
  • نتیجه مقاله:

server

سرور به سخت افزاری گفته میشود که خدمات سرویس دهی به کاربر یا سرویس گیرنده را انجام میدهد. یک سرور میتواند یک سخت افزار ارزان قیمت یا گرانقیمت باشد مثل سرور های نسل ۵ و ۱۰ شرکت HP که در این مقاله به نصل های مختلفی اشاره خواهیم داشت.

“در تعریف عملی تر سرور یک رایانه متصل به شبکه است که بر خلاف سایر رایانه‌ها برای چند منظور متفاوت ساخته شده‌ است. برای مثال یک کاربر ممکن است سرور را برای ارسال و دریافت ایمیل، میزبانی وب سایت‌ها (Hosting)، کنترل و چگونگی دسترسی مشتریان به شبکه ، برنامه‌های حسابداری جامع و … استفاده کند. سرور یک رایانه همیشه روشن و همیشه در دسترس است، (ویکی پدیا)”

نوشته های مشابه

طراحی سخت افزاری سرور ها بگونه ای میباشد که بصورت ۲۴ ساعته بدون وقفه ای در سرویس دهی روشن باشد و در صورتی که پهنه استفاده از آن تحت یک شبکه داخلی باشد به آن سرور تحت شبکه( local server) مینامند.

تنظیمات اولیه سرور

سرویس دهنده و سرویس گیرنده

همیشه پای یک سرور در میان است ! بله درست است در هر سرویسی که در شبکه , اینترنت , اینترانت و … در دسترس است پای سرور ها در میان است و دنیای اینترنت بدون سرور هیچ است .

قدرت سرویس دهنده ها از گذشته تا حال در حال افزایش و ارتقا میباشد و راحتی کار با ابزار هایی مثل esxi با ورژن های قبلی آن قابل مثال زدن میباشد چرا که این راحتی و کاربر پسندی بدون ارتقا سرور ها و سخت افزارها و نرم افزارها امکان پذیر نمیشد.

راه اندازی سرور

یکی از مهمترین موارد برای تنظیمات اولیه سرور هدف سرویس دهی میباشد, مثال کاربری که قصد ارسال ایمیل انبوه را دارد یا کاربری که قصد راه اندازی سرور هاستینگ را برای میزبانی دارد تفاوت دارد.

برای مثلا برای میزبانی باید منابع پرقدرتی استفاده شود و این امر به جهت افزایش راندمان میباشد برای مثال اگر شما هاستینگ خود را روی یک شاسی سرور G6 راه اندازی کنید خیلی تفاوت دارد با راه اندازی هاستیگ در سرور G10.

نکته:

یکی از مهمترین گزینه ها فرکانس رم , پشتیبانی از هارد های پر سرعت , سرعت توربو کش CPU , تعداد سوکت های CPU و نوع پشتیبانی شده پردازشگر ها و تعداد آن میباشد.

میزان پردازش خروجی یک سرور نسل ۷ با یک سرور نسل بالاتر نیز تفاوت دارد برای مثال یک سرور شاسی G7 با cpu 5650 میانگین ۳۲ گیگاهرتز پردازش میدهد.

در سرور شاسی G8 که نسل ۸ میباشد با cpu 2650 نیز ۳۲ گیگاهرتز پردازش میدهد ولی چند تفاوت ایجاد میکند:

۱- تعداد هسته cpu

۲- سرعت سوکت cpu

۳- پشتیبانی از توربو

۴- تعداد هسته های مجازی

این مثالها صرفا برای آشنایی میباشد و تفاوت منابع سخت افزاری تا تفاوت میان یک شاسی قدیمی با شاسی نسل بعدی مشخص باشد.

مراحل تنظیمات اولیه سرور

بعد از خرید سرور اختصاصی (سخت افزاری) به چند نکته باید توجه داشته باشید که بصورت کلی به آنها اشاره خواهیم کرد که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- وجود گرد و غبار در بدنه و اجزای داخلی

۲-تمیز بودن برد ها و اتصالات موجود

۳- چک کردن پاور ها و اطمینان از عدم لقی آن

۴-اطمینان از نصب سحیح cpu ها

۵- تعویض خمیر سیلکون های cpu و سفت کردن پیچ های هتسینک ها

۶- چک کردن کابل های کش به محل اتصال هارد ها

۷- چک کردن کارت های شبکه , کش , pci در صورت وجود

۸- اطمینان از چفت شدن کدی های هارد ها به بدنه بدون لقی و جابجایی

۹-تمیز کردن محل اتصال کارت ها , رم ها , هارد ها و…

۱۰- چک کردن پره های فن ها بصورت تک به تک

(هشدار: این ویدیو دارای صدای ناهنجاری میباشد.)

۱۱– چک کردن عدم وجود ارور بعد از روشن شدن سرور

تنظیمات اولیه سرور

با طی کردن این مراحل میتوانید از افزایش راندمان سخت افزار و جلوگیری از downtime های احتمالی مطمن شوید.

در فیلم زیر نمونهای از چک کردن های سیستمی را مشاهده میکنید.که با دور تند ظبط شده است و صرفا چک های نهایی , در مراحل بعدی انجام میشود.

مراحل بعد از تنظیمات اولیه سرور

بعد از چک کردن موارد ذکر شده نوبت به تنظیمات اولیه میرسد. برای انتخاب هدف سرویس دهی باید مواردی را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

۱- هداف استفاده از سرور

۲- منابع مورد نیاز

۳-امکانات قابل دسترسی

۴- ورژن فریمور

۵-ilo یا کنترل از راه دور

۶-میزبانی کلولوکیشن یا لوکال

در زیر به عناوین ذکر شده میپردازیم.

هداف استفاده از سرور:

ابتدا باید از هداف سرویس دهی مطمن باشید سپس نسبت به آن اقدام به نصب و راه اندازی کنید, مثلا اگر قصد راه اندازی سرور بیگ بلوباتن را دارید باید بدون نصب هیچگونه مجازی سازی اقدام به نصب ورژن اوبونتو پشتیبانی شده بپردازید که برای بیگ بلوباتن ۲٫۳ باید ورژن اوبونتو ۱۸٫۰۴ نصب گردد.

یا اگر قصد راه اندازی سرور هاستینگ برای سرور میزبانی سایت دارید باید اقدام به ۱- نصب مستفیم سیستم عامل برای راه اندازی پیش نیاز ها یا ۲- نصب مجازی ساز برای مدیریت بهتر منابع و… کنید.

تنظیمات اولیه سرور

تنظیمات اولیه سرور

منابع مورد نیاز:

مهمترین گزینه در تنظیمات اولیه سرور منابع استاندارد میباشد و انتخاب نوع سخت افزار سرور با نوع منابع پشتیبانی شده جز اصلی ترین گزینه ها میباشد.

مثلا اگر قصد استفاده از سرور گیم را دارید باید بالاترین فرکانس رم + بالاترین سرعت هارد + پردازش بالا را جز حداقلترین انتخاب ها داشته باشید و سوال این است آیا سرور شما از چه نوع فرکانس رم و هاردی پشتیبانی میکند؟

نکته:

” در سرور ها نسل ۵ اچ پی , نسل ۶ اچ پی , نسل ۷ اچ پی, نسل ۸ اچ پی و نسل ۹ اچ پی , امکان استفاده مستقیم از هارد nvme را ندارید و اگر با رابط ها و تبدیل ها هم اقدام به بارگزاری این نوع هارد کنید باز نمیتوانید بصورت مستفیم روی آن سیستم عامل بوت کنید.”

نوع فرکانس های رم نسل ۵ تا ۸ از نوع DDR3 میباشد در صورتی که برای راندمان بالا در گیم یا رندر و… باید حداقل از رم DDR4 استفاده کنید که هر کدام از این نسل های رم خود فرکانسهای مختلفی را پشتیبانی میکنند.

مثلا سرور جی ۸ از رم های نوع ۱۰۶۰۰ تا ۱۴۹۰۰ پشتیبانی میکند که در سرعت پردازش نقش مهمی را دارند.(البته نوع رم و میزان ظرفیت رم نیز مهم است که در مورد آن مقاله تهیه کردیم.)

امکانات قابل دسترسی:

مرحله بعدی دسترسی های میباشد که مورد نیاز است مثلا در خیلی از نرم افزار ها برای کارایی و مدیریت و ارتباط سوکت های پردازیشی و مدیریتی از SSH استفاده میشود و در برخی از FTP و … که باید در هر نوع از روشهای نصب سیستم عامل آنها را لحاظ کنید که در عین حال بحث امنیت نیر به چالش کشیده میشود که خود بحثی مفصل میباشد.

ورژن فریمور:

این قسمت رابطه مستقیمی با تمام اهداف و .. دارد زیرا در صورتی که فریمور سرور و … آپدیت نباشد ممکن است دچار باگ ها و اختلالات عمده ای شود , مثلا اگر قصد راه اندازی سرور اوبونتو ۲۰ یا ۱۸ را در نسل ۷ دارید و نسخه فریمور های شما قدیمی است نمیتوانید بصورت مستقیم ورژن اوبونتو ۱۸٫۰۴ یا ۲۰٫۰۴ را بوت یا نصب کنید

راه حل ابتدا آپدیت فریمور سرور میباشد و سپس اقدام به نصب کنید یا میتوانید نسخه قدیمیتر را نصب کرده و از آپدیت نسخه اوبونتو استفاده کنید.

ilo یا کنترل از راه دور:

ilo یا آیلو افزونه ای است سخت افزاری و نرم افزاری که در سرور های شرکت HP بارگزاری و نصب شده است که امکانات بیشماری از مدیریت از راه دور به شما میدهد .

این ابزار از نسخه های مختلفی پشتیبانی میکند که یکی از موارد آپدیت برای امکاناتی مثل live remot یا مدیریت مانت کردن مدیا یا سیستم عامل ها را از راح دور میدهد.

پیشنهاد میکنم در صورتی که نسخه آن پایین میباشد از مقاله آپدیت فریمور آیلو استفاده کنید و نسخه جدید را ارتقا دهید تا راحتتر به مدیریت سرور بپردازید.

سپس اقدام به تعریف ip اختصاصی برای آیلو کنید که از ۲ روش تنطیم آِپی portshare در آیلو و تنظیم آیپی اختصاصی آیلو اقدام کنید.

میزبانی کلولوکیشن یا لوکال:

آنلاین شدن یک سرور در لوکال یا تحت وب دارای موارد مختلفی میباشد, مثلا یک نرم افزار حسابداری نیازی به آنلاین شدن ندارد بلکه میتوان از آن در سرور تحت شبکه(local) نیز استفاده کرد تا امنیت آن نیز تضمین شده باشد.

ولی میزبانی را نمیتوان در لوکال اجرا کرد بلکه نیاز به دسترسی آزاد به منابع اینترنت میباشد.

فاماسرور:

سرورهای فاما سرور در رک های اختصاصی از شرکت افرانت , آسیاتک, لایزر, تبیان,زیر ساخت و اتاق سرور اختصاصی فاما میزبانی میشوند که برای کلولوکیشن سرور از میزبانهای مختلف استفاده میکند.

یکی دیگر از این موارد استفاده نرم افزار های مختلف از منابع اینترنت میباشد مثلا برای میزبانی یا هاستینگ باید از حداقل پورت یا زیرساخت شبکه ۱ گیگ و معقول ۱۰ گیگ و… استفاده کرد.

در ویدیو زیر به چندین رک برای آشنایی بیشتر شما با خدمات کلولوکیشن اشاره میکنیم:

نتیجه مقاله:

بعد از انتخاب هدف سرویس دهی اقدام به طی کردن مراحل تمیز کردن و چک کردن سخت افزار نمایید سپس با از چک کردن اتصالات و هارد ها , بعد از تعویض خمیر سیلکون cpu به تنظیم آیپی برای دسترسی به آیلو (کنترل از راه دور) نمایید و سپس از ورژن فریمور اطلاع حاصل کنید و در صورت پایین بودن آن اقدام به ارتقا نمایید.

در این مقاله منابع مختلفی لینک شده اند که میتوانید از آنها در جهت پیشبرد اهدافتان در تنظیمات اولیه سرور استفاده کنید.

منابع:

ویکیپدیا فارسی

اینستاگرام فاماسرور

وبلاگ فاماسرور.

مقاله اصلی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا