سرور مجازی
فضای مجازی

گسترش پایگاه داده ساختار پروتئین‌ها با هوش مصنوعی

در اواخر سال ۲۰۲۰، بخش DeepMind شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل)، از الگوریتم جدید پیش‌بینی ساختار پروتئین خود به نام AlphaFold رونمایی کرد و به حل یک معضل علمی کمک کرد که نیم قرن محققان را سرگردان کرده بود.

در یک سال پس از انتشار نسخه بتا، نیم میلیون دانشمند از سراسر جهان به نتایج این سیستم هوش مصنوعی دسترسی پیدا کرده و بیش از ۴۰۰۰ بار در مطالعات خود، به آن استناد کردند.

روز پنجشنبه DeepMind اعلام کرد که با گسترش پایگاه داده ساختار پروتئین (AlphaFoldDB) که در دسترس عموم قرار دارد، از ۱ میلیون ورودی به ۲۰۰ میلیون ورودی، گستردگی دسترسی را افزایش می‌دهد.

آلفابت برای این کار با موسسه اروپایی بیوانفورماتیک EMBL همکاری می‌کند، که پروتئین‌ها را از سراسر قلمرو زندگی (حیوانی، گیاهی، قارچ ها، باکتری‌ها و …) پوشش می‌دهد.

ساختار پروتئین‌ها

همچنین نتایج را می‌توان در وب‌سایت‌های UniProt، Ensembl و OpenTargets مشاهده کرد یا به صورت جداگانه از طریق GitHub، دانلود کرد.

اریک توپول، بنیانگذار و مدیر موسسه تحقیقاتی اسکریپس، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: آلفا فولد پیشرفت منحصر به فرد و مهمی در علم زندگی است که قدرت هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. تعیین ساختار سه بعدی پروتئینی که قبلاً چندین ماه یا سال به طول می‌انجامد، اکنون چند ثانیه طول می‌کشد.


بیشتر بخوانید

  • رباتی که قرار است نمونه‌های موجود در مریخ را به زمین ارسال کند

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا