سرور مجازی
zoomit

سیستم عامل HarmonyOS 3.0 هواوی با ویجت‌های بهبودیافته و قابلیت «ابردستگاه» معرفی شد

هواوی در واکنش به تحریم شدن از سوی ایالات متحده و قطع رابطه‌ی تجاری با گوگل سراغ رونمایی از سیستم‌عاملی اختصاصی و همه‌جانبه به‌نام هارمونی رفت. نسخه‌ی اولیه‌ی این سیستم‌عامل در اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی شد، نسخه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ معرفی شد و یک سال بعد تعداد دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل به ۹۰ میلیون رسید.

براساس آنچه هواوی می‌گوید، HarmonyOS اکنون روی بیش از ۳۰۰ میلیون دستگاه نصب شده است. هواوی همچنین می‌گوید بیش از ۱۷۰ میلیون دستگاه در حال استفاده از پلتفرم HarmonyOS Connect هستند. این پلتفرم به شرکت‌های متفرقه امکان می‌دهد دستگاه‌های سازگار با سیستم‌عامل هواوی بسازند.

هواوی پس از دستیابی به تعداد زیادی کاربر فعال،‌ اکنون از سومین نسخه‌ی سیستم‌عامل هارمونی پرده‌برداری کرده است.

به گزارش GSMArena، سیستم‌عامل HarmonyOS 3.0 اولین بار قرار است در تبلت هواوی میت پد پرو 11 استفاده شود. این تبلت به‌زودی روانه‌ی بازارهای بین‌المللی خواهد شد. سیستم‌عامل HarmonyOS 3.0 طراحی ظاهری جدیدی دارد، از ویجت‌های بهبودیافته استفاده می‌کند و امکان مولتی‌تسکینگ را نیز ارائه می‌دهد.

هواوی فرمت Universal Card را برای ویجت‌های سیستم‌عامل هارمونی معرفی کرده است. این نوع از ویجت‌ها به‌سادگی شکل، ابعاد و استایل خود را تغییر می‌دهند تا کاربر گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی دردسترس داشته باشد. برای نمونه می‌توانید چند ویجت را در قالب یک گروه از ویجت‌ها در کنار هم قرار دهید؛ در این حالت، هر ویجت به‌صورت خودکار ابعاد خود را تغییر می‌دهد تا با سایر ویجت‌ها هماهنگ شود.

مشابه ویجت‌های سیستم‌عامل iOS، می‌توانید بسته‌ای از ویجت‌ها ایجاد کنید و به‌راحتی در بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

سیستم‌عامل جدید هواوی به کاربران امکان می‌دهد دو هدفون را به‌صورت هم‌زمان به گوشی متصل کنند. البته این قابلیت صرفاً برای شماری از ایربادها نظیر FreeBuds Pro 2 کار می‌کند. هواوی در نسخه‌ی جدید هارمونی مانور زیادی روی قابلیت‌های ارتباطی داده است. البته پیش از این‌که نگاهی به این قابلیت‌ها بیاندازیم، بهتر است سراغ بررسی قابلیت‌های حریم خصوصی برویم.

گوشی مجهزبه سیستم عامل هارمونی Huawei HarmonyOS 3 از نمای جلو با میموجی

سیستم‌عامل جدید هواوی داده‌های مختلفی درباره‌ی اپلیکیشن‌ها ثبت می‌کند. در بخشی از گزارش این سیستم‌عامل اعلام می‌شود که اپلیکیشن‌ها هر چند وقت یک‌بار به لوکیشن، دوربین، میکروفون، فایل‌ها یا مخاطبان گوشی شما دسترسی پیدا می‌کنند. HarmonyOS 3.0 نموداری گرافیکی به شما نشان می‌دهد تا بتوانید به صورت دستی مجوزها را لغو کنید، بااین‌حال دستگاه می‌تواند به‌صورت خودکار نیز این کار را انجام دهد.

هواوی می‌گوید HarmonyOS 3.0 روی اپلیکیشن‌ها نظارت می‌کند تا بدافزارها را شناسایی کند. سیستم‌عامل جدید هواوی مجوزهایی جعلی دراختیار اپلیکیشن‌های غیر قابل اعتماد قرار می‌دهد و آن‌ها را به سمت گالری خالی از تصاویر هدایت می‌کند.

HarmonyOS 3.0 ابزارهایی به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید به هنگام ارسال تصاویر داده‌های حساس آن‌ها نظیر زمان و محل ثبت تصویر را پاک کنید. HarmonyOS 3.0 می‌تواند اسکرین‌شات‌ها را اسکن و شماره موبایل، آدرس منزل و… را تار کند.

هواوی تلاش کرده است روی بهینه‌سازی هارمونی نیز کار کند. به ادعای هواوی، HarmonyOS 3.0 درمقایسه‌با HarmonyOS 2.0 اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر باز می‌کند، واکنش‌گراتر است و به هنگام اجرای بازی‌های موبایلی انرژی کمتری مصرف می‌کند.

قابلیت ابردستگاه در سیستم عامل هارمونی Huawei HarmonyOS 3

یکی از قابلیت‌های جالب HarmonyOS 3.0 که حول یکی از شعارهای اصلی هواوی می‌چرخد، ایجاد آن چیزی است که چینی‌ها «ابردستگاه» می‌نامند. از نگاه هواوی، ابردستگاه شامل ترکیبی از دو یا تعداد بیشتری دستگاه هوشمند است که به شکل متحد با هم کار می‌کنند. رابط کاربری این بخش بسیار ساده است. HarmonyOS 3.0 نمایی از دستگاه‌های به‌هم‌متصل را در قالب حباب‌های جداگانه نمایش می‌دهد؛ با ترکیب کردن حباب‌ها، می‌توانید دستگاه‌ها را با هم هماهنگ کنید و ابردستگاه بسازید.

سؤالی که ایجاد می‌شود این است که ابردستگاه چه مزایی دارد؟ هواوی با چند مثال این سؤال را پاسخ داده است. فرض کنید در حال ویرایش ویدئو روی میت بوک هستید، اما می‌خواهید از صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر استفاده کنید. اگر هم‌زمان با میت بوک دارای مانیتور میت استیشن ایکس هواوی هم باشید، برای هماهنگ کردن آن‌ها صرفاً کافی است آیکون لپ تاپ را با آیکون مانیتور ترکیب کنید. درنتیجه‌ی این کار، محتویات نمایشگر لپ تاپ به‌صورت بلادرنگ روی مانیتور به نمایش درمی‌آید.

دستگاه‌های مبتنی‌بر HarmonyOS به‌منظور استفاده از قابلیت ابردستگاه ملزم به استفاده از یک شبکه‌ی وای فای مشترک نیستند.

گوشی و تبلت مجهزبه هارمونی 3 هواوی

دستگاه‌های ساخت هواوی وقتی در نزدیکی هم قرار گیرند، متوجه یکدیگر می‌شوند. در واقع وقتی تبلت هواوی را در کنار گوشی هواوی قرار دهید، می‌توانید با تبلت تماس‌ها را پاسخ دهید و پیامک‌ها را ببینید. قابلیت ابردستگاه به کاربران امکان می‌دهد بازی‌های موبایلی را روی نمایشگر بزرگ‌تر تبلت تجربه کنند.

یکپارچگی محتوای چندرسانه‌ای سیستم‌عامل HarmonyOS در تلویزیون‌های هوشمند نیز دردسترس قرار می‌گیرد. برای نمونه می‌توانید از دو اسپیکر هوشمند نظیر Huawei Sound X به‌عنوان اسپیکر استریو برای تلویزیون مجهز به HarmonyOS استفاده کنید. به‌جای اسپیکر می‌توانید سراغ استفاده از هدفون بروید. همگام‌سازی دستگاه‌ها با هم به‌راحتی آب خوردن است.

اکوسیستمی که هواوی طراحی کرده محصولات برخی از شرکت‌های متفرقه را نیز در بر می‌گیرد. برای نمونه می‌توانید برخی از تردمیل‌های منتخب را با ساعت‌های هوشمند هواوی همگام‌سازی کنید تا امکان رهگیری فعالیت‌های ورزشی فراهم شود. هم‌زمان می‌توانید هدفون را نیز وارد معادله کنید و آهنگ گوش دهید.

سیستم عامل هارمونی Huawei HarmonyOS 3 روی خودرو

هواوی اکنون سیستم‌عامل HarmonyOS را برای خودروها نیز ارائه می‌دهد. به‌لطف HarmonyOS می‌توانید ازطریق داشبورد خودرو به اپلیکیشن‌های گوشی دسترسی داشته باشید (مشابه قابلیتی که Android Auto ارائه می‌دهد). تمامی این گفته‌ها درباره‌ی گجت‌های هوشمند خانگی نیز صدق می‌‌کند.

هواوی گفته است که به‌روزرسانی دستگاه‌های مبتنی‌بر HarmonyOS 2.0 به سیستم‌عامل HarmonyOS 3.0 را در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱) آغاز می‌کند. فهرست دستگاه‌های تحت پشتیبانی HarmonyOS 3.0 هنوز اعلام نشده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا