سرور مجازی
تکنولوژی

اولین نیروگاه ذخیره انرژی CO2 جهان در ایتالیا راه‌اندازی شد

شرکت ایتالیایی «Energy Dom» اولین نیروگاه ذخیره انرژی CO2 در جهان را در «ساردینیا» راه‌اندازی کرد. نیروگاه ساردینیا کوچک است و تنها 4 مگاوات ساعت انرژی ذخیره می‌کند. حداکثر توان خروجی این نیروگاه نیز در حدود 2.5 مگاوات و بازده آن در حدود 75 درصد است.

این باتری‌ها می‌توانند انرژی تجدیدپذیر را برای مدت طولانی در خود ذخیره کنند و در زمان نیاز آن را به سرعت آزاد کنند. هزینه این باتری‌ها نصف هزینه باتری‌های لیتیومی بزرگ است.

ذخیره انرژی در مقیاس بزرگ همواره یک چالش بوده است. از سوی دیگر، انرژی‌های تجدیدپذیر اغلب در زمان‌ها و مکان‌هایی تولید می‌شوند که به آن نیازی نیست. بنابراین نیاز به توسعه فناوری‌های ذخیره‌سازی در بخش‌های مختلف احساس می‌شود. این روش‌ها هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

انرژی CO2 و ذخیره آن

هنگامی که دی‌اکسید کربن از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شود، به‌طور چشمگیری منبسط می‌گردد. در این فرآیند دی‌اکسید تحت فشار پنج برابری قرار می‌گیرد. اگر CO2 در دمای اتاق باشد، 2.56 لیتر از آن که به صورت مایع و در فشار 56 اتمسفر است، تحت این فرآیند به 1000 لیتر دی‌اکسید کربن گازی تبدیل می‌شود.

نوشته های مشابه

باتری‌هایی که شرکت Energy Dom طراحی کرده است، به شکل گنبد بوده و مخازنی غول‌پیکر از گاز CO2 دارند. باتری خود را با استفاده از انرژی کمپرسورهای الکتریکی – که وظیفه فشرده‌سازی گاز را دارند – شارژ می‌کند و گاز را تحت فشار در دمای محیط به مایع تبدیل می‌کند. این فرآیند شارژ باعث ایجاد گرما می‌شود که این گرما توسط یک سیستم ذخیره انرژی حرارتی جذب می‌شود.

تا زمانی که فشار محیط دچار تغییر نشود، CO2 به صورت پایدار باقی می‌ماند. هنگامی که به انرژی ذخیره شده نیاز است، سیستم از انرژی حرارتی ذخیره شده برای تبخیر CO2 استفاده می‌کند تا مجددا آن را به گنبد عظیم بازگرداند.

هرچند این روش نمی‌تواند از نظر میزان بازده با باتری‌های لیتیومی رقابت کند، اما از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است. هزینه ذخیره باتری لیتیومی در سال 132 تا 245 دلار آمریکا به ازای هر مگاوات ساعت است، در صورتی که برای ذخیره انرژی CO2 تنها به 50 تا 60 دلار به ازای هر مگاوات ساعت نیاز است.

این شرکت کارخانه آزمایشی خود را در فوریه 2020 تاسیس کرد و در آن زمان ادعا کرد که اولین کارخانه اصلی خود را در ساردینیا و تا پیش از سال 2022 راه‌اندازی می‌کند. ین شرکت عقیده دارند وجود چنین تجهیزاتی حتی به صورت کوچک و با توان کم در نقاط مختلف دنیا ضروری است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا