سرور مجازی
zoomit

اینتل در Hot Chips 2022 جزئیات جدیدی از تراشه‌های Meteor Lake و Arrow Lake اعلام می‌کند

مسئولان برگزاری Hot Chips 2022 به‌تازگی جزئیات این نشست مورد انتظار دنیای سخت‌افزار را اعلام کرده‌اند. اینتل همچون سال‌‌های قبل امسال نیز حضور پررنگی در Hot Chips خواهد داشت. متخصصان اینتل در مراسم Hot Chips امسال جزئیات جدیدترین دستاوردهای این شرکت را اعلام خواهند کرد تا بفهمیم آینده‌ی پردازنده‌های مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی و فناوری‌های حوزه‌ی نیمه‌هادی به کجا می‌رسد.

براساس آنچه تامز هاردور می‌نویسد شرکت‌های دیگری مثل AMD و آرم و انویدیا نیز قرار است در سی‌و‌چهارمین مراسم Hot Chips حاضر باشند. سامسونگ، تسلا و مدیاتک به‌همراه Cerebras نیز در مراسم امسال حضور خواهند داشت. به‌دلیل ادامه‌ی محدودیت‌های ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا، Hot Chips 2022 کنفرانسی مجازی خواهد بود و به‌شکل آنلاین برگزار خواهد شد. البته کنفرانس‌های Hot Chips زنده نیستند.

مراسم Hot Chips 2022 از ۲۱ تا ۲۳ اوت ۲۰۲۲‌ (۳۰ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد. اینتل در روز دوم مراسم جزئیاتی درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری Ponte Vecchio اعلام می‌کند. انتظار می‌رود Hot Chips امسال میزبان چند کنفرانس با محوریت FPGA و نسل بعد فناوری پشته‌سازی سه‌بعدی Foveros اینتل باشد.

تیم آبی در کنفرانسی دیگر سراغ جزئیات پردازنده‌های جدید سری Xeon خواهد رفت. در روز آخر مراسم، مهم‌ترین کنفرانس اینتل با محوریت پردازنده‌های مورد انتظار Meteor Lake و Arrow Lake برگزار می‌شود. ویلفرد گومز کنفرانس اینتل را برگزار خواهد کرد.

اینتل ماه گذشته برای اولین بار اعلام کرد پردازنده‌ی Meteor Lake روی سه سیستم‌عامل ویندوز، کروم OS و لینوکس بالا آمده است تا قدم مهمی در راستای تکمیل تولید این نسل از پردازنده‌ها برداشته شود. این پردازنده‌های نسل چهاردمی احتمالاً تا پیش از پایان ۲۰۲۲ معرفی می‌شوند، اما تا سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان نمی‌رسند.

Meteor Lake احتمالاً در ابتدا برای لپ‌تاپ معرفی می‌شود و کنفرانس اینتل در Hot Chips به مدل دسکتاپ اشاره نخواهد کرد. کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌ی Meteor Lake در لپ‌تاپ توان پنج وات خواهد داشت. در قوی‌ترین مدل Meteor Lake برای دسکتاپ شاهد توان ۱۲۵ وات خواهیم بود.

اینتل در خانواده‌ی Meteor Lake سراغ استفاده از چند فناوری جدید می‌رود و به‌همین‌دلیل، Meteor Lake از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این پردازنده‌ها اولین پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری اینتل موسوم به Intel 4 خواهند بود و از طراحی چیپلت استفاده خواهند کرد.

انتظار داریم اینتل در این خانواده از پردازنده‌هایش از دو نوع هسته‌ی پرقدرت و کم‌مصرف استفاده کند. در بخش توضیحات کنفرانس Hot Chips آمده که پردازنده‌های سری Meteor Lake قرار است از نسل بعد فناوری پشته‌سازی سه‌بعدی Foveros استفاده کنند.

افشاگران می‌گویند پردازنده‌های نسل پانزدهمی سری Arrow Lake قرار است اکثر مشخصه‌های Meteor Lake را به ارث ببرند، اما از لیتوگرافی پیشرفته‌تر Intel 18A استفاده کنند. اینتل برای پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake از پلتفرم مشابهی استفاده کرده و شاید این اتفاق را برای Meteor Lake و Arrow Lake نیز شاهد باشیم.

مقاله‌های مرتبط:

  • اینتل تولید پردازنده‌های مورد انتظار Meteor Lake را وارد مرحله جدیدی کرد
  • اینتل سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های نسل پانزدهمی Arrow Lake را عرضه می‌کند

AMD نیز گفته است چند کنفرانس در قالب Hot Chips 2022 برگزار می‌کند. یکی از کنفرانس‌ها شامل جزئیات جدید پردازنده‌های گرافیکی Instinct (کلاس HPC) و نوعی سیستم-روی-چیپ جدید برای تجهیزات شبکه خواهد بود. در روز آخر مراسم جزئیات بیشتری درباره‌ی پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ AMD Ryzen 6000 اعلام خواهد شد. اینتل این نسل از پردازنده‌ها را اولین بار در CES به نمایش گذاشت. شاید در مراسم Hot Chips شاهد معرفی مدل‌های جدید باشیم.

انویدیا احتمالاً در کنفرانس خود جزئیات جدیدی درباره‌ی پردازنده‌ی مرکزی Grace ارائه می‌دهد. قبلاً جزئیات اولیه‌ی این پردازنده اعلام شده و به‌نظر می‌رسد Hot Chips 2022 بهترین زمان برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر است. تسلا نیز در Hot Chips حاضر است تا درباره‌ی ابرکامپیوتر Dojo بحث کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا