سرور مجازی
فضای مجازی

۱۰ سیاره‌ فرا خورشیدی که احتمالا دارای حیات هستند

طبق اکتشاف سیارات فراخورشیدی ناسا، دانشمندان بیش از ۴هزار سیاره فراخورشیدی پیدا کرده‌اند. به گفته دانشمندان بیش از نیمی از این اکتشافات توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا انجام شده است که در سال  ۲۰۰۹ در سراسر کهکشان راه شیری برای پیدا کردن سیاراتی مشابه زمین به فضا پرتاب شد.

به گزارش space، ستاره‌شناسان به دنبال کشف اولین زمین بیگانه هستند تا به رویای دیرینه خود برسند. از این رو اکتشافات اخیر سیارات فراخورشیدی نشان داده‌اند که جهان‌های کوچک و سنگی مانند سیاره ما، در کهکشان فراوان هستند.

در ادامه این مطلب با ۱۰ سیاره فراخورشیدی آشنا می‌شوید که تابه امروز به عنوان شبیه‌ترین بیگانگان به سیاره زمین در نظر گرفته شده‌اند.

سیارات فرا خورشیدی

سیارات فرا خورشیدی

۱. گلیس ۶۶۷ سی سی ( Gliese ۶۶۷Cc)

Gliese ۶۶۷Cc، یک سیاره فراخورشیدی است که تنها ۲۲ سال نوری از زمین فاصله دارد. طبق گفته آزمایشگاه رانش جت ناسا، این سیاره حداقل ۴.۵ برابر جرم زمین است و در عرض ۲۸ روز یک دور به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد. Gliese ۶۶۷Cc یک کوتوله قرمز رنگ است که تصور می‌شود در منطقه قابل سکونت قرار دارد. همچنین این سیاره فرا خورشیدی با تلسکوپ ۳.۶ متری رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شد.

سیاره فرا خورشیدی

۲.  Kepler-۲۲b

سیاره فرا خورشیدی Kepler-۲۲b در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. Kepler-۲۲b اولین سیاره کپلر بود که در منطقه قابل سکونت یافت شد، اما اندازه این سیاره حدود ۲.۴ برابر از سیاره زمین بزرگتر است. جنس سیاره Kepler-۲۲b هنوز مشخص نیست، اما بر اساس گزارشات قبلی مدار این سیاره ۲۹۰ روزه است که شباهت بسیاری به مدار ۳۶۵ زمین  دارد.

۳. Kepler-۶۹c

سیاره Kepler-۶۹c که حدود ۲۷۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، تقریبا ۷۰ درصد بزرگتر از زمین است. بر اساس اطلاعات این سیاره هر ۲۴۲ روز یک بار به دور خود می‌چرخد ​​و موقعیت آن در منظومه شمسی با موقعیت سیاره زهره  قابل مقایسه است. ستاره میزبان سیاره Kepler-۶۹c حدود ۸۰ درصد همانند خورشید درخشان است، بنابراین به نظر می‌رسد این سیاره در منطقه قابل سکونت قرار دارد.

 سیاره Kepler-۲۲b

۴. Kepler-۶۲f

به گفته ناسا، سیاره Kepler-۶۲f حدود ۴۰ درصد بزرگتر از زمین است و به دور ستاره‌ای بسیار سردتر از خورشید ما درحال چرخش است. با این حال، مدار ۲۶۷ روزه آن، Kepler-۶۲f را در منطقه قابل سکونت قرار می‌دهد. این سیاره در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از سیاره ما قرار گرفته و به دلیل اندازه بزرگش در محدوده سیارات سنگی  قرار دارد که ممکن است اقیانوس‌ها را در خود جای دهند.

۵. Kepler-۱۸۶f

به گفته ستاره‌شناسان این سیاره حداکثر ۱۰ درصد بزرگتر از زمین است و به نظر می‌رسد در منطقه قابل سکونت ستاره خود زندگی می‌کند. سیاره Kepler-۱۸۶f یک کوتوله قرمز است که در حدود ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

Kepler-۱۸۶f

۶. Kepler-۴۴۲b

به گفته ناسا، این سیاره فراخورشیدی ۳۳ درصد بزرگتر از زمین است و هر ۱۱۲ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد. ​​این سیاره در سال ۲۰۱۵ و  در فاصله ۱۱۹۴ سال نوری از زمین کشف شد. یک مطالعه نشان داد که این سیاره فراخورشیدی ممکن است نور کافی برای حفظ یک بیوسفر بزرگ را دریافت کند. محققان احتمال توانایی سیارات مختلف برای انجام فتوسنتز را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که Kepler-۴۴۲b تابش مناسبی از ستاره خود دریافت می‌کند.

۷. Kepler-۴۵۲b

به گفته ناسا، کشف سیاره Kepler-۴۵۲b در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. Kepler-۴۵۲b اولین سیاره‌ای به اندازه زمین است که به دور ستاره‌ای به اندازه خورشید می‌چرخد. این سیاره ۶۰ درصد بزرگتر از زمین و  ۱۰ درصد بزرگتر از ستاره خود است. Kepler-۴۵۲ شباهت بسیاری به خورشید ما دارد و یک  سیاره فراخورشیدی قابل سکونت در مدار است.

سیارات بیگانه

۸. Kepler-۱۶۴۹c

سیاره Kepler-۱۶۴۹c در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و تنها ۱.۰۶ برابر بزرگتر از آن است. دانشمندان هنگام مقایسه نوری که این دو سیاره از ستاره‌های خود دریافت می‌کنند، دریافتند که این سیاره  ۷۵ درصد از نوری را که زمین از خورشید می‌گیرد، دریافت می‌کند.

۹. پروکسیما قنطورس ب (Proxima Centauri b)

به گفته ناسا،  سیاره پروکسیما قنطورس b تنها چهار سال نوری از زمین فاصله دارد و یکی از نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده به زمین است. این سیاره فراخورشیدی که در سال ۲۰۱۶ کشف شد، جرمی ۱.۲۷ برابر جرم زمین دارد.

اگرچه این سیاره فراخورشیدی را می‌توان در منطقه قابل سکونت ستاره خود یافت، اما در معرض تشعشعات فرابنفش شدید قرار دارد.  وجود تشعشعات فرابنفش شدید به دلیل نزدیک بودن این سیاره به ستاره مادرش است و دوره مداری آن تنها ۱۱.۲ روز است.

۱۰. TRAPPIST-۱e

سیاره درحال گردش TRAPPIST-۱e در منطقه قابل سکونت کشف شده است. بر اساس گزارشات قبلی آب در اکثر این سیارات احتمالاً در اوایل شکل‌گیری منظومه تبخیر شده است.

TRAPPIST-۱e

 با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که برخی از این سیارات نسبت به اقیانوس‌های زمین می‌توانند آب بیشتری در خود نگه دارند. همچنین تصور می‌شود این سیاره یکی از مکان‌هایی باشد که احتمال حیات در آن بسیار است.


بیشتر بخوانید

  • هابل یک خوشه کروی درخشان را به تصویر کشید +عکس

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا