سرور مجازی
فضای مجازی

برخی اطلاعات ابررایانه نسل جدید چین لو رفت

در مرکز ملی ابررایانه‌های تیانجین چین، یک ابررایانه در حال کار برای یافتن پاسخ بزرگترین پرسش‌های علمی بشر، از تکامل جهان گرفته تا مدل‌سازی ساختار‌های پروتئینی پیچیده برای کشف دارو، است.

این ماشین که “تیانهه ۱ (Tianhe-۱) ” نام دارد، اولین ابررایانه پتا مقیاس چین است که می‌تواند به طور متوسط، بیش از ۲.۵ کوادریلیون عملیات را، در یک ثانیه انجام دهد.

منگ شیانگفی (Meng Xiangfei)، خالق این ابررایانه گفت: تیانهه ۱ می‌تواند بیش از ۱۴۰۰ عملیات محاسباتی را به طور همزمان انجام دهد و به صورت روزانه حدود ۱۰۰۰ گروه تحقیقاتی، از این ابر رایانه استفاده می‌کنند.

منگ و همکارانش در حال حاضر در حال ساختن نمونه اولیه نسل جدید ابررایانه اگزا مقیاس چین به نام “تیانهه ۳ (Tianhe-۳) ” هستند که می‌تواند بیش از یک کوئینتیلیون (۱۰ به توان ۱۸) عملیات را در ثانیه انجام دهد که این امر آن را به مراتب قدرتمندتر از تیانه ۱ خواهد کرد.

ابررایانه تیانهه 1 چین

پس از هفت ماه کار سخت، تیانهه ۱ در اکتبر ۲۰۱۰ میلادی راه اندازی شد و از نوامبر ۲۰۱۰ تا ژوئن ۲۰۱۱ به عنوان سریع‌ترین ابر رایانه جهان شناخته شد. این اولین بار بود که یک ابر رایانه چینی به صدر جدول لیست ۵۰۰ رایانه برتر جهان راه می‌یافت.


بیشتر بخوانید

  • آیا امکان آپلود مغز انسان روی کامپیوتر وجود دارد؟

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا