سرور مجازی
zoomit

مارک زاکربرگ: متا و اپل در حوزه متاورس «رقابتی بسیار عمیق و فلسفی» دارند

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا (شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ) عقیده دارد اپل و شرکت تحت مدیریتش در «رقابت فلسفی بسیار عمیق» برای ساخت متاورس هستند. این گفته‌ی زاکربرگ به‌طور غیرمستقیم نشان می‌دهد دو غول آمریکایی در صنعت فناوری آماده‌اند تا در بازار فروش سخت‌افزار متمرکز بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به رقبایی جدی تبدیل شوند.

ورج به فایل‌های ضبط‌شده‌ای دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهند مدیرعامل متا اوایل ماه جاری میلادی به کارمندان شرکت گفته بود آن‌ها در حال رقابت با اپل هستند تا تعیین کنند که «اینترنت وارد چه مسیری شود.» زاکربرگ گفته است که متا قصد دارد خود را به‌عنوان جایگزین ارزان‌تر و آزادتر اپل جلوه دهد.

انتظار می‌رود اپل تا پیش از پایان سال جاری میلادی اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را رونمایی و آن را در سال ۲۰۲۳ عرضه کند.

مارک زاکربرگ می‌گوید: «این رقابتِ فلسفه‌ها و ایده‌ها است، جایی که آن‌ها (اپل) اعتقاد دارند اگر همه‌ی کارها را خودشان انجام دهند و محصول را به‌شدت با سایر محصولاتشان همگام‌سازی کنند، تجربه‌ی کاربری بهتری ایجاد می‌شود.» زاکربرگ می‌گوید او و اعضای تیمش معتقدند که فعالیت شرکت‌های مختلف در این حوزه در نهایت باعث می‌شود اکوسیستم بسیار بزرگی ایجاد شود.

از زمان تغییر نام فیسبوک به متا، زاکربرگ همواره روی مشارکت با سایر شرکت‌ها برای ایجاد متاورس تأکید کرده است. مدیرعامل متا، متاورس را «اتفاق بزرگ بعدی در حوزه‌ی رایانش» به‌حساب می‌آورد. متا اخیراً مجمع استانداردهای متاورس را در همکاری با مایکروسافت، اپیک گیمز و سایر شرکت‌ها راه‌اندازی کرده است. شرکت‌های بزرگ فناوری ازطریق این مجمع به‌دنبال طراحی پروتکل‌ها و استانداردهایی مشترک برای متاورس هستند تا کاربران بتوانند در آینده به‌سادگی در بین دنیاهای مجازی سه‌بعدی جابه‌جا شوند.

اپل درحال‌حاضر در مجمع استانداردهای متاورس حضور ندارد. مارک زاکربرگ می‌گوید که نبود اپل در این مجمع چندان تعجب‌برانگیز نیست. زاکربرگ می‌گوید که اپل تمایل دارد سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولاتش را به‌صورت اختصاصی بسازد و آن‌ها را با سایر محصولاتش همگام‌سازی کند، نظیر آنچه در رابطه‌ با آیفون انجام داده است. زاکربرگ می‌گوید این روش برای آیفون به‌خوبی جواب داده است اما مشخص نیست که در متاورس نیز به نتیجه می‌رسد یا نه. زاکربرگ می‌گوید: «واقعاً از الان مشخص نیست که اکوسیستم باز بهتر است یا اکوسیستم بسته.»

مقاله‌های مرتبط:

  • مایکروسافت و متا به‌همراه ده‌ها شرکت دیگر مجمعی برای تعیین استانداردهای متاورس تشکیل دادند
  • متاورس چیست و کی قرار است در آن زندگی کنیم؟ + ویدئو
  • چه زمانی متاورس جایگزین گوشی‌های هوشمند می‌شود؟

تیم کوک، مدیرعامل اپل، به صراحت از علاقه‌ی شرکت تحت مدیریتش به حوزه‌ی واقعیت افزوده خبر داده اما اپل هرگز به‌صورت رسمی به تولید هدست واقعیت افزوده اشاره نکرده است. درحال‌حاضر تمامی شواهد نشان می‌دهند اپل به‌زودی هدست اختصاصی رونمایی می‌کند. این هدستِ مبتنی‌بر واقعیت ترکیبی می‌تواند محتواهای مجازی را روی پس‌زمینه‌ی دنیای واقعی به نمایش بگذارد.

متا قصد دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ هدست مشابهی را عرضه کند که با کدنام Cambria شناخته می‌شود. متا همچنین به‌دنبال تولید اولین عینک واقعیت افزوده‌ی خود است.

اگر پروژه‌های متا در حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به سرانجام برسد، این شرکت می‌تواند رقیب مهمی برای اپل باشد. به‌نظر می‌رسد متا قصد دارد در حوزه‌ی واقعیت افزوده و مجازی مشابه رقابتی که اندروید با iOS دارد، با اپل رقابت کند. هدست Quest درحال‌حاضر بارگیری جانبی اپلیکیشن‌هایی را که توسط فروشگاه آنلاین متا تأیید نشده‌اند امکان‌پذیر می‌کند. گوگل پلی نیز برخلاف iOS این قابلیت را ارائه می‌دهد. حتی با وجود افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت هدست Quest، محصولات متا همچنان با ضرر فروخته می‌شوند.

اپل و متا هرگز هم‌نظر نبوده‌اند. شرکت تحت مدیریت تیم کوک به‌دلیل سیاست‌هایی که در حوزه‌ی حریم خصوصی دارد سالانه میلیاردها دلار به کسب‌و‌کار تبلیغاتی متا ضرر می‌زند. سخنان جدید زاکربرگ نشان می‌‌دهد حتی با وجود این‌ که متا در تلاش است آثار اقدامات اپل روی درآمدهای خود را کاهش دهد، رقابت این دو شرکت قرار است تا سال‌های طولانی ادامه پیدا کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا