سرور مجازی
zoomit

مدیر سابق تجربه‌ کاربری ویندوز، از برخی تغییرات منوی استارت ویندوز 11 انتقاد کرد

جنسن هریس، مدیرسابق تجربه‌ی کاربری (UX) در مایکروسافت، با سبک طراحی منوی استارت ویندوز ۱۱ به‌عنوان پرچم‌دار سیستم‌عامل‌های این شرکت، مخالفت کرده است.

او که در طراحی منوی استارت ویندوز ۸ با کاشی‌های لمسی، نقش مهمی داشت، اعتقاد دارد که منوی استارت ویندوز ۱۱ از عناصر گیج‌کننده‌ای بهره می‌برد که باعث حواس‌پرتی شده و حتی به‌نظر می‌رسد کامپیوترشخصی کاربر به ویروس آلوده شده است.

طراح سابق تجربه‌ی کاربری ویندوز، انتقادات خود را در مجموعه‌ای از توییت‌ها بیان کرد و توضیحاتی درمورد اهمیت منوی استارت ارائه داد. او در توییت‌های خود همچنین به برخی از نقاط‌ ضعف این منو در جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت اشاره کرد.

هریس می‌گوید:

منوی استارت، تجربه‌ی کاربری سیستم‌عامل پرچم‌دار مایکروسافت است و باید از بهترین رابط کاربری که شرکت می‌تواند ایجاد کند، بهره ببرد. امروز من با جست‌وجوی کروم در محیط ویندوز، از تجربه‌ی کاربری خود شوکه شدم.

تبلیغات منوی استارت ویندوز ۱۱

به اعتقاد هریس، تبلیغات مایکروسافت در منوی استارت ازجمله آگهی‌های مرتبط با برنامه‌ی Bing Wallpaper، بسیار قدیمی به‌نظر می‌رسد و حال‌وهوای وب ۱٫۰ را ارائه می‌دهد. او در توییتی نوشت:

به‌نظر می‌رسد که منوی استارت ویندوز ۱۱ به یک کابوس تبدیل شده است. متن‌ها در این بخش به‌درستی تنظیم نشده و به‌نظر می‌رسد روی پس‌زمینه‌ی ویندوز ویستا قرار دارند.

فراتر از آن، گوشه‌ی سمت‌ چپ آگهی‌های منوی استارت ویندوز ۱۱ گرد است که با طراحی جدید مایکروسافت در این سیستم‌عامل مطابقت دارد، اما یکی از گوشه‌های سمت‌ راست آن، همچنان زاویه‌دار درنظر گرفته شده، درحالی‌که بخش سمت‌ چپ پایین آن، ترکیبی از دو طرح مذکور است.

به‌نوشته‌ی ZDNet، مایکروسافت از چندین سال قبل در منوی استارت ویندوز، تبلیغاتی برای برنامه‌های رسمی و همچنین اپلیکیشن‌های سایر توسعه‌دهندگان فروشگاه برنامه‌ی خود، نمایش می‌دهد. بسیاری از کاربران علاقه‌ای به دیدن این آگهی‌ها ندارند. این درحالی‌ است که اخیراً شاهد چنین تبلیغاتی در بالای پنجره‌های مرورگر فایل ویندوز ۱۱ نیز هستیم. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد هریس هیچ علاقه‌ای به نمایش تبلیغات در منوی استارت ندارد. او در توییت دیگری اظهار داشت:

مشکل بزرگ‌تر این است که چرا تبلیغات بنری در منوی استارت نمایش داده می‌شوند؟ آیا میزان درآمدزایی مایکروسافت از نشان دادن این آگهی‌ها، آنقدری زیاد است که ارزش کاهش تجربه‌ی کاربری افراد را هنگام استفاده از این ویژگی بسیار مهم، داشته باشد؟ این اقدام، اعتماد کاربر را از بین خواهد برد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • فایل اکسپلورر ویندوز 11 با آپدیت 22H2 همچنان از تب‌ها پشتیبانی نخواهد کرد
  • کم بودن صدای میکروفون در ویندوز 11 + رفع مشکل

مدیر سابق تجربه‌ی کاربری ویندوز، نسبت به نمایش تبلیغات در منوی استارت برای معرفی بیشتر مرورگر اج که برپایه‌ی کرومیوم توسعه داده شده، انتقاداتی بسیار جدی مطرح کرده است. همان‌طور که هریس اشاره می‌کند، غول فناوری مستقر در ردموند، بزرگ‌ترین فضا را در منوی استارت ویندوز ۱۱ برای نمایش تبلیغات مورداشاره، اختصاص داده است. وی خاطرنشان کرد که آگهی‌های منوی استارت به‌نحوی طراحی شده‌اند که حواس افراد هنگام استفاده از این بخش، پرت می‌کنند. مایکروسافت به‌طور جدی، روی تبلیغات اج تمرکز کرده تا شاید بتواند بخشی از کاربران را به مهاجرت از کروم به این مرورگر ترغیب کند.

مایکروسافت درمورد ویندوز ۱۱ ترجیح داد که دکمه‌ی استارت را که همیشه در سمت‌ چپ دردسترس بود، به وسط نمایشگر انتقال دهد. هریس فکر می‌کند که این تغییر یک اشتباه است زیرا از آشنایی کاربران با موقعیت این دکمه در سمت چپ صفحه‌نمایش بهره نمی‌برد. وی می‌گوید:

من فکر می‌کنم انتقال دکمه‌ی استارت به‌ وسط نواروظیفه، تغییر خوبی نبود. مکان این دکمه در گوشه‌ی سمت چپ به‌مدت چندین دهه، کاربران ویندوز را به آن عادت داده بود.

خوشبختانه به‌نظر می‌رسد طراحان تجربه‌ی کاربری مایکروسافت همچنان به همکار سابق خود توجه دارند. هریس خاطرنشان کرد که این شرکت طراحان بااستعداد بسیار زیادی دراختیار دارد که به کار خود اهمیت زیادی می‌دهند. این شرکت ۲۴ ساعت پس‌از انتشار انتقاد‌های طراح سابق خود، تبلیغات Bing WallPaper را از منوی استارت ویندوز ۱۱ حذف کرد و برخی از المان‌های ظاهری این بخش را نیز تغییر داد.

شاید مهم‌ترین نکته درمورد انتقادهای هریس از رابط‌کاربری منوی استارت ویندوز ۱۱ این بود که می‌توان بین ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری و کسب درآمد، تعادل ایجاد کرد. وی در نهایت گفت:

به‌یاد داشته باشید که طراحی، دشمن کسب‌ درآمد نیست. البته اعمال برخی تغییرات می‌تواند دشوار باشد، اما ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری عالی، درواقع مکمل بازاریابی بهتر و کسب درآمد بیشتر است. ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسب می‌تواند به موفقیت تجاری کمک کند زیرا باعث ایجاد محصولاتی خواهد شد که مردم دوست دارند از آن‌ها استفاده کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا