سرور مجازی
zoomit

پس‌لرزه‌های تورم جهانی؛ درآمد مایکروسافت از بخش ویندوز و ایکس‌ باکس کاهش یافت

مایکروسافت امروز نتایج مالی سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد که نشان از درآمد ۵۱٫۹ میلیار دلاری و سود خالص ۱۶٫۷ میلیارد دلاری برای این شرکت دارد. درآمد کلی غول فناوری مستقر در ردموند ۱۲ درصد افزایش یافته، درحالی‌که سود این شرکت فقط دو درصد رشد کرده است. البته با وجود افزایش درآمد مایکروسافت، برخی کسب‌وکارهای اصلی این شرکت ازجمله ویندوز و ایکس‌باکس افت کرده‌اند.

بازار رایانه‌های شخصی در طول همه‌گیری کرونا، رونق یافت، اما میزان فروش این محصولات در سه‌ماهه‌ی اخیر با کاهش درخورتوجهی درحدود ۱۳ درصد همراه بوده است. به‌دلیل تنش‌های سیاسی-جغرافیایی، تورم جهانی و ادامه‌ی چالش‌های زنجیره‌ی تأمین، این بیشترین نرخ کاهش فروش رایانه‌های شخصی در ۹ سال گذشته بوده است.

نمایشگر سرفیس پرو ۸

درآمدزایی کسب‌وکار ویندوز مایکروسافت در سه‌ماهه چهارم مالی این شرکت به‌دلیل کاهش تولید کامیپوترهای شخصی و بازار رو به افول این محصولات ۲ درصد کاهش یافته است.

این درآمد، هزینه‌ای است که شرکت‌های سازنده‌ی رایانه‌های شخصی برای نصب سیستم‌عامل ویندوز روی محصولات خود، به این شرکت پرداخت می‌کنند.

کندرا گودناف، مدیر روابط سرمایه‌گذاری مایکروسافت در گفت‌وگو با ورج اظهار داشت:

ما شاهد تضعیف بازار در طول سه‌ماهه‌ی گذشته بودیم و این شرایط روی نتایج مالی ما تأثیر داشت.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت امروز در تماسی به سرمایه‌گذاران، توضیحات بیشتری درمورد بازار رایانه‌های شخصی ارائه کرد. وی گفت:

با وجود تغییرات در بازار رایانه‌های شخصی در طول سه‌ماهه‌ی قبل، ما همچنان شاهد افزایش فروش این محصولات نسبت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا هستیم و سهم ما در این بازار درحال افزایش است.

با وجود ضعیف‌تر شدن بازار رایانه‌های شخصی، محصولات سری سرفیس مایکروسافت عملکرد خوبی داشته‌اند. اگرچه این شرکت در سه‌ماهه‌ی گذشته محصول مهمی عرضه نکرده، اما درآمد حاصل از فروش این دستگاه‌ها در این بازه‌ی زمانی ۱۰ درصد افزایش یافته که یکی از دلایل آن مشتریان تجاری سری سرفیس بوده‌ که میزان تقاضا را برای این سری از محصولات مایکروسافت افزایش داده‌اند؛ اگرچه تقاضای مشتریان عادی برای خرید رایانه‌های سرفیس در سه‌ماهه‌ی گذشته کمتر شده است.

مایکروسافت در ماه ژوئن مدل به‌روز لپ‌تاپ کامپکت سرفیس گو را با پردازنده‌ی نسل یازدهم اینتل به‌روزرسانی کرد، اما بزرگ‌ترین آپدیت در این سری محصولات غول فناوری مستقر در ردموند، پاییز از راه خواهند رسید. اکنون ۱۰ سال از معرفی اولین نسل سرفیس گذشته است و بنابراین انتظار می‌رود به‌همین مناسبت امسال شاهد رویدادی مخصوص برای معرفی نسل جدید این محصول باشیم.

اکنون همه‌ی نگاه‌ها به افزایش قیمت برنامه‌ریزی‌شده‌ی اینتل برای پردازنده‌هایش و تأثیر آن‌ها روی بازار رایانه‌های شخصی معطوف است. اینتل برای افزایش قیمت تراشه‌های پرچم‌دار خود و همچنین طیف گسترده‌ای از تراشه‌های دیگر ازجمله وای‌فای، در اواخر سال جاری برنامه‌ریزی می‌کند.

ایکس باکس سری X

درآمد بخش سخت‌افزاری ایکس‌باکس نیز در سه‌ماهه‌ی قبل ۱۱ درصد کاهش یافت و درآمدزایی بخش محتوا و خدمات این واحد نیز کاهش ۶ درصدی را تجربه کرد. مایکروسافت یکی از دلایل این روند کاهشی را به کاهش فروش عناوین اول‌ شخص نسبت داد. درآمد کلی واحد بازی این شرکت نسبت به سال گذشته ۷ درصد کمتر شده است. گودیناف می‌گوید:

کاهش درآمدزایی بخش سخت‌افزار ایکس‌باکس تاحدودی بازتاب این واقعیت است که ما جدیدترین نسل کنسول خود را حدود دوسال پیش عرضه کرده‌ایم و بنابراین محدودیت‌های عرضه که طی سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، به‌نوعی بیشتر شده است. ما همچنان شاهد افزایش تقاضا برای کنسول ایکس‌باکس هستیم.

نادلا در بخشی از توضیحات خود گفت:

مایکروسافت برای چهارمین سه‌ماهه‌ی متوالی بیشترین رشد را در بازار کنسول‌های بازی آمریکای شمالی داشته است. ایکس‌باکس همچنین با رسیدن به ۱۶٫۲ میلیارد دلار، بهترین سال مالی خود را ازنظر درآمد تجربه کرد. دستورالعمل مایکروسافت برای سه‌ماهه اول مالی ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که درآمد بازی‌ها و درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس دوباره در سه‌ماهه آینده کاهش می‌یابند.

سرویس ایکس باکس Game Pass

مایکروسافت گفت سرویس بازی‌های ابری ایکس‌باکس این شرکت در سه‌ماهه گذشته ۱۰ میلیون مشتری داشته که بخشی از آن به‌دلیل انتشار رایگان Fortnite در این سرویس است. نادلا توضیح داد بیش از چهار میلیون نفر تا امروز بازی فورتنایت را استریم کرده‌اند که بیش از یک میلیون‌نفر آن‌ها، کاربران جدید اکوسیستم این شرکت محسوب می‌شوند.

مایکروسافت در سه‌ماهه گذشته به‌رورزرسانی جدیدی برای مشترکان Game Pass ارائه نکرده است، زیرا کاربران این سرویس در ژانویه‌ پس از انتشار Age of Empires IV، Forza Horizon 5 و Halo Infinite در تعطیلات به ۲۵ میلیون نفر افزایش یافت.

مایکروسافت در مورد خرید ۶۸٫۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توضیحات بیشتری ارائه نداد. انتظار می‌رود این خرید در سال مالی ۲۰۲۳ بسته شود و این شرکت فرانچایزهایی مانند Warcraft، Diablo، Overwatch، Call of Duty و Candy Crush را منتشر خواهد کرد.

خارج از بازی و ویندوز، محصولات آفیس، ابر و سرور مایکروسافت همچنان با نرخ‌های چشمگیر درحال رشد هستند. درآمد محصولات تجاری آفیس و خدمات ابری در این سه‌ماهه ۹ درصد افزایش یافته و کاربران آفیس نسبت به سال گذشته ۹ درصد بیشتر شده‌اند. تعداد مشترکان Microsoft 365 نیز اکنون به ۵۹٫۷ میلیون نفر رسیده است، زیرا مایکروسافت همچنان به جذب مشتریان به اشتراک‌های آفیس و خدماتی مانند تیم‌های مایکروسافت ادامه می‌دهد.

درآمد محصولات سرور و خدمات ابری مایکروسافت نیز به‌لطف رشد ۴۰ درصدی Azure و سایر سرویس‌های ابری این شرکت طی یک سال ۲۲ درصد افزایش یافت.

لینکدین به‌لطف افزایش تقاضا برای تبلیغات در مایکروسافت، به رشد خود ادامه می‌دهد. درآمد این پلتفرم در سه‌ماهه‌ی گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته که مایکروسافت آن را به‌ کسب‌وکارهای Talent Solutions و Marketing Solutions نسبت می‌دهد. درآمد تبلیغات بخش جست‌وجو و اخبار نیز در یک‌ سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا