سرور مجازی
zoomit

کمبود جهانی کابل فیبر نوری، روند گسترش زیرساخت‌های مخابراتی پیشرفته را تهدید می‌کند

کمبود جهانی کابل فیبر نوری باعث افزایش قیمت‌ها و طولانی‌شدن زمان تحویل شده و برنامه‌های بلندپروازانه شرکت‌ها برای اجرای زیرساخت‌های مخابراتی پیشرفته را به‌خطر می‌اندازد.

طبق گزارش Cru Group، شرکت اطلاعاتی تجاری خصوصی، اروپا، هند و چین از جمله مناطقی هستند که بیشتر تحت تأثیر این بحران قرار گرفته‌اند و قیمت فیبر تا ۷۰ درصد از پایین‌ترین حد خود در مارس ۲۰۲۱، از ۳٫۷۰ دلار به ۶٫۳۰ دلار در هر کیلومتر فیبر افزایش پیدا کرده است.

اگرچه کرونا باعث شد برخی از بزرگ‌ترین گروه‌های فناوری و مخابرات سرمایه خود را کاهش دهند؛ اما تقاضا برای خدمات اینترنت و داده افزایش یافته است.

شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا، مالک فیسبوک، امپراتوری‌های مراکز داده خود را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده، از جمله ایجاد شبکه‌های فیبر بین‌المللی گسترده در زیر اقیانوس، گسترش می‌دهند. در همین حال، دولت‌ها اهداف بلندپروازانه‌ای را برای عرضه پهنای باند فوق سریع و 5G در نظر گرفته‌اند که هر دو نیاز به مقادیر زیادی کابل فیبر نوری دارند تا در زیر زمین قرار بگیرند.

مایکل فینچ، تحلیل‌گر CRU گفت: با توجه به اینکه هزینه استقرار به‌طور ناگهانی دو برابر شده، اکنون سؤالاتی در مورد اینکه آیا کشورها می‌توانند اهداف تعیین‌شده برای ساخت زیرساخت‌ها را برآورده کنند، وجود دارد و اینکه آیا این می‌تواند تأثیری در اتصال جهانی داشته باشد یا خیر.

طبق برآوردهای Cru، کل مصرف کابل در نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته‌ی میلادی ۸٫۱ درصد افزایش پیدا کرده است. چین ۴۶ درصد از کل را به خود اختصاص داده و آمریکای شمالی با ۱۵ درصد رشد سالانه، عنوان سریع‌ترین منطقه در حال رشد را از آن خود کرد.

کمبود هلیوم، یک جزء حیاتی در تولید شیشه فیبر نوری، تا حدی ناشی از تعطیلی کارخانه در روسیه و ایالات متحده بوده است که باعث شده قیمت این عنصر طی دو سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کند. درهمین‌حال، قیمت تتراکلرید سیلیکون، یکی دیگر از اجزای کلیدی در تولید الیاف، تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وندل ویکس، مدیر اجرایی کورنینگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده کابل فیبر نوری در جهان که نقش مهمی در اختراع این فناوری در سال ۱۹۷۰ ایفا کرد، گفت که در دوران حرفه‌ای‌ام هرگز چیزی شبیه به این بحران تورمی ندیده‌ام.

براساس گزارش Cru، قیمت فیبر اکنون به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۱۹ رسیده، اگرچه آمریکای شمالی کمتر از اروپا، چین و هند آسیب دیده است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • شبکه کابلی زیردریایی Dunant گوگل رسما به بهره‌برداری رسید

مارتین بلانکن، مدیر اجرایی Exa Infrastructure، شرکت زیرساخت دیجیتال بین‌المللی گفت که قیمت فیبر حداقل ۲۰ درصد در طول شش‌ ماه گذشته افزایش پیدا کرده و در برخی موارد آنقدر متغیر است که باید آن را هر روز بررسی کنید. وی افزود: ما به در فروش خود بندهایی اضافه می‌کنیم تا در قبال این افزایش قیمت‌ها مسئولیتی نداشته باشیم.

آنکیت آگاروال، مدیر عامل STL، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان فیبر در بریتانیا گفت: ما تحویل سریع به بزرگ‌ترین مشتریان خود را در اولویت قرار داده‌ایم.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا