سرور مجازی
zoomit

کسب درآمد ۲۳۰۰ وب‌سایت از طریق «یکتانت» در سال ۱۴۰۰

به گزارش دیتاسنتر من، رویداد فصل مشترک یکتانت در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ با حضور مدیران این شرکت، متخصصان دیجیتال مارکتینگ کشور، مدیران برندهای مطرح کشور و اهالی رسانه برگزار شد. در این رویداد، مدیران این شرکت به ارائه آمار و ارقامی درباره فعالیت واحدهای مختلف این مجموعه پرداخته و اعلام کردند که در سال ۱۴۰۰، یکتانت به کسب درآمد مستمر ۲۳۰۰ وب‌سایت کمک کرده است.

در ابتدای این رویداد، سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت، به ذکر تاریخچه فعالیت یکتانت پرداخت و گفت:

فعالیت یکتانت را از بهمن ۱۳۹۵ آغاز کردیم. در آن زمان، در آمریکا نزدیک به ۵۰ درصد از بودجه مارکتینگ کسب‌وکارها به بخش آنلاین اختصاص داشت؛ درحالی‌که این عدد در ایران کمتر از ۵ درصد بود.

او در ادامه به توضیح اهداف راه‌اندازی یکتانت پرداخت و تصریح کرد: «یکتانت ایجاد شد تا کسب‌وکارها بتوانند بهترین استفاده را از تبلیغات آنلاین داشته باشند، ناشران و وب‌سایت‌ها بتوانند درآمدزایی منصفانه‌ای داشته باشند و در نهایت کاربران وب محتوای غنی تری بخوانند.»

مدیرعامل یکتانت با توضیح این که هدف از راه‌اندازی یکتانت ارائه یک معیار سنجش دقیق برای محتوای تولیدشده وب‌سایت‌ها است، به اهمیت نیروی متخصص در حوزه‌های کسب‌وکارهای دیجیتال اشاره کرد و گفت:

در استارتاپ‌ها افراد هستند که تفاوت ایجاد می‌کنند نه پول و سرمایه. ارزشمندترین دارایی یکتانت افرادی هستند که در داخل آن کار می‌کنند.

او در همین خصوص به ذکر آمار و ارقامی درباره سرمایه انسانی مجموعه یکتانت پرداخت و افزود: «یکتانت در سال ۱۳۹۶ یکتانت یک تیم ۱۲ نفره بود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت تصور می‌کردیم در سال سوم یک تیم ۷۰ نفره باشیم اما در پایان سال سوم یک تیم ۱۵۰ نفره همراه با چندین بیزینس لاین بود که توسعه داده بودیم.»

رویداد یکتانت- ایوان شمس

به گفته مومنی این مجموعه در حال حاضر ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده و در حوزه دیجیتال مارکتینگ، ۹ بیزینس لاین مختلف را توسعه داده است. علاوه بر این، نیازهای گوناگون در حوزه‌های مختلفی از جمله تبلیغاتِ بازگشتی، رپورتاژ آگهی و سئو، دیجیتال مارکتینگ و… بخش‌های مختلفی را به این مجموعه اضافه کرده است.

مدیرعامل یکتانت در پایان اظهار داشت: «تمام این بیزینس لاین‌ها حول سه ذی‌نفع قرار دارند که عبارت‌اند از کسب‌وکارها، ناشران وب فارسی و کاربران وب فارسی ما معتقدیم روزی که رشد هرکدام از این ذی‌نفعان متوقف شود آن روز، روزی است که بقای یکتانت به خطر می‌افتد.»

داده‌هایی برای توضیحِ مقیاسِ کارِ یکتانت

سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت نیز به تشریح چالش‌های یکتانت در واحد فنی پرداخت و گفت: «دغدغه ما بهینه‌سازی اهداف تبلیغ‌کنندگان، رضایت کاربران و بهینه‌سازی درآمد ناشران است. کار مهم هماهنگی بین این ۳ دسته از ذی‌نفعان یکتانت است. پارامترهای اصلی در حل مسئله هماهنگ‌سازی این بخش‌ها شامل نرخ کانورژن، بودجه کمپین، قیمت کلیک، مخاطب و نرخ کلیک به نمایش (CTR) است.»

عطاران به انواع داده‌های دراختیار یکتانت نیز توضیح داده و آن‌ها را به ۳ دسته تقسیم کرد. به گفته او دسته اول داده‌های مربوط به رفتار کاربران وب است که از وب‌سایت‌های همکار و به‌صورت ناشناس به دست می‌آید. دسته دوم داده‌های محتوای صفحات وب است. یک داده، متنی است که یکتانت سعی می‌کند از نظر کیفی و کمی آن را بیشینه کند تا داده‌های غنی از وب فارسی در دست داشته باشد.

دسته سوم داده فیدبک نمایش تبلیغات است. درواقع در سیستم یکتانت یک سری الگوریتم تعریف شده است که تعیین می‌کند چه تبلیغاتی به چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شود. این الگوریتم سعی می‌کند با استفاده از فیدبک خود و الگوریتم‌های یادگیری تقویتی، عملکردش را به‌روز و ارتقا دهد.

مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت در ادامه به توضیح مقیاس کار یکتانت پرداخت و گفت:

در حال حاضر ۲۰ هزار تبلیغ فعال در لحظه، در سیستم وجود دارد که توسط تبلیغ‌کننده‌های یکتانت ساخته شده است. ۵۰ میلیون محصول نیز از فروشگاه‌های آنلاین جمع‌آوری‌شده و زمانی که یک کاربر وارد یک سایت می‌شود، الگوریتم باید فقط ۶ عدد تبلیغ، از میان این ۵۰ میلیون محصول و ۲۰ هزار تبلیغ فعال موجود را انتخاب کند و به او نمایش دهد.

طبق گفته او در این سیستم، ۲۳۰۰ نمایش‌دهنده فعال با مخاطبان و دسته‌بندی‌های متفاوت وجود دارد که ۹۰ درصد ترافیک وب فارسی را تشکیل می‌دهند و الگوریتم، باید به نیاز تمامی آن‌ها پاسخ داده و آن‌ها را به هدف خود برساند.

عطاران حجم کار و میزان استفاده از یکتانت را نیز چنین تشریح کرد: «۱۳۰ میلیون دستگاه گوناگون با یکتانت در ارتباط است. در حال حاضر ۱۵ میلیون صفحه در یکتانت وجود دارد که دارای تگ موضوعی است و روزانه ۵ هزار صفحه به آن اضافه می‌شود.»

او با اشاره به این که یکتانت کاربران را براساس رفتار آن‌ها به ۱۵ کلاس تقسیم‌بندی می‌کند، اعلام کرد که هدف این مجموعه در سال جدید رساندن این تعداد به ۳۰ کلاس است. به گفته عطاران، در هر ثانیه، ۲۰ هزار رخداد (۲ میلیارد در روز) از سمتِ کاربران به سمت سرورهای یکتانت می‌آید تا بررسی شده و در نهایت تبدیل به دیتاهایی برای شناخت رفتار کاربران شود.

یکتانت در سال ۱۴۰۰ چه محصولاتی به بازار تبلیغات آنلاین معرفی کرد؟

مریم اسماعیلی و پوران زمانی، مدیران محصول یکتانت نیز به توضیح فعالیت این واحد در یکتانت پرداختند و اظهار داشتند:

در سال ۱۴۰۰ افتخار این را داشتیم که مثل همیشه محصولاتی را به بازار تبلیغات ایران ارائه کنیم. اولین محصول، سرویس RTB یا real time bidding بوده که یک فضای آزاد و شفاف برای رقابت در وب فارسی است تا همه کسب‌وکارها بتوانند فارغ از اینکه با یکتانت در حال همکاری هستند یا خیر، از این بستر استفاده کنند.

زمانی در ادامه یکی از هدف‌های مهم تبلیغات یکتانت را نمایش درست تبلیغ به مخاطب هدف خواند و گفت: «در راستای نمایش تبلیغات درست و برای جذب مخاطب جدید و هدفمند، سرویس اشتراک مخاطب را راه‌اندازی کردیم و با اجرای این کمپین در ۳۰ کسب‌وکار، متوجه بهبود ۷ برابری نرخ کانورژن در مقایسه با سایر کمپین‌ها شدیم.»

رویداد یکتانت- ایوان شمس

مدیران محصول یکتانت همچنین به ذکر محصولات دیگر از جمله بنرساز اتوماتیک، محصولات محتوامحور و محصولات ریکامندیشن اشاره کردند. اسماعیلی، در این خصوص به تشریح محصولات ریکامندیشن و محتوامحور پرداخت و کارکرد آن‌ها را چنین تشریح کرد:

در ریکامندیشن با توجه ‌به دیتاهای خود از سلیقه و رفتار کاربر، محصولاتی را که فکر می‌کنیم مطابق با سلیقه‌ او بوده پیشنهاد می‌دهیم. در محصول محتوامحور نیز هدف، جذب مخاطبان جدید است و ما متناسب با محتوایی که مخاطبان در سایت‌های متفاوت مطالعه می‌کنند، محصولاتی را به آن‌ها نمایش می‌دهیم.

یکتانت و ساخته‌شدن ۹۰ هزار و ۸۳۷ کمپین تبلیغاتی در سال ۱۴۰۰

حامد زمانی، مدیر ارتباط با مشتریان یکتانت در این رویداد به توضیح کمپین‌ها تبلیغاتی این مجموعه پرداخته و گفت:

تا پایان سال ۱۴۰۰، در مجموع ۵۵ هزار کسب‌وکار برای تبلیغات خود در وب‌سایت‌ها با یکتانت همکاری کرده‌اند که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ این عدد ۶۰ درصد افزایش داشته است. تاکنون بیش از ۳۷ هزار کسب‌وکار علاوه بر یکتانت حداقل از خدمات یکی از بیزینس لاین‌های یکتانت نیز استفاده کرده‌اند.

رویداد یکتانت- ایوان شمس

به گفته او با افزایش تعداد مخاطبان یکتانت، میانگین ظرفیت ماهانه نمایش تبلیغات در سال ۱۴۰۰ از عدد ۲۷ میلیارد به ۴۰ میلیارد رسیده است. در این سال، تعداد ۹۰ هزار و ۸۳۷ کمپین تبلیغاتی در یکتانت ساخته شده است که تمامی این کمپین‌ها نیاز به همراهی و هم فکری تیم عملیاتی یکتانت دارد.

زمانی با استناد به آمار به‌دست‌آمده اظهار داشت که تبلیغ‌کنندگان در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲ سال گذشته به اهمیت تبلیغات هدفمند پی برده‌اند و بیش از ۷۵۰۰ کسب‌وکار، اسکریپت ریتارگتینگ یکتانت را در وب‌سایت خود قرار داده‌اند.

فروش آنلاین هدف 46 درصد از کمپین‌های یکتانت

امیرحسین خرمی، مدیر فروش یکتانت، درباره انواع کسب‌وکارهایی که با یکتانت همکاری می‌کنند، توضیح داده و گفت: «از جمله این کسب‌وکارها می‌توان به کسب‌وکارهای آموزشی، فروشگاه‌های اینترنتی، صنعت زیبایی، مد و پوشاک و خدمات اشاره کرد.» به گفته او، در سال گذشته، حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری و صنعت زیبایی بیشترین سهم از بودجه تبلیغات را به خود اختصاص دادند. همچنین، بیشترین میانگین سبد تبلیغات به تفکیک حوزه‌های کسب‌وکار به حوزه حمل‌ونقل مربوط می‌شود.

او در ادامه به ارائه آمارهای دیگری در حوزه رقابت برای تبلیغات پرداخت و تصریح کرد:

بالاترین میزان رقابت برای تبلیغات در مقایسه با صنایع متفاوت مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی و حوزه آموزش آنلاین بوده است. علاوه بر این، آمارهای ما نشان می‌دهد یکی از حوزه‌هایی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ توجه کمی به آن شده، حوزه املاک است.

به گفته او اهداف کسب‌وکارهای حوزه املاک از تبلیغات در یکتانت عمدتا فروش آنلاین است. او در این خصوص گفت: «هدف ۴۶ درصد از این کسب‌وکارها فروش آنلاین، ۱۹ درصد افزایش ترافیک ورودی و ۱۵ درصد آگاهی از برند است.»

تمایل روزافزون کاربران وب فارسی به استفاده از موبایل

آرمان آیت‌اللهی، مدیر تیم ارتباط با نمایش‌دهندگان یکتانت در ادامه رویداد به ارائه آمار‌هایی در خصوص ناشران و وب‌سایت‌های همکار با یکتانت پرداخت و گفت:

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۳۰۰ وب‌سایت نمایش‌دهنده ازطریق یکتانت به‌طور مداوم کسب درآمد کردند. همچنین ۱۹۳۸ وب‌سایت، جایگاه‌های همسان که یکی از اصلی‌ترین انواع تبلیغات یکتانت بوده را در وب‌سایت خود قرار داده‌اند. ۸۰۳ وب‌سایت از جایگاه‌های بنری استفاده کرده که این تعداد، یک‌سوم جایگاه‌های همسان است.

طبق اعلام او، یکی از انواع تبلیغات در یکتانت که در سال ۱۴۰۰ رونمایی شده، جایگاه‌های تبلیغاتیِ پیش‌نمایشِ ویدئویی یا pre-roll است. این مجموعه تا پایان سال ۱۴۰۰، با ۲۶ رسانه که عمدتاً از رسانه‌های خبری بودند در این بخش، همکاری داشته است.

مدیر تیم ارتباط با نمایش‌دهندگان یکتانت در ادامه به افزایش استفاده از موبایل توسط کاربران اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۴۰۰، نسبت استفاده کاربران از موبایل از ۸۳ درصد به ۸۸ درصد افزایش یافت و پیش‌بینی ما این است که در آینده این عدد به میزان بالایی رشد خواهد داشت.

به گفته او، مجموعه یکتانت در بررسی‌های دوره‌ای، سایت‌هایی که دارای نتایج مشکوک هستند را وارد فرایند بررسی و ارزیابی سختگیرانه می‌کند تا از صحت کلیک‌ها مطمئن شود. این مسئله موجب شده است ۸۵ درصد تا ۹۰ درصد از کلیک‌هایی که توسط کاربر در وب فارسی روی آیتم‌های تبلیغاتی انجام می‌شود از مسیر یکتانت صورت گیرد.

جلوگیری از انتشار محتوای مخرب و نادرست در جایگاه‌های تبلیغاتی یکتانت

محسن محمودیان فرد، مدیر پشتیبانی مشتریانِ یکتانت، نیز به توضیحِ اقدامات این واحد پرداخت و گفت:

هر تبلیغِ ساخته شده توسط مشتریانِ یکتانت، توسط تیمی به نامِ تأیید محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مطمئن شویم که محتوا قابلیت ارائه به مخاطب را دارد. همچنین بررسی می‌شود که تبلیغ حاوی پیام، محتوا، تصویر و لینک درستی باشد تا هزینه تبلیغ‌کننده به هدر نرود و همچنین متناسب با قوانین سایت‌های نمایش‌دهنده باشد.

او همچنین به ذکر نکاتی در خصوص دانش دیجیتال مارکتینگ مشتریان پرداخت و گفت: «در نظرسنجی‌های یکتانت، متوجه شدیم که تعداد زیادی از مشتریان، دارایِ دانشِ کم یا متوسطِ دیجیتال مارکتینگ هستند. به همین دلیل، با استفاده از تیمِ ۳۰ نفره پشتیبانی مشتریان تلاش کردیم به‌گونه‌ای به مشتریان خود مشاوره و آموزش دهیم تا ابهامی در ذهن آن‌ها باقی نماند.»

مهاجرت، چالش بزرگ حال و آینده اکوسیستم

مجتبی سلحشور، مدیر ارشد توسعه سازمان و منابع انسانی یکتانت، به آمارهایی از ظرفیت نیروی متخصص انسانی یکتانت اشاره کرد و اظهار داشت: «در سال گذشته، تعداد نیروهای انسانی یکتانت از ۲۲۶ نفر به ۴۱۷ نفر رسیده است. ۳۵ درصد از همکاران یکتانت در حوزه توسعه محصول و نرم‌افزار کار می‌کنند که نشان می‌دهد این بخش برای ما بسیار حائز اهمیت است.»

رویداد یکتانت- ایوان شمس- مجتبی سلحشور

مدیر ارشد توسعه سازمان و منابع انسانی یکتانت همچنین به چالش‌های سال گذشته و پیش روی یکتانت اشاره کرد و گفت:

یکی از چالش‌های ما در سال گذشته، کمبود نیروهای متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ بود. نه‌تنها خود یکتانت بلکه کسب‌وکارهایی که با آن‌ها همکاری داریم نیز با این کمبود نیرو مواجه بودند. یکی دیگر از چالش‌های ما جذب افراد مستعد و متخصص بود. چالش دیگر نیز موضوع نگهداشت و توسعه همکاران بود.

او با ذکر چالش‌های مذکور که همگی به حوزه سرمایه انسانی ارتباط دارد، بزرگ‌ترین چالش حال و آینده این اکوسیستم را مسئله مهاجرت دانست.

ما در قبال شما مسئولیم تا شفاف و صادق باشیم

مهدیه معظمی‌نیا، مدیر ارتباطات یکتانت، این مجموعه را درمقابل جامعه مسئول دانسته و عمده مسئولیت خود را در قبال ارائه دانش دیجیتال مارکتینگ به جامعه دانست و گفت:

ما تلاش می‌کنیم این دانش را به افراد و کسب‌وکارها یاد بدهیم تا افراد به کمک آن وارد بازار کار شوند و کسب‌وکارها به رشد خود سرعت ببخشند. با شیوع ویروس کرونا، ۶۵ وبینار آنلاین رایگان را توسط ۵۵ مدرس برگزار کرده‌ایم. ۱۱ هزار فرد یونیک در این وبینارها شرکت کرده‌اند و از دانش مدرس‌ها بهره‌مند شده‌اند.

رویداد یکتانت- ایوان شمس

مدیر ارتباطات یکتانت به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی یکتانت نیز پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: «یکی دیگر از مزیت‌های ما توانایی اطلاع‌رسانی گسترده به‌واسطه وب‌سایت‌های همکار با یکتانت و جایگاه‌های تبلیغاتی است. ما در سال ۱۴۰۰ با ۵ خیریه مختلف همکاری کردیم تا کمپین‌های مختلفی که اجرا کرده‌اند را با صدای بلندتری به گوش جامعه برسانیم و از این طریق بودجه و منابع مورد نیازشان تأمین شود.»

به گفته معظمی‌نیا فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی یکتانت در مواردی همچون ماسک بزنیم و واکسن بزنیم نیز استفاده شده و به نتایج قابل قبولی رسیده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا