سرور مجازی
تکنولوژی

تصویر روز ناسا: طوفان‌های زحل از دید فضاپیمای کاسینی

اگر چشمان ما به اندازه کافی قدرتمند بودند که بتوانند نور فروسرخ را ببینند، می‌توانستیم جزئیات بی‌نظیری از سطح سیاره زحل ببینیم. فضاپیمای کاسینی (Cassini) در طول ماموریتش با ابزار خود جزئیات خیره‌کننده‌ای از سطح زحل به ما نشان داده که یکی از تصاویر این ماموریت، سوژه تصویر امروز ناسا است.

نوارهای روی این سیاره ساختارهای بزرگی هستند که با وزش طوفان‌های سراسری در زحل شکل گرفته‌اند. یکی از الگوهای جالب توجه روی زحل، شش ضلعی قطب شمال آن است که در طول موج فروسرخ دیده می‌شود. جالب است بدانید که هر ضلع این شش ضلعی برابر با قطر سیاره زمین ما است.

ماموریت کاسینی

تا زمانی که کاسینی اولین تصویر از این الگو را برای ما بفرستد، کسی حضور آن را پیش‌بینی نکرده بود و منشا و پایداری احتمالی آن همچنان ناشناخته است و به مطالعات بیشتری احتیاج دارد. در پایین تصویر می‌توانید حلقه زحل و سایه آن روی استوای این سیاره را به خوبی مشاهده کنید.

همانطور که گفتیم، این تصویر را فضاپیمای ماموریت کاسینی در سال ۲۰۱۴ میلادی/۱۳۹۳ خورشیدی در طول موج فروسرخ از سطح سیاره زحل ثبت کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۷/شهریور ۱۳۹۶، ماموریت کاسینی به پایان خود رسید و با شیرجه‌ای درون اتمسفر غلیظ سیاره زحل در آن سوخت و از بین رفت.

نوشته های مشابه

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا