قطار دوستدار محیط زیست میتواند با جذب دیاکسید کربن هوا را تمیز کند
دانشمندان در حال توسعه یک واگن قطار هستند که میتواند دی اکسید کربن (CO2) را از هوا حذف کند. در واقع، این واگن که از پنلهای خورشیدی و سیستم ترمز بازیافت کننده پشتیبانی میکند، در هنگام حرکت میتواند دی اکسید کربن را به صورت مایع ذخیره کند. محققان ادعا میکنند که در این طرح مفهومی، هر قطار بهصورت سالانه میتواند 3000 تن CO2 را حذف کند.
یک استارتاپ مستقر در ایالات متحده به نام CO2Rail با همکاری مهندسان «دانشگاه شفیلد» و «دانشگاه تورنتو»، طرح مفهومی از واگنهای قطاری را ساختهاند که با وجود دریچههای بزرگ خود، میتواند در هنگام حرکت هوا را جذب کند. سپس در این طرح، CO2 را میتوان پس از جداسازی از هوا، به مایع تبدیل کرد و تا زمانی که بتوان آن را تخلیه کرد در کابین مخصوصی نگه داشت.
دانشمندان اعتقاد دارند که این روش در مقایسه با سایر رویکردهای مربوط به جذب مستقیم هوا (DAC)، مقرونبهصرفهتر است، زیرا واگنها را میتوان به تمام قطارهای فعلی اضافه کرد. آنها همچنین ادعا میکنند که هرکدام از آنها، در کوتاهمدت میتواند سالانه 3000 تن دی اکسید کربن را حذف کند.
با وجود این فناوری، کشورهای جهان میتوانند به اهداف خود در زمینه حذف کامل CO2 هوا دست پیدا کنند.
پروفسور «پیتر استایرینگ»، از دانشگاه شفیلد و یکی از محققان این پژوهش میگوید:
«جذب مستقیم دی اکسید کربن از محیط زیست، بیش از پیش، به یک نیاز فوری برای کاهش بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی تبدیل شده است. این فناوری مقادیر قابلتوجهی از CO2 را با هزینهای بسیار کم حذف میکند و پتانسیل رسیدن به بهرهوری سالانه 0.45 گیگاتن تا سال 2030، 2.9 گیگاتن تا سال 2050 و 7.8 گیگاتن تا سال 2075 را دارد و در کوتاه مدت، هر واگن ظرفیت سالانه 3000 تن CO2 را دارد.»
نحوه حذف دی اکسید کربن توسط واگن
درباره نحوه کار این فناوری توضیح داده شده، قطار مجهز به واگن CO2Rail در طول حرکت خود، هوایی محیط را به داخل یک محفظه استوانهای جمعآوری CO2 ذخیره میکند. سپس دیاکسید کربن هوا از طریق یک فرآیند شیمیایی جدا میشود و هوای آزاد از پشت یا زیر آن به داخل جو برمیگردد. پس از اینکه مقدار کافی CO2 در محفظه آن جمعآوری شد، دیاکسید کربن آن فشرده و در یک مخزن مایع ذخیره میشود.
همچنین هر یک از فرآیندهای داخلی واگن CO2Rail توسط پنلهای خورشیدی داخلی آن یا توسط انرژی تولید شده از سیستم ترمز آن انجام میشود.
در نهایت، محققان امیدوار هستند تا این فناوری بتواند مسافران بیشتری را به استفاده از راه آهن تشویق کند و بازخورد مثبتی را برای حذف دیاکسید کربن ایجاد کند.