سرور مجازی
تکنولوژی

مطالعه جدید: غارهای گدازه‌ای هاوایی مملو از مواد باکتریایی مرموز هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد محیط‌های آتشفشانی هاوایی حاوی مجموعه‌ای غنی از میکروب‌های مرموز هستند. دانشمندان می‌گویند غارهای گدازه‌ای جزایر و دیگر ساختارهای ایجاد شده توسط فعالیت‌های آتشفشانی دارای اجتماعی متنوع و ناشناخته از باکتری‌ها هستند.

دانشمندان در این مطالعه نمونه‌های جمع‌آوری شده از 70 ناحیه در امتداد جزیره بزرگ هاوایی – بزرگترین مجمع‌الجزایر هاوایی – را مطالعه کردند. این مکان‌ها شامل غارها، لوله‌ها و فومارول‌ها می‌شد که منافذ یا دریچه‌هایی هستند که گازهای آتشفشانی و آب می‌توانند از آن خارج شوند.

آن‌ها RNA یافت شده در نمونه‌ها را تجزیه و تحلیل و توالی‌یابی کردند. این کار به آن‌ها اجازه داد تا نقشه تقریبی از جوامع باکتریایی ساکن در آن ناحیه را بدست آورند.

برخی از این مناطق، به خصوص آن مناطقی که فعالیت زمین گرمایی مداوم دارند، ناپایدارترین مکان‌ها در جهان هستند زیرا به طور باورنکردنی گرم و مملو از مواد شیمیایی سمی برای موجودات زنده هستند.

نوشته های مشابه

بنابراین، تیم تحقیقاتی انتظار داشت که تنوع نسبتا کمی از حیات را در چنین مکان‌هایی پیدا کند. محققان دریافتند غارها و لوله‌های قدیمی‌تر که بیش از 500 سال پیش تشکیل شده‌اند، تنوع باکتریایی بیشتری دارند. اما در کمال تعجب، حتی دریچه‌های زمین گرمایی فعال نیز با طیف وسیعی از باکتری‌ها پر شده بود – یک گروه به نام «کلروفلکسی» احتمالا گونه تاثیرگذار هستند زیرا در مناطق آتشفشانی به وفور یافت می‌شوند.

این منجر به این سوال می‌شود که آیا محیط‌هایی با شرایط حادتر به ایجاد جوامع میکروبی با میکروارگانیسم‌های بیشتر کمک می‌کنند؟ اگر چنین باشد، چه چیزی در چنین محیط‌هایی وجود دارد که سبب این امر می‌شود؟

«ربکا پرسکات» نویسنده این مطالعه و محقق مرکز فضایی جانسون ناسا و دانشگاه هاوایی گفت: «باکتری‌های یافت شده در این نواحی به ندرت باهم همپوشانی دارند و این نکته به این معنا است که هرکدام جهان میکروبی منحصر به فرد خود را دارند. پس می‌توان گفت حداقل هزاران گونه ناشناخته باقی مانده‌ است که باید شناسایی شوند.»

در این مطالعه، ناسا و چندین دانشگاه همکاری کرده‌اند که نتایج آن در «Frontiers in Microbiology» به چاپ رسید.

نمونه‌برداری‌های انجام شده به صورت ژنتیکی می‌توانند دید وسیعی از دنیای باکتریایی به ما بدهد – اما اطلاعات دقیقی در مورد هرگونه و شرایط دقیق زندگی آن‌ها به ما نمی‌دهد. دانشمندان باور دارند برای کشف راز ساکنان این نواحی آتشفشانی نیاز به تحقیقات بیشتری است.

این یافته‌ها نشان می‌دهند اطلاعات زیادی در زمینه حیات زمین وجود دارد که ما هنوز از آن‌ها بی‌خبریم.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا