سرور مجازی
تکنولوژی

داستان تولد آمازون؛ از فروش کتاب تا تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا

تاریخچه آمازون دربردارنده موفقیت‌ها و شکست‌های مختلف است که باعث شده‌اند اکنون این برند غول فروش اینترنتی دنیا شود. آمازون که ۲۶ سال از تأسیس آن می‌گذرد، یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود و همچون شرکت‌های فناوری بزرگ دیگری مثل اپل، گوگل و مایکروسافت فعالیت خود را از یک گاراژ خاکی کوچک شروع کرده است و اکنون یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان به شمار می‌رود.

تاریخچه آمازون

در این مطلب قصد داریم تاریخچه آمازون را از ابتدای تولد این برند تا به امروز بیان کنیم و نگاهی به موفقیت‌ها و شکست‌هایی که پشت سر گذاشته است، داشته باشیم. درضمن جایگاه این برند را در حوزه‌های مختلف فعالیت آن نیز بررسی می‌کنیم

آمازون چگونه متولد شد؟

داستان از جایی شروع شد که مرد جوانی به نام جف بزوس در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد و سریع تلاش کرد تا در دنیای کسب‌وکار اسم‌‌ورسمی برای خود دست‌وپا کند. تلاش‌های او در ابتدا منجر به تصدی سمت معاونت یکی از شرکت‌های مطرح وابسته به وال‌استریت به نام دی‌ای شاو اند کو (DE Shaw and Co) شد؛ اما در سال ۱۹۹۴ این شرکت را ترک کرد تا شرکت خود را در سیاتل تأسیس کند.

او پس از اینکه مقاله‌ای در مورد آینده اینترنت و رشد ۲۳۰۰ درصدی تجارت الکترونیک در آینده خواند، تصمیم گرفت شرکت خود را در گاراژی در سیاتل تاسیس کند و نام این شرکت خود را که در حقیقت جرقه اولیه ایجاد آمازون بود، «کادابرا» (Cadabra) گذاشت.

نوشته های مشابه

شرکت بزوس پس از تاسیس آمازون، کار خود را با فروش کتاب در اینترنت به سراسر نقاط شروع کرد. این فروشگاه در ابتدا بیش از سه میلیون جلد کتاب داشت که افراد سراسر جهان می‌توانستند آن‌ها را خریداری کنند.

بزوس که عطش پیشرفت در دنیای کسب‌وکار را داشت، تصمیم گرفت نام شرکت خود را تغییر دهد و نام جدید آمازون را برای آن انتخاب کند. او پس از بررسی فرهنگ لغت این نام را انتخاب کرد و دلیل انتخاب واژه «Amazon» این بود که این واژه با اولین حرف الفبای انگلیسی شروع می‌شود. شرکت او با نام جدید و با شعار «از A تا Z» وارد مرحله جدیدی از پیشرفت و تکامل شد.

آغاز به کار آمازون امروزی

تاریخچه آمازون

بزوس به سه دلیل تصمیم گرفت همچنان به فروش اینترنتی کتاب ادامه دهد؛ نخست اینکه افراد سراسر جهان از کتاب‌های خوب استقبال می‌کنند، دوم اینکه او می‌توانست کتاب‌ها را با قیمت پایینی بفروشد که همین امر باعث افزایش استقبال از کسب‌وکار او می‌شد و سوم اینکه کتاب‌های بسیار خوبی منتشر و چاپ شده بودند.

وبسایت Amazon.com که در تاریخ ۶ جولای ۱۹۹۵ (۱۵ تیر ۱۳۷۴) راه‌اندازی شد و راه‌اندازی آن یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه آمازون محسوب می‌شود، توانست در مدت کوتاهی باعث رشد و پیشرفت آمازون و پررنگ شدن حضور این شرکت در فضای وب شود. تنها ۳۰ روز پس از آغاز راه‌اندازی وب‌سایت آمازون، کتاب‌های این شرکت بدون هیچ‌گونه تبلیغات رسانه‌ای در ۵۰ ایالت آمریکا و ۴۵ کشور دنیا به فروش رسید.

بزوس مصمم بود وب‌سایت خود را تا جای ممکن مشتری‌پسند کنند و برای تمام انواع ممکن مشتری‌ با سلایق و علایق مختلف، کتب مناسب ارائه کند. او تلاش می‌کرد با روش‌های مختلفی به این هدف برسد که شامل ارائه تخفیف برای کتاب‌ها، ارائه آن‌ها با قیمت مقرون‌به‌صرفه، امکان جستجوی کتاب‌ها بر اساس موضوع، ارائه کتب تازه‌ منتشرشده، پیشنهاد کتاب‌های مختلف به مشتریان، فراهم کردن امکان مطالعه دیدگاه مشتریان و غیره می‌شد.

البته اگرچه آمازون در ابتدای تأسیس خود رشد و پیشرفت بسیار خوبی داشت؛ اما متأسفانه با مشکلاتی مواجه شد و شرکت‌های رقیب شروع به حمله به آمازون کردند؛ به‌عنوان‌مثال شرکت والمارت که رقیب آمازون است، بزوس را به دزدی ایده خود متهم کرد.

عرضه سهام‌های آمازون در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و سهام‌های این شرکت با نماد NASDAQ به فروش رسید. سهام‌های این شرکت در ابتدا با قیمت ۱۸ دلار برای هر سهم فروخته می‌شدند و اکنون قیمت آن‌ها ۲۱۱ برابر شده است که رشد بسیار خوبی به شمار می‌رود.

طرح تجاری مسئولان آمازون موردنظر آمازون که در ابتدا می‌خواستند آن را دنبال کنند، کاملاً غیرمعمول و غیرقابل‌انتظار بود. مسئولان شرکت انتظار نداشتند شرکت تا مدت‌زمانی بین چهار تا پنج سال به سوددهی برسد و همین روند رشد کند برنامه‌ریزی‌شده باعث انتقاد سهامداران آمازون شد. آن‌ها معتقد بودند سرعت فرآیند آغاز سوددهی این شرکت به‌اندازه‌ای نیست که سرمایه‌گذاری برای آن را توجیه کند و اگر شرکت چنین رویه‌ای را دنبال کند، در آینده قادر به حفظ بقای خود نخواهد بود.

آمازون در سال ۱۹۹۷ مرکز توزیعی تحت عنوان East Coast در شهر دلاویر در ایالت نیوکاسل به‌منظور خدمت‌رسانی به ساکنان بخش ساحل شرق تأسیس کرد.

رشد شرکت بزوس در سال ۱۹۹۸ ادامه داشت و سرعت این روند به‌اندازه‌ای بود که عرضه سایر اقلام فرهنگی نیز در کنار کتاب در آن آغاز شد که شامل موسیقی، بازی ویدیویی و فیلم می‌شد. این شرکت سه‌ماهه دوم سال ۱۹۹۸ را قدرتمندتر از هر زمان دیگری به پایان رساند.

آمازون در پایان قرن بیستم روشی را ابداع کرد تا فروشندگان شخص ثالث بتوانند با بهره‌مندی از آن کالاهای دست‌دوم خود را در این فروشگاه به فروش برسانند. این شرکت پلتفرم ایجادشده برای این منظور را فروشگاه‌های زد (Z shops) نامید که امروزه به‌عنوان «بازار» (Market place) شناخته می‌شود.

این طرح که یکی از موفقیت‌های شاخص تاریخچه آمازون محسوب می‌شود، در همان ماه‌های ابتدایی موفقیت خوبی کسب کرد و یک‌چهارم از مشتریان کالایی را از طریق این سرویس خریداری کردند. علاوه بر این در پایان این سال موفقیت بسیار خوبی برای بزوس رقم خود و مجله تایم او را «شخص سال» معرفی و جایزه این عنوان را به او اعطا کرد.

در سال ۲۰۰۰ شرکت رویه خود را کاملاً تغییر داد و خود را به فروشگاهی تبدیل کرد که کاربران می‌توانستند انواع مختلف اقلام را با بالاترین کیفیت ممکن و با ضمانت‌نامه معتبر خریداری کنند. با این تصمیم مهم‌ترین اتفاق تاریخچه آمازون رقم خورد. با آغاز قرن بیست‌ویکم رشد سریع آمازون همچنان با قوت تمام ادامه داشت.

آغاز به کار سرویس آمازون وب

در سال ۲۰۰۲ این شرکت با راه‌اندازی سرویس آمازون وب (Amazon Web Services یا AWS) کسب‌وکار جدیدی را آغاز کرد و اتفاق مهم دیگری در تاریخچه آمازون رقم خورد. این سرویس در واقع یک سرویس ابری است که خدمات مختلفی ازجمله فضای ذخیره‌سازی، خدمات شبکه، پایگاه‌های داده، خدمات مربوط به اپلیکیشن، پیام‌رسانی، هوش مصنوعی و سایر موارد ارائه را می‌دهد.

آمازون وب سرویس

در حال حاضر آمازون وب در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا خدمت‌رسانی می‌کند، مراکز داده این سرویس در نقاط مختلف جهان ازجمله کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا، برزیل، کشورهای اروپایی و سنگاپور پراکنده شده‌اند. این سرویس بزرگ‌ترین منبع درآمد آمازون محسوب می‌شود.

یکی از قابلیت‌های جالب این سرویس قابلیت Amazon Elastic Compute Cloud است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند یک کامپیوتر مجازی ایجاد و اپلیکیشن‌های موردنظر خود را روی آن اجرا کنند. در حقیقت این قابلیت ایجاد ماشین مجازی را امکان‌پذیر می‌کند.

غول فروش اینترنتی شرکت «جویو» (Joyo) را در سال ۲۰۰۴ خرید. این شرکت در حوزه فروش کتاب و سایر اقلام رسانه‌ای و فرهنگی فعالیت و اقلام خریداری‌شده را برای مشتریان سراسر جهان ارسال می‌کرد. زمانی که بزوس جویو را خریداری کرد، نام آن به آمازون چین تغییر یافت.

آمازون علاوه بر خرید جویو سایر شرکت‌های تابعه و تحت حمایت این شرکت چینی را نیز خرید. تجارت الکترونیکی در چین محبوبیت زیادی دارد و این کشور دارای یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای تجارت الکترونیکی است. از سوی دیگر آمریکا هم برای تولیدکنندگان چینی یک کشور خاص محسوب می‌شود و تعداد فروشندگان لوازم چینی در آمازون بدون وقفه در حال افزایش است.

آغاز به کار سرویس‌های آمازون پرایم و آمازون فولفیمنت

آمازون در سال ۲۰۰۵ سرویس آمازون پرایم (Amazon Prime) را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر سرویس محبوبی محسوب می‌شود و امکان ارسال کاملاً رایگان کالاهای فروخته‌شده توسط آمازون به صورت مستقیم یا کالاهای فروخته‌شده توسط فروشندگان شخص ثالث تنها در مدت ۴۸ ساعت را فراهم کرده است.

آمازون پرایم

آمازون با ایجاد سرویس فولفیلمنت (Fulfillment By Amazon) یا به اختصار FBA در سال ۲۰۰۵ بار دیگر تحول بزرگی در کسب‌وکار خود ایجاد و این سرویس مانند یک موتور محرک بسیار قوی برای این شرکت عمل کرد. فروشندگان شخص ثالث می‌توانند با استفاده از این سرویس کالاهای خود را بدون نیاز به خروج از انبارهایشان در آمازون به فروش برسانند و تمام خدمات مربوط به دریافت سفارش و وجه آن از مشتری، بسته‌بندی، ارسال و حتی ارجاع مجدد کالاها بر عهده آمازون است.

آمازون فولفیلمنت

قطعاً استفاده از چنین سرویسی امتیاز بسیار خوبی برای مشتریان یک فروشگاه اینترنتی است و برای خود فروشگاه اینترنتی هم استراتژی بدون نقصی برای رشد محسوب می‌شود؛ زیرا هم باعث می‌شود فروشندگان شخص ثالث بتوانند کالاهای خود را بدون دردسر و تلاش برای جلب اعتماد مشتریان بفروشند (مسلماً هر کالایی که در آمازون عرضه شود، کاربران آن را با اعتماد کامل و بدون تردید می‌خرند) و هم می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای یک فروشگاه اینترنتی شود.

در کل جلب رضایت فروشندگان شخص ثالث برای آمازون بسیار مهم است و این فروشندگان در کنار سرویس وب آمازون، مهم‌ترین منبع درآمد آمازون محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که ۵۰ درصد از فروش کالاها در آمازون مربوط به کالاهای عرضه‌شده توسط این فروشندگان است.

آمازون

آمازون به‌قدری در حوزه تجارت الکترونیک قدرت پیدا کرده که دارای یک سیستم حمل‌ونقل دریایی خصوصی است و از کانتینرهای خودش برای حمل سفارش‌ها در مسیر دریایی استفاده می‌کند. این شرکت برای ارسال هوایی سفارش‌های خریداری‌شده چندین فروند هواپیما را نیز اجاره کرده است تا روند ارسال کالاها را کاملاً تحت کنترل خود داشته باشد. در حال حاضر ۱۲۵ هزار کارمند برای آمازون در ۷۵ مرکز تأمین کالا و ۲۵ مرکز دسته‌بندی کالا فعالیت می‌کنند.

آغاز به کار سرویس آمازون پرایم ویدیو

آمازون پرایم ویدیو

سرویس استریم ویدیوی آمازون پرایم ویدیو (amazon prime video) که یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های استریم ویدیو محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شده است، نیز یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه آمازون و یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت امروزی آمازون است. کاربران این سرویس می‌توانند با خرید اشتراک‌های ویژه از تماشای ویدیوهای با کیفیت مثل ویدیوهای 4K HDR با صدای دالبی اتموس یا صدای دالبی دیجیتال پلاس لذت ببرند.

آمازون علاوه بر راه‌اندازی این سرویس استریم ویدیوی محبوب، استودیو ساخت فیلم و سریال اختصاصی خود با نام آمازون استودیو (Amazon Stadio) را در سال ۲۰۱۰ ایجاد کرده است. این استودیوی فیلم و سریال‌سازی محتوای اختصاصی خود را تولید می‌کند که درآمد بسیار زیادی را برای آمازون به همراه دارد.

سایر حوزه‌های فعالیت آمازون

 با وجود اینکه آمازون در سال‌های آغازین تاسیسش وارد چند شاخه مختلف کسب‌وکار شده بود و در تمام آن‌ها حضور موفقیت‌آمیزی داشت؛ اما حوزه‌های دیگری نیز وجود داشتند که بزوس هنوز فرصت ورود به آن‌ها را پیدا نکرده بود. او شروع به خریدن شرکت‌های جدید و آغاز پروژه‌های جدیدی کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • جویو بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی فروش کتاب و لوازم الکترونیکی در چین
  • آدیبل (Audible): شرکت عرضه‌کننده کتاب‌های صوتی؛ این شرکت در سال ۲۰۰۸ توسط آمازون با مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خریداری شد
  • زاپو (Zappo): سایت فروش کفش؛ شرکت ارائه‌دهنده این وب‌سایت در سال ۲۰۰۹ توسط آمازون خریداری شد
  • IMDB (سایت ارائه‌دهنده کلیه اطلاعات مرتبط با دنیای فیلم و سریال و مستند): این وب‌سایت در سال ۱۹۹۸ با مبلغ ۵۰ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد.
  • گود ریدیرز (Good Reads): یک شبکه اجتماعی فعال در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی که کاربران آن به کتاب‌های مختلف امتیاز می‌دهند و کتاب‌هایی را که خوانده‌اند به دیگران معرفی می‌کنند). این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۳ توسط آمازون خریداری شد.
  •  کیوا سیستمز (Kiva Systems): شرکت فعال در حوزه رباتیک؛ این شرکت در سال ۲۰۱۲ توسط آمازون خریداری شد و پس از آن به آمازون رباتیکز (Amazon Robatics) تغییر نام داد. در حال حاضر ربات‌های ساخت آمازون رباتیکز برای جابجایی قفسه‌های دربردارنده کالاها به‌منظور تسهیل انبارداری و تسهیل جابجایی آن‌ها و همچنین کاهش هزینه این کار استفاده می‌شوند.
  •  توییچ (Twitch): سرویس استریم ویدیوهای مربوط به بازی‌های کامپیوتری؛ این پلتفرم در سال ۲۰۱۴ توسط آمازون با مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار خریداری شد.
  • هول فودز (Whole foods): شرکت‌های زنجیره‌ای عرضه‌کننده مواد غذایی طبیعی و ارگانیک؛ این فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای سابقه ۴۰ ساله در زمینه ارائه مواد غذایی طبیعی و ارگانیک هستند و آمازون در سال ۲۰۱۷ با خرید این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مبلغ ۱۳ میلیارد دلار وارد حوزه تجارت مواد غذایی و خواربار شد.
  • واشنگتن‌پست: این روزنامه معتبر که ۸۰ سال تحت مالکیت خانواده «گراهام» (Graham) قرار داشت در سال ۲۰۱۳ توسط آمازون به همراه سایر متعلقات چاپی متعلق به این روزنامه با سرمایه شخصی با مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری شد (بزوس با سرمایه شخصی خود این روزنامه را خرید)

پروژه‌های مذکور تنها بخشی از پروژه‌های اجراشده توسط بزوس هستند.پروژه‌های مبتکرانه دیگری نیز باعث شده‌اند آمازون به غول دنیای کسب‌وکار تبدیل شود. از میان این پروژه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیندل (Kindle:): پروژه طراحی و تولید دستگاه‌های مختص مطالعه کتاب‌های الکترونیکی (نخستین دستگاه کیندل در سال ۲۰۰۷ تولید شد)
کیندل
  • اکو (Echo): اسپیکر هوشمند همراه با دستیار مجازی صوتی الکسا که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ عرضه شد.
آمازون اکو
  • الکسا (Alexa): دستیار مجازی صوتی ایجادشده بر پایه استفاده از سرویس ابری جهت اجرای فرمان‌های صوتی که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد
الکسا آمازون
  • تبلت‌های فایر (Fire) با سیستم‌عامل اختصاصی آمازون که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ عرضه شدند.
تبلت آمازون فایر
  • فایر تی وی (Fire TV): دستگاه مدیاپلیر و استریم محتوا که توسط آمازون طراحی و ساخته شده است و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ عرضه شد.
فایر تی وی

انتشار سیستم‌عامل اختصاصی

آمازون در سال ۲۰۱۱ علاوه بر اینکه تبلت‌های اختصاصی خود را روانه بازار کرد، از سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی Fire OS نیز در آن‌ها استفاده کرد و این سیستم‌عامل در سال ۲۰۱۴ در دستگاه‌های کیندل آمازون نیز استفاده شده‌ است. Fire OS در اسپیکرهای هوشمند آمازون اکو و مدیاپلیرهای فایر تی‌وی نیز وجود دارد.

فایر او اس

سیستم‌عامل اختصاصی آمازون در حقیقت یک سیستم‌عامل متن‌باز ایجادشده بر پایه اندروید است که نرم‌افزار و رابط کاربری اختصاصی خود را دارد. اپلیکیشن‌های اختصاصی این سیستم‌عامل در اپ استور اختصاصی آمازون یعنی آمازون اپ استور عرضه می‌شوند. این اپ استور در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شده و در حال حاضر در ۲۰۰ کشور جهان در حال استفاده است. جالب است بدانید که اپلیکیشن‌های ارائه‌شده در این اپ استور روی اندروید نیز قابل‌نصب هستند.

تولید گوشی

آمازون حتی گوشی طراحی‌شده توسط این شرکت یعنی فایر فون (Fire phone) را نیز در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه کرد و با عرضه این گوشی وارد دنیای رقابت گوشی‌های هوشمند شد. این گوشی دارای ویژگی منحصربه‌فرد پرسپکتیو پویا یا دینامیک (Dynamic perspective) و ایجاد تصاویر سه‌بعدی است. زمانی که شما با این گوشی از صحنه یا تصویری عکس می‌گیرید، گوشی به تصویر عمق می‌‌دهد و آن را سه‌بعدی می‌کند.

فایر فون

فایرفون از این فناوری برای سه‌بعدی کردن تصاویر والپیپرها استفاده می‌کرد. درضمن کاربران این گوشی می‌توانستند بازی را نیز در یک محیط سه‌بعدی اجرا کنند و از بازی کردن در چنین محیطی لذت ببرند؛ اما متأسفانه این گوشی مورد استقبال قرار نگرفت و به فراموشی سپرده شد. می‌توان گفت شکست این گوشی بزرگترین شکست تاریخچه آمازون است.

از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه آمازون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد سرویس ابری آمازون درایو (Amazon Drive) در سال ۲۰۱۱ برای ذخیره‌سازی اطلاعات و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها بین دستگاه‌های مختلف تنها با متصل شدن آن‌ها به اینترنت
  • ایجاد سرویس آمازون فرش (Amazon Fresh) در سال ۲۰۰۷: سرویس عرضه‌کننده مواد غذایی تازه و خواروبار در بیشتر شهرهای مهم آمریکا و همچنین سایر کلان‌شهرهای مهم دنیا مثل هامبورگ، برلین، لندن، میلان، مونیخ، توکیو و برخی از شهرهای سنگاپور و برخی از مناطق هند
  • راه‌اندازی فروشگاه کیندل (Kindle Stores) در سال ۲۰۰۷ برای فروش کیندل‌های کتاب‌خوان آمازون و اپلیکیشن‌های آن‌ها و تبلت‌های فایر
  • راه‌اندازی آمازون موزیک (Amazon Music) در سال ۲۰۰۷: سرویس استریم موسیقی اختصاصی آمازون و همچنین فروشگاه اینترنتی موسیقی اختصاصی آمازون.
  • ایجاد سرویس توزیع نرم‌افزار و بازی‌های ویدیویی (Amazon Digital Software & Video Games) در سال ۲۰۰۹ با بیش از ۶۰۰ عنوان بازی برای دانلود. این سرویس در سال ۲۰۱۳ در انگلستان نیز راه‌اندازی شد.
  • راه‌اندازی فروشگاه پلی‌استیشن در سال ۲۰۱۳ که عرضه‌کننده بازی‌های این کنسول بود.
  • راه‌اندازی یک سرویس آنلاین تحویل دارو در سال ۲۰۲۱ با تخفیف ۸۰ درصدی برای داروهای عمومی و تخفیف ۴۰ درصدی برای داروهای دارای برند خاص برای مشترکان دارای اشتراک آمازون پرایم: البته این سرویس تنها برای تحویل داروهایی قابل‌استفاده است که توسط پزشک تجویز شده باشند.
  • راه‌اندازی سرویس آمازون آکادمی (Amazon Academy) در سال ۲۰۲۱: سرویس آموزش آنلاین و مجازی که مختص دانش آموزان مهندسی جهت آمادگی آن‌ها برای آزمون‌های ورودی طراحی‌ شده است
  • معرفی ربات آسترو (Astro) در سال ۲۰۲۱: این ربات نخستین ربات خانگی مجهز به دستیار مجازی الکسا برای لوازم‌خانگی هوشمند است که می‌توانید کارهای مختلفی ازجمله مراقبت از حیوانات خانگی و افراد ناتوان را به آن بسپارید و آن را از راه دور کنترل کنید.
  • راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی جانگلی (Junglee) در هند در سال ۲۰۱۲
  • شرکت آناپورا لبز (Annapurna Labs): این شرکت در حوزه ساخت پردازنده‌های موبایل با معماری ARM فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۵ با مبلغ ۳۷۰ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد.
  • بریلینس آدیو (Brilliance Audio): شرکت فعال در حوزه انتشار کتاب‌های صوتی که آمازون آن را در سال ۲۰۰۷ خرید
  • کمیکسولوجی (ComiXology): پلتفرم دیجیتالی ارائه‌دهنده کتاب‌های کامیک و داستان‌های مصور قابل‌استفاده توسط سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز که آمازون در سال ۲۰۱۴ آن را خرید.
  • کریت اسپیس (CreateSpace): ارائه‌دهنده خدمات خود انتشاری برای افراد متفرقه فعال در حوزه تولید محتوا، انتشار و همچنین استودیوهای فیلم‌سازی و تولیدکننده موسیقی مستقل که در سال ۲۰۰۹ توسط آمازون خریداری شد
  • ارو (Eero): شرکت فعال در حوزه تولید تجهیزات مربوط به ایجاد شبکه و استفاده از آن مخصوصا وسایل وای‌فای که آمازون در سال ۲۰۱۹ آن را با مبلغ ۹۷ میلیون دلار خرید
  • هلث نویگیتور (Health Navigator): شرکت توسعه‌دهنده رابط‌های برنامه‌نویسی برای سرویس‌های آنلاین ارائه‌دهنده خدمات سلامت و درمان که در سال ۲۰۱۹ به مالکیت آمازون درآمد.
  • کوپیر سیستم آمازون (Kuiper Systems Amazon): شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای
  • آمازون لب (Amazon lab126): شرکت طراح و سازنده کیندل‌های آمازون
  • رینگ (Ring): شرکت فعال در حوزه اتوماسیون خانگی که در سال ۲۰۱۸ با مبلغ یک میلیارد دلار توسط آمازون خریداری شد
  • شلفاری (Shelfari): یک شبکه اجتماعی متشکل از قفسه‌های مجازی کتاب‌های خوانده‌شده که توسط کاربران مختلف ایجاد شده است. آمازون در سال ۲۰۰۷ این شبکه اجتماعی را با مبلغ یک میلیون دلار خرید.
  • سوق (Souq): بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیکی عرب که در سال ۲۰۰۵ در امارات متحده عربی راه‌اندازی شد و آمازون در سال ۲۰۱۰ آن را با مبلغ ۵۸۰ میلیون دلار خرید.

جالب است بدانید آمازون فعالیت خود را در حوزه بهره‌مندی از انرژی‌های تجدید پذیر نیز آغاز کرده است و یک نیروگاه انرژی تجدید پذیر در استان آلبرتای کانادا تأسیس کرده است

آمار حیرت‌انگیز آمازون

آمار آمازون

در سال ۲۰۲۱ تنها درآمد فروشگاه آمازون ۴۶۹ میلیارد دلار بوده است. اقتصاد آمازون جزو صد اقتصاد برتر جهان محسوب می‌شود و درآمد آن از بسیاری از بخش‌های دولتی آمریکایی هم بیشتر است! در سال ۲۰۲۰ که پاندمی کرونا در اوج خود قرار داشت و ضربه سختی به اقتصاد جهانی وارد شده بود، ارزش سهام‌های آمازون نه‌تنها کاهش نیافت، بلکه با افزایش نیز مواجه شد و این موضوع به معنای افزایش ثروت جف بزوس بود.

در حال حاضر ارزش خالص آمازون ۱۵۷۲ میلیارد دلار است و یکی از پرسودترین شرکت‌ها در زمینه تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. در ضمن بزوس اکنون با ثروت ۱۷۱.۹ میلیارد دلاری خود پس از ایلان ماسک با ثروت ۲۶۸.۲ میلیارد دلار، دومین فرد ثروتمند جهان است.

وب‌سایت Amazon.com طبق آمار ارائه‌شده از سوی الکسا یازدهمین وب‌سایت محبوب جهان است و ترافیک بسیار بالایی هم دارد. سرورهای وب‌سایت آمازون یک درصد از کل ترافیک اینترنت دنیا را مدیریت می‌کنند. میزان فروش روزانه وبسایت آمازون ۶۸۵ میلیون دلار است. یعنی در هر ساعت ۶۶ هزار بسته سفارشی و در هر روز ۱.۶ میلیون بسته توسط آمازون به سراسر جهان ارسال می‌شود.

رمز موفقیت آمازون این است که در طراحی هر سرویس و پروژه‌ای به کاربران به چشم مشتری نگاه می‌کند، نه مصرف‌کننده. این شرکت برای انجام هر کاری به کیفیت و خواسته واقعی مشتری توجه ویژه‌ای می‌کند. این رویکرد که در واقع چشم‌انداز بلندمدت آمازون محسوب می‌شود، در ابتدا در زمینه جلب رضایت چندان مؤثر نبود؛ اما امروزه یکی از کلیدهای اصلی موفقیت آمازون محسوب می‌شود.

آمازون باعث تکامل دنیای تجارت الکترونیک شده و خرید اینترنتی را برای افراد مختلف کاملاً ساده و قابل‌اعتماد کرده است. کاربران آمازون می‌توانند به کالاهای مختلف امتیاز دهند، فهرست کالاهای مورد تقاضای خود را ارائه دهند، تنها با یک کلیک خرید کنند و کالاها را به‌سادگی مرجوع کند

شکست‌های تاریخ آمازون

غول فروش اینترنتی در کنار موفقیت‌های بسیار زیادش شکست‌هایی هم داشته است که شکست گوشی فایرفون تنها یکی از آن‌ها است. سایر شکست‌های مهم تاریخچه آمازون به شرح زیر است:

  • شکست بازی چندنفره Crucible سال ۲۰۲۰ به دلیل عملکرد نامناسب در مقایسه با عناوین رقیب. توسعه و ساخت این بازی پس از ۵ سال تلاش برای توسعه آن و سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری برای انجام این کار متوقف شد.
  • متوقف شدن پلتفرم آمازون اسپارک (Amazon Spark) در سال ۲۰۱۹: کاربران این پلتفرم خرید بصری می‌توانستند تصاویری را که دربردارنده کالای زیادی بودند، بارگذاری کنند و موجود یا عدم موجود بودن آن‌ها را در آمازون بررسی کنند.
  • متوقف شدن سرویس آمازون رستورنت (Amazon Restaurants) در سال ۲۰۲۱: در این سرویس آمازون غذاهای رستوران‌های محلی شهرهای آمریکا و لندن را از طریق شبکه‌های تحویل خود به مردم تحویل می‌داد.
  • متوقف شدن پلتفرم فیلم‌نامه‌نویسی استوری رایتر (Amazon Storywriter) در سال ۲۰۲۱: این پلتفرم امکان ارسال مستقیم فیلم‌نامه‌ها به آمازون استودیو جهت بررسی آن‌ها را فراهم می‌کرد.
  • متوقف شدن فعالیت تمام فروشگاه‌های Pop-up stores در سال ۲۰۲۱: این فروشگاه‌ها به‌منظور مشاهده و بررسی عملکرد گجت‌های هوشمند آمازون مانند آمازون اکو و فایر تی وی توسط علاقه‌مندان به این گجت‌ها قبل از خرید آن‌ها ایجاد شده بودند.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس دکمه‌های دش (Dash buttons) در سال ۲۰۲۱: افراد می‌توانستند با قرار دادن این دکمه در بالای کابینت‌ها یا ماشین‌های ظرف‌شویی، کالاهای موردنیاز خود را در میزان موردنظرشان به‌راحتی به آمازون سفارش دهند و آن‌ها را دریافت کنند.
  • متوقف شدن تولید و عرضه نسخه قابل‌حمل اسپیکر آمازون اکو در سال ۲۰۱۸: مسئولان آمازون معتقد بودند که به دلیل اینکه دستیار مجازی این شرکت تقریباً در تمام وسایل ایجاد شده است، اسپیکر قابل‌حمل آمازون اکو دیگر گجت مفیدی محسوب نمی‌شود.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس تحویل سریع کالاهای سوپرمارکتی آمازون (Instant Pickup) در سال ۲۰۱۷: افراد با استفاده از این سرویس می‌توانستند کالاهای سوپرمارکتی سفارش‌داده‌شده خود نظیر تنقلات و نوشیدنی‌ها و اقلام ضروری را تنها پس از چند دقیقه از سفارش آن‌ها، تحویل بگیرند!
  • متوقف شدن فعالیت سرویس آمازون تیکتز (Amazon Tickets) در سال ۲۰۱۸: سرویس ارائه‌دهنده بلیط کنسرت‌های موسیقی و سایر رویدادهای مشابه
  • متوقف شدن سرویس ارائه مواد غذایی و خواربار توسط فروشندگان محلی (Local Market Seller) در سال ۲۰۱۸: این سرویس یکی از سرویس‌های زیر مجموعه آمازون فرش بود
  • متوقف شدن فعالیت شرکت کوئیدسی (Quidsi)، شرکت فعال در حوزه فروش آنلاین کالاهای مرتبط با کودک مثل پوشک، در سال ۲۰۱۷: آمازون این شرکت را در سال ۲۰۱۰ با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خرید و دلیل توقف فعالیت آن را عدم سودبخش بودن این شرکت عنوان کرد.
  • متوقف شدن فعالیت وبسایت اندلس (Kuiper Systems Amazon) در سال ۲۰۱۱: این سایت در حوزه عرضه کفش و سایر کالاهای مرتبط با مد، با فعالیت کاملاً مستقل از آمازون در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۱۱ به کار خود خاتمه داد.
  • متوقف شدن فعالیت وب‌سایت مای‌هبیت (https://myhabit.com/) در سال ۲۰۱۶: این وبسایت کالاهای دارای تخفیف یا کالاهای دارای پیشنهاد فروش ویژه مرتبط با مد را عرضه می‌کرد.
  • متوقف شدن فعالیت آمازون وب استور (Amazon Webstore) در سال ۲۰۱۶: این پلتفرم امکان طراحی سریع، ایجاد و مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی برای فعالان حوزه تجارت الکترونیک در سطوح مختلف با استفاده از فناوری آمازون را امکان‌پذیر می‌کرد. آمازون پس از توقف فعالیت این پلتفرم کاربران آن را به پلتفرم شاپیفای (Shopify) منتقل کرد.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس رزرو هتل آمازون دستینیشنز (Amazon Destinations) در سال ۲۰۱۵: این سرویس برای رزرو هتل در برخی از شهرهای آمریکا نظیر نیویورک و سیاتل در سال ۲۰۱۵ ایجاد و فعالیت آن در همان سال متوقف شد!
  • متوقف شدن فعالیت سرویس آمازون لوکال (Amazon Local) در سال ۲۰۱۵: این سرویس امکان آماده‌سازی و تحویل سریع کالاهای عرضه‌شده توسط فروشندگان محلی به مشتریان نزدیک خود را فراهم می‌کرد.
  • متوقف شدن فعالیت اپلیکیشن اندرویدی آمازون والت (Amazon Wallet) در‍‍ سال ۲۰۱۵: این اپلیکیشن اندرویدی در سال ۲۰۱۴ به‌منظور ذخیره‌سازی کارت‌های هدیه و کارت‌های وفاداری مشتریان فروشگاه‌های مختلف ایجاد شد و فعالیت آن به دلیل عملکرد ناموفق تنها پس از گذشت ۶ ماه از ایجاد آن، در سال ۲۰۱۵ متوقف شد.
  • متوقف شدن فروش گجت پرداخت موبایلی آمازون لوکال رجیستر (Amazon Local Register): این گجت پرداخت موبایلی گجت مبتکرانه‌ای بود که کار دستگاه پوز را انجام می‌داد و امکان اتصال آن‌ها به دستگاه‌های موبایل مثل تبلت‌ها و گوشی‌ها نیز وجود داشت؛ بنابراین افراد می‌توانستند با استفاده از آن به‌راحتی گوشی یا تبلت خود را به یک دستگاه پوز سیار تبدیل کنند! اما متأسفانه آمازون در سال ۲۰۱۵ فروش آن را متوقف و در سال ۲۰۱۶ پشتیبانی از آن را نیز متوقف کرد.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس پرداختی آمازون‌وب‌پی (Amazon WebPay) در سال ۲۰۱۴: کاربران دارای حساب کاربری در فروشگاه آمازون می‌توانستند با استفاده از این حساب کاربری، وجه کالاهای خریداری‌شده از برخی از وب‌سایت‌های دیگر را نیز با روشی سریع و امن پرداخت کنند.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس اسکویل (Amazon Askville) در سال ۲۰۱۳: این سرویس در حقیقت یک سرویس پژوهشی کاربر محور بود که به شکل یک بازی کامپیوتری طراحی شده بود و کاربران باید به سؤالات مطرح‌شده در آن پاسخ می‌دادند یا سؤال می‌پرسیدند و در این فرآیند بر اساس معیارهای درنظرگرفته‌شده برنده یا بازنده می‌شدند.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس پرداختی آمازون پی‌فریرز (Amazon PayPhrase) در سال ۲۰۱۲: کاربران دارای حساب کاربری در فروشگاه آمازون می‌توانستند با استفاده از این سرویس که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد، در هنگام تسویه‌حساب کالاهای خریداری‌شده و پرداخت مبلغ آن‌ها، تنها با واردکردن یک عبارت انتخاب‌شده، این کار را انجام دهند و دیگر تسویه‌حساب و پرداخت را انجام ندهند.
  • متوقف شدن فعالیت سرویس تبلیغاتی آمازون آکشن (Amazon Auction) در سال ۱۹۹۹: این سرویس به افرادی که قصد تبلیغ در آمازون را داشتند این امکان را می‌داد تا نسبت به سایر افراد متمایل به انجام این کار مبلغ بالاتری را برای نمایش تبلیغات به خریداران پیشنهاد دهند و آمازون هم تبلیغاتی را که مبلغ بیشتری برای نمایش آن‌ها پیشنهاد شده بود، به مشتریان نمایش می‌داد.

سوالات متداول درمورد تاریخچه آمازون

آمازون در چه سالی تاسیس شد؟

شرکت آمازون در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در سیاتل آمریکا تاسیس شد و کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد.

مهمترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آموزش شامل چه محصولاتی می‌شود؟

مهم‌ترین محصولات نرم‌افزاری این شرکت شامل سرویس ابری آمازون وب، سرویس استریم ویدیوی آمازون ویدیو و دستیار مجازی الکسا می‌شود. از میان مهم‌ترین محصولات سخت‌افزاری این شرکت نیز می‌توان به اسپیکر هوشمند آمازون اکو و مدیا پلیر فایر تی وی اشاره کرد. 

آمازون در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

آمازون علاوه بر اینکه غول فروش اینترنتی و تجارت الکترونیکی است،  در زمینه ارائه سرویس ابری، سرویس استریم ویدیو، انتشار سیستم‌عامل، تولید مدیاپلیر و اسپیکر هوشمند نیز فعالیت دارد. 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا