سرور مجازی
zoomit

لایحه ضد انحصار؛ اپل بیش‌از گذشته برای لابی‌گری درسطح فدرال هزینه می‌کند

براساس گزارشی که صبح امروز منتشر شد، گفته می‌شود غول‌های فناوری به‌دلیل مبارزه برای معیارهای لایحه ضدانحصار، از ابتدای سال تاکنون ۳۵ میلیون دلار فقط برای لابی‌کردن متحمل هزینه شده‌اند. حالا، داستانی نقل شده است که فقط اپل به تنهایی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ میلادی (زمستان ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ شمسی) ۴/۶ میلیون دلار برای اعمال نفوذ و تأثیرگذاری روی تصویب قانون هزینه کرده است؛ علاوه‌براین، ظاهراً مدیرعامل اپل، تیم کوک، در حال حاضر تبدیل به یکی از فعال‌ترین مدیر عاملان فناوری ایالات متحده از نظر سیاسی شده است.

بنابر گزارشی که بلومبرگ دراین باره منتشر کرد، اپل تاکنون در هیچ زمانی به این اندازه برای لابی‌های فدرال هزینه نکرده است. در گزارش بلومبرگ آمده است:

طبق گزارش‌های به‌دست آمده، شرکت اپل در نیمه‌ی اول سال جاری سابقه ۴/۶ میلیون دلاری از خود به‌جا گذاشته که نسبت‌به رقم نیمه‌ی اول یک سال قبل ۱/۵ میلیون دلار بیشتر است. اگرچه، اپل در روز چهارشنبه فاش کرد که هزینه‌های لابی در سه‌ماهه‌ی دوم حدود ۱/۹ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد؛ اما ۲/۷ میلیون دلاری که در سه‌ماهه‌ی اول هزینه شده است، حدود ۸۵ درصد بیشتر از همین زمان در سال گذشته محاسبه می‌شود.

از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، اپل سه لابی‌گری جدید با قانونگذاران کلیدی در مبارزه ضد تراست ثبت کرده است. همچنین، این شرکت لابی‌گرها را مستقیماً از کاخ کنگره ایالات متحده بیرون می‌کشد. برای مثال، دستیار سابق سناتور ایمی کلوبشار، سناتور ارشد ایالات متحده از حزب دموکرات مینه‌سوتا که مبارزه علیه اپل و سایر غول‌های فناوری را رهبری می‌کند.

علاقه‌ی روزافزون اپل به لابی‌گری فدرال از آنجا نشأت می‌گیرد که رای ضدانحصار سنا می‌تواند شرکت را مجبور کند به اپ‌استورهای رقیب امکان فعالیت بدهد یا به توسعه‌دهندگان مجوز سایدلودینگ اپلیکیشن‌های iOS ازطریق وب‌سایت رسمی خودشان را بدهد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • شرکتی در آیووا اپل را به نقض قوانین ضد انحصار آمریکا در سرویس Apple Pay متهم کرد
  • مجله Time تیم کوک را یکی از افراد تأثیرگذار دنیا در سال ۲۰۲۲ می‌داند

همه‌ی این قضایا از سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) شروع شد که بعد از تحقیقات یک‌ساله غول‌های فناوری به رفتار ضدرقابتی متهم شدند. حالا، کنگره برنامه دارد تا با تصویب یک قانون دو حزبی بتواند به قدرت انحصاری اپل روی اپ‌استور و نحوه‌ی پرداخت پول توسط مشتریان برای اپلیکیشن‌ها با استفاده از آیفون، آیپد و مک، پایان دهد.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که فهرست لابی‌های اپل در داخل و خارج مجلس از سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) ۶۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. البته، با اینکه همچنان تعداد لابی‌گرهای استخدام‌شده توسط این شرکت از دیگر شرکت‌های فناوری بزرگ کم‌تر است؛ اما این تعداد از ۴۳ نفر به ۶۵ نفر رسیده است.

امیلی برنبام از بلومبرگ می‌گوید، درحالی‌که تیم کوک همیشه تلاش می‌کرد از سیاست دور بماند؛ اما این رویکرد در این مدت دست‌خوش تغییر قرار گرفته است، او در گزارش خود می‌نویسد:

مدیرعامل اپل، تمام قوای خود را متمرکز کرده است که نظارت دولت را منکسر کند و اکنون به‌طور مرتب با سناتورها تماس می‌گیرد یا ملاقات می‌کند. در ماه اخیر او حداقل دو بار به واشنگتن سفر کرده است. در ژوئن (خرداد)، وقتی در زیرزمین مجلس سنا با کت‌شلوار تیره دیده شد، با سناتور جان تستر، سناتور دموکرات ایالت مونتانا و تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه به‌ویژه جان تون از داکوتای جنوبی (Minority Whip)، جانی ارنست از آیوا و روی بلانت از میزوری دیدار کرد. یکی از سخنگویان آقای تستر تأیید کرد که ایشان با آقای کوک دیدار کردند؛ اما آقای تون، ارنست و بلانت در پاسخ به پرسش درباره‌ی ملاقات با کوک واکنشی نشان ندادند.

(لازم به توضیح است که لابی‌گری با وجود بار معنایی منفی که در افکار عمومی دارد؛ به‌طور خلاصه، از نظر سیاسی به‌عنوان یک حرفه شناخته می‌شود و به‌هیچ عنوان در اساس خود جنبه‌ی غیرقانونی ندارد، حتی سازمان‌ها و لابی‌گرهای بزرگ و معروفی در سطح ایالات متحده فعالیت می‌کنند که در ازای دریافت حقوق لابی‌هایی را انجام می‌دهند).

نظر شما در رابطه با لابی‌گری فدرال اپل چیست؟

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا