سرور مجازی
تکنولوژی

پرتاب ماه‌نورد تحقیقاتی ناسا به تعویق افتاد

بنا به اعلام ناسا پرتاب ماه‌نورد تحقیقاتی وایپر که به شکل خاص جهت کاوش و یافتن آب در ماه طراحی شده، با تعویق رو به رو شده است. از قرار معلوم وایپر که قرار بود طی نوامبر 2023 سفر خود را به سوی قمر زمین آغاز کند اکنون ماه نوامبر سال 2024 را برای آغاز ماموریت مذکور برگزیده است.

ماه‌نورد وایپر که نام آن مخفف عبارت Volatiles Investigating Polar Exploration Rover و به معنای «کاوشگر تحقیقاتی کشف مواد فرّار» است، در حقیقت یکی از اجزای اصلی ماموریت آرتمیس ناسا به شمار می‌رود. ماموریتی که بر اساس آن قرار است انسان پس از چندین دهه دوباره قدم بر سطح ماه بگذارد.

گفتنی است که ماه‌نورد روباتیک وایپر در اصل یک اکتشاف‌کننده است که مجهز به چرخ‌هایی چابک، ابزارآلات علمی و صد البته یک مته جهت حفاری است. وایپر به شکل خاص طراحی شده تا به شکار آب منجمد در ماه بپردازد و در صورت کشف چنین موردی وظیفه دارد تا مقدار یخ موجود، چگونگی گسترش آب و گونه آب را تشخیص دهد.

تعویق در پرتاب ماه‌نورد وایپر ناسا
ماه‌نورد روباتیک وایپر

با وجود تعیین چنین اهدافی برای وایپر، اشخاصی که قرار است در آینده از سطح ماه آب استخراج کنند می‌دانند کدام نقطه باید مورد حفاری قرار گیرد و به چه ابزاری برای این کار نیاز خواهد بود.

نوشته های مشابه

اطلاعات تکمیلی از ماموریت ماه‌نورد وایپر ناسا

لازم به ذکر است ناسا جهت به مقصد رساندن ماه‌نورد وایپر، از طریق برنامه CLPS با یک شرکت تجاری به نام استروباتیک وارد توافق شده است. برنامه مذکور CLPS که توسط ناسا ایجاد شده در واقع کمپانی‌های خصوصی فعال در این حوزه را به همکاری با ناسا در زمینه ساخت پلتفرم فرود روی ماه تشویق می‌کند.

استروباتیک نیز اکنون مشغول کار روی ناوگانی از ماه‌نشین‌های روباتیک است و در نظر دارد تا وایپر را با استفاده از ماه‌نشین گریفین به قمر کره زمین ارسال کند.

با این وجود طبق اعلام اخیر ناسا، این آژانس فضایی درخواست انجام گرفتن آزمایشات بیشتر روی گریفین را داشته است، امری که در نهایت به تعویق مورد بحث در پرتاب وایپر منجر شد.

ناسا به دلیل همین درخواست یک مبلغ اضافی 67.8 میلیون دلاری را به استروباتیک پرداخت کرد، بدین ترتیب اکنون ارزش قرارداد میان این شرکت و ناسا به میزان 320.4 میلیون دلار رسیده است.

در پایان باید این نکته را هم ذکر کرد که علیرغم تاخیر در پرتاب وایپر، ناسا قصد دارد نسخه‌هایی از ابزار موجود در آن را تا اواخر سال، به همراه دو ماه‌نشین تجاری که به سوی ماه می‌روند را مورد آزمایش قرار دهد.

این دو ماه‌نشین تجاری مذکور، نمونه ساخته شده توسط شرکت خصوصی Intuitive Machines در هیوستن تگزاس و یک ماه‌نشین کوچک‌تر به نام Peregrine که توسط استروباتیک ساخته شده است را شامل می‌شوند.   

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا