سرور مجازی
تکنولوژی

جیمز وب همچنان شگفتی می‌آفریند: تصویری خارق‌العاده از کهکشان M 74

تلسکوپ فضایی جیمز وب که اخیرا سروصدای زیادی به پا کرده است، داده‌های خود را کم‌کم به زمین مخابره می‌کند. اخیرا یک اخترشناس با گردآوری داده‌های این ابَرتلسکوپ موفق شد تصویری خاص از کهکشان «مسیه 74» یا «M 74» ارائه کند.

کهکشان مسیه 74 در فاصله 32 میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی «ماهی» یا «Pisces» قرار دارد. این کهکشان به علت موقعیت خاص خود نسبت به زمین، همواره مورد علاقه اخترشناسان بوده است. کهکشان مسیه 74 یک کهکشان مارپیچی است که از روبرو ظاهر می‌شود به همین دلیل می‌توان بازوهای مارپیچی شکل آن را به خوبی مشاهده کرد – هرآنچه لازم است از کهکشان‌ راه شیری بدانید، در اینجا بخوانید.

نمای جدید از مسیه 74 توسط «گابریل برامر» استادیار مرکز مطالعات کیهانی موسسه «نیلز بور» دانمارک تهیه شده است. همانطور که برامر توضیح می‌دهد، او داده‌های خام جمع‌آوری شده توسط ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) تلسکوپ جیمز وب را دانلود کرد و سپس با پردازش آن‌ها تلاش کرد تا تصویری جدید از ایت کهکشان ارائه دهد. وضوح این تصویر، توانایی جیمز وب در این زمینه را نشان می‌دهد و جای تعجب نیست که چرا این تصویر سروصدای زیادی به پا کرده است.

کهکشان M 74

«جانیس لی» دانشمند ارشد رصدخانه «جمینی» و رئیس اجرایی برنامه‌ «Cosmic Origins» ناسا نیز در تحلیل داده‌های خام تلسکوپ وب برای تولید این تصویر همکاری داشته‌ است.

نوشته های مشابه

همانطور که مشاهده می‌کنید، تصویر کهکشان M 74 شبیه به گردابی ارغوانی رنگ است که درخلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. لی و همکارانش پیکسل‌های این تصویر را تک به تک در کنار هم قرار دادند تا آن را در مطالعات تحت عنوان «PHANGS» به کار ببرند.

PHANGS مخفف «Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS» یا «فیزیک با وضوح زاویه‌ای بالا در کهکشان‌های نزدیک» است که در آن اخترشناسان به مطالعه کهکشان‌های مارپیچی می‌پردازند. اطلاعاتی که از مطالعه این موارد بدست می‌آید، خارق‌العاده هستند.

«آلیسون کرک پاتریک» استاد نجوم در دانشگاه «کانزاس» تصویر برامر و لی را همراه با تصویر دیگری از همین کهکشان از تلسکوپ فضایی مادون قرمز «اسپیتزر» که بازنشسته شده است، در توییتر منتشر کرد.

تصاویر کنار هم نشان می‌دهند تلسکوپ فضایی جیمز وب چه توانایی خارق‌العاده‌ای در نشان دادن جزئیات دارد.

کهکشان M 74

برامر در توضیح داده‌های تحلیل شده نوشت: « داده‌های علمی بلافاصله پس از انتشار در دسترس عموم قرار می‌گیرند و می‌توانند توسط هرکسی دانلود شوند. اگرچه برخی از داده‌ها برای مدت کوتاهی – در حدود شش ماه – در انحصار گروه خاصی هستند، اما این داده‌ها به‌طور کلی داده‌های عمومی هستند.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا