پیشبینی محققان: انسانهای دیجیتالی متاورس، رقبای جدی سلبریتیها میشوند
شرکت تحقیقاتی Emergen پیشبینی میکند ارزش بازار جهانی انسانهای دیجیتال از 10 میلیارد دلار در سال 2020 به حدود 530 میلیارد دلار در سال 2030 میرسد. حتی گفته میشود روزهایی فرامیرسد که انسانهای دیجیتالی جای سلبریتیهای امروزی را میگیرند.
طبق توضیحات ارائه شده در وبسایت شرکت Deloitte که روی پروژه انسان دیجیتالی کار میکند، انسان دیجیتال اساسا آواتاری است که میتواند با زبان بدن با دیگران ارتباط برقرار کند. در واقع انسانهای دیجیتال در فضای مجازی، با استفاده از تکنیکهای هوش مصنوعی میتوانند دادههای مربوطه را بررسی کرده و پاسخ مناسب آنها را ارائه دهند.
با تبدیل شدن متاورس به یکی از ترندهای جهان، پروژههای زیادی در این زمینه مانند اولین بیمارستان مجازی شکل گرفتند که اساسا تجربهای دیجیتال را با استفاده از تکنیکهای واقعیت مجازی برای کاربران فراهم میکند.
در سالهای گذشته، توجه زیادی به این صنعت شده و از آنجایی که حضور انسانهای دیجیتال در بخشهایی مانند خردهفروشی، مراقبتهای بهداشتی و مالی افزایش پیدا میکند.
در همین حال، اخیرا یکی از بزرگترین سلبریتیهای چین با نام «سایمون گونگ» (Simon Gong) نیز ویدیویی منتشر کرد که به سرعت 15 میلیون بازدید در ویبو به خود اختصاص داد. نکته قابلتوجه موزیک ویدیو این بود که گونگ در این آن حضور نداشته و در واقع، از نسخه دیجیتالی او که توسط شرکت چینی بایدو (Baidu) ساخته شده استفاده شده است.
«شیان لی»، رئیس بخش انسان دیجیتال و رباتیک بایدو، میگوید:
«فقط در چین، بیش از 400 میلیون طرفدار ACGN (انیمیشن، کمیک، بازی و رمان) و یک بازار سازمانی به ارزش صدهای میلیارد دلار با محوریت انسانهای دیجیتال وجود دارد.»
همچنین به گفته شرکت Qichacha که ثبتهای تجاری را ردیابی میکند، چین اکنون بیش از 280 هزار شرکت دارد که در فعالیتهای مربوط به انسانهای دیجیتال شرکت دارند.
انسان دیجیتال قادر به انجام چه کارهایی است؟
از شرکتهای حوزه سرگرمی گرفته تا خدمات عمومی، انسانهای دیجیتال قرار است نقش بیشتری را در زندگی روزمره انسانها ایفا کنند. همانطور که هر انسان مجموعهای از مهارتها و استعدادهای خود را دارند، برای نسل جدید انسانهای دیجیتال نیز چنین چیزی وجود دارد.
همچنین انسانهای دیجیتال ممکن است از پیشرفتهای اخیر در زمینه مدلهای هوش مصنوعی مانند ERNIE بایدو استفاده کنند که میتواند بر اساس متنها تصاویر واقعی ایجاد کنند.
با این حال، نکته قابل توجه اینکه انسانهای دیجیتال و دنیای مجازی، صرفا جایگزین انسانهای واقعی و دنیایی فیزیکی ما شوند. دستیار مدیر تحقیقات IDC چین توضیح میدهد:
«انسانهای دیجیتال در حال حاضر ارزش تجاری واضحی را در زمینههای متعدد نشان دادهاند. در آینده، قطعا تیم بزرگی از انسانهای دیجیتالی همراه با ما در زندگی و کار وجود خواهند داشت.»