سرور مجازی
zoomit

خرید دوربین مداربسته از مجموعه سها

سامانه‌ها و تجهیزات سیستم‌های نظارتی در مدت کوتاهی موفق شده‌اند به تکیه‌گاه خوبی برای محافظت از جان و مال ما تبدیل شوند. طبق آمار، بازدارندگی و پیشگیری این سیستم‌ها سبب شده است تا در محیط‌های مجهز به سیستم‌های مداربسته وقوع جرم و بزه‌کاری‌های اجتماعی تا ۶۰ درصد کاهش یابد.

دوربین مداربسته چیست‌؟

همه ما قطعاً با این سیستم‌ها آشناییم و تصاویر و عملکرد آن‌ها را دیده‌ایم. سیستم دوربین مداربسته مجموعه‌ای متشکل از اجزای مختلفی چون دستگاه دوربین، دستگاه ضبط و فضای ذخیره، کابل و سیم‌کشی‌ها و بسیاری از بخش‌های دیگر است که همگی یک سامانه نظارت تصویری را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه پیدایش دوربین نظارتی به سال ۱۹۴۲ توسط ارتش نازی‌های آلمان بازمی‌گردد که برای رصد وضعیت سامانه موشکی خود دوربین‌های خاصی را ابداع و تولید کردند. سال‌ها بعد شرکت‌های مختلفی انواعی از سیستم‌های دوربین را طراحی و تولید کردند. سیستم دوربین مداربسته از مجموعه‌ای از ابزارهای الکترونیکی شامل برد، لنز، تغذیه، بدنه و اجزای جانبی آن تشکیل شده است.

کاربرد دوربین مداربسته

در سبک زندگی امروزی، به هر طرف سر برگردانیم، ردی از سیستم‌های امنیتی و دوربین‌های مداربسته میبینیم. این سیستم‌ها برای برقراری امنیت اماکن و محیط‌هایی چون محل سکونت و آرامش، محل کار، اماکن عمومی چون اداره‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و حتی اخیراً در خودروهای باری و سواری استفاده می‌شوند.

کاربرد دوربین مداربسته در اماکن عمومی بیشتر برای نظارت و کنترل افراد، ماشین‌آلات و برقراری و تعدیل امینت و در محیط‌های خصوصی بیشتر با هدف برقراری حسن رفتار افراد به‌کار گرفته می‌شود. دوربین‌های مداربسته سیستم‌هایی گسترده و کاربردی‌اند که می‌تواند در بسیاری از شرایط خطرناک و خطرپذیر، حامی امنیت باشند.

انواع دوربین مداربسته

سهاشاپ

همگی تجهیزات سیستم‌های حفاظتی و امنیتی انواع مختلفی دارند. برای مثال، ایفون تصویری سیماران در مدل‌های مانیتور و پنل تنوع دارد که این تنوع به‌دلیل سلایق مختلف مشتریان، اختلاف قیمت، تفاوت‌های امکانات و بسیاری مباحث دیگر تعبیه شده‌اند. دوربین‌های مداربسته به تکنولوژی‌های مختلف متکی هستند. دو تکنولوژی اصلی آن‌ها در‌حال‌حاضر AHD و IP است که دوربین‌های نوع AHD بر بستر کابل‌های تصویر کواکسیال RG59 و دوربین‌های IP تحت‌شبکه ازطریق کابل‌های LAN انتقال داده را انجام می‌دهند.

دوربین مداربسته AHD بر‌پایه آنالوگ بوده و برای ضبط تصاویر خود به دستگاه DVR نیاز دارد. دستگاه دی‌وی‌آر ازطریق پردازنده مرکزی تصویر، تصویر را پردازش می‌کند و به نمایش‌دهنده انتقال می‌دهد. سپس، تصویر آن ازطریق نمایشگر قابل‌نمایش خواهد بود. درمقابل، در دوربین‌های مداربسته با تکنولوژی IP که اتصال به دستگاه ضبط NVR به‌واسطه سوئیچ و کابل شبکه است، دوربین تصویر را پردازش می‌کند و به دستگاه انتقال می‌دهد.

دوربین‌های مداربسته ازنظر ظاهری نیز چندین تفاوت دارند که از میان آن‌ها می‌توان به جنس بدنه یا نوع کیس اشاره کرد. کیس دوربین‌های مداربسته می‌تواند دام (Dome) یا بولت (Bullet) باشد. دوربین‌های دام یا زیر‌سقفی که در قالب یک دوربین با قابلیت اتصال به سقف عرض می‌شوند، غالباً بدنه‌شان پلاستیکی است و امکان نصب در فضای باز را ندارند. درمقابل، دوربین‌های بولت یا پایه‌دار که اغلب بدنه‌شان فلزی است و درجه حفاظتی IP68 دارند، توانایی نصب در فضای باز و قرارگرفتن درمعرض باد و باران را دارد.

دوربین مداربسته نصب کنیم یا نه‌؟

در پاسخ به این پرسش، باید تمامی شرایط را در نظر بگیریم. دوربین‌های مداربسته سیستم‌های بازدارنده و پیشگیری‌کننده‌ای هستند که برای نظارت بر محیط‌های نصب‌شده تصاویر محیط را به‌صورت فریم‌های به‌هم‌متصل‌شده با فرمت‌های دلخواه می‌توانند ضبط کنند و در هر زمان به‌صورت حضوری و از راه دور می‌توان تصاویر را پخش و بررسی کرد. دوربین مداربسته قطعاً انتخاب مناسبی برای بهبود و تأمین و حفظ امنیت اماکن است؛ زیرا:

  • علاوه‌بر جنبه پیشگیری‌کنندگی جنبه بازدارندگی دارد.
  • ارزان و دردسترس است.
  • تکمیل‌کننده امنیت و خودش نیز امن است.
  • بسته به نیاز کاربر قابلیت گسترش و توسعه دارد.
  • امکان پیگیری رفتار افراد بدون اطلاع آن‌ها را دارد.
  • تصاویر دوربین مداربسته مدرکی محکمه‌پسند و معتبر است.
  • قابلیت کنترل و بررسی از راه دور را دارد

همچنین، برخی از ویژگی‌های خاص مانند پلاک‌خوانی، تشخیص چهره، ثبت ورود‌و‌خروج و تردد، امکان تعیین محدوده امن و چندین ویژگی دیگر دوربین‌های مداربسته را به سیستم امنیتی امن تبدیل کرده است. با‌‌‌توجه‌‌‌‌به موارد گفته‌‌شده، خرید و نصب دوربین مداربسته اقدامی توصیه شده است.

قیمت دوربین مداربسته

برند‌ها و مدل‌های دوربین مداربسته بسیار متنوع‌‌‌اند. اکنون که با شما صحبت می‌کنیم، قیمت یک دوربین مداربسته با وضوح تصویر ۲ مگاپیکسل بسته به امکانات و برند دوربین بین ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان متغیر است علاوه‌بر خود دوربین، برای اتصال دوربین‌ها به فضای ضبط و مدیریت آن‌ها به دستگاه ضبط DVR و برای دوربین‌های تحت‌شبکه به دستگاه ضبط NVR نیاز داریم که قیمت این دستگاه نیز از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و بسته به امکانات و وضوح قابل‌پشتیبانی به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد. همچنین، دستگاه ضبط تحت‌شبکه NVR به‌دلیل تکنولوژی و برد پیچیده‌تر بین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

دوربین‌های مداربسته افزون‌بر تجهیزات دوربین و دستگاه ضبط برای خواندن و نوشتن تصاویر به هارد دیسک نیاز دارند. انتخاب هارد صحیح از بخش‌های مهم خرید دوربین مداربسته است که معمولاً پیشنهاد همه متخصصان خرید هارد وسترن دیجیتال بنفش WD Purple است. ناگفته نماند کابل‌کشی‌های دوربین تا دستگاه به‌علاوه تجهیزات جانبی مانند فیش و سوکت، تغذیه و سایر تجهیزات از نیازهای پک دوربین مداربسته است، به‌طور‌کلی، قیمت‌ پک دوربین مداربسته متوسط رو به بالا به‌ازای هر دوربین بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

دید در شب دوربین مداربسته

سهاشاپ

دوربین‌های مداربسته در طول روز به‌دلیل وجود نور خورشید و تابش نور طبیعی تا حدود زیادی از نور مصنوعی بی‌نیازند؛ اما هنگام تاریکی شب برای اینکه بتوانیم از تصاویر دوربین‌های مداربسته بهره‌مند شویم، باید دوربین‌های ما قابلیت دید‌در‌شب داشته باشند. دید‌در‌شب در دوربین‌های مداربسته به‌کمک تکنولوژی IR امکان‌پذیر است. تکنولوژی IR به‌کمک واسط فیزیکی می‌تواند در طول شب و محیط‌های تاریک، تصویری نسبتاً مناسب به رنگ سیاه‌و‌سفید به ما ارائه دهد.

با گسترش تکنولوژی‌های جدید و به‌روز، قابلیت‌هایی چون دید‌در‌شب رنگی به‌کمک رابط گرافیکی استارلایت به برخی دوربین‌های مداربسته اضافه شده است که بدون نیاز به استفاده از تکنولوژی IR Cut، می‌تواند در طول تاریکی شب تصاویری رنگی را ضبط کند. تکنولوژی‌هایی مانند وارم‌لایت نیز برای نمایش تصویر رنگی و وضوح درخورتوجه در طول شب پدید آمده‌اند. این سیستم‌ها به‌کمک پروژکتور LED می‌تواند بعد از گذشت حد مشخصی از تاریکی با اجرای سناریو شب و روشن‌کردن پروژکتور LED و مستتر‌کردن نور آن، محیطی روشن و تصویری با‌کیفیت ارائه کند.

مشاوره خرید دوربین مداربسته

دوربین مداربسته نیز مانند سایر سیستم‌های حفاظتی به مهارت و مشاوره‌های قبل از خرید نیاز دارد، همان‌گونه که سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و سیستم‌های کنترل تردد و بسیاری از تجهیزات این حوزه مانند کرکره برقی‌ و جک پارکینگی و سیستم اعلام حریق به کارشناسی و مشاوره قبل از خرید نیاز دارند. مشاوره قبل از خرید دوربین مداربسته آگاهی و اطلاعات خاصی دراختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم متناسب با شرایط فعلی، میزان بودجه، میزان تردد و ترافیک، میزان ضبط موردنیاز و تعداد دوربین‌ها تصمیم بگیریم.

یکی از مشکلات رایج در انتخاب و خرید دوربین‌های مداربسته تکنولوژی‌های موجود در این سیستم‌ها است. تفاوت‌های تکنولوژی پردازش تصویر مانند Cvi و TVI و CVBS و اختلاف آن‌ها با یکدیگر که ممکن است در‌صورت انتخاب اشتباه باعث بروز خسارت شود. یکی دیگر از اشتباهات رایج خرید پک‌های دوربین مداربسته، در‌نظر‌گرفتن اشتباه طول کابل و خرید تجهیزات جانبی مثل داکت، فلکسی، رک، فیش و لوازم جانبی مرتبط است. تمامی مسائلی از‌این‌دست ناشی از علم کم افراد برای خرید این سیستم‌ها است که به‌کمک مشاوره‌های تخصصی مشاوران و متخصصان این حوزه رفع شده است.

برند‌های دوربین مداربسته

درصورتی‌که بخواهیم دوربین مداربسته مناسب تهیه کنیم، باید با برند‌های آن‌ها نیز آشنا شویم، در‌حال‌حاضر، بیش از صدها شرکت و مجموعه تولیدی در سراسر جهان در حوزه دوربین مداربسته و تولید تجهیزات آن فعالیت می‌کنند که باید بگوییم بزرگ‌ترین برند‌ها و مشهور‌ترین آن‌ها اعم از شرکت داهوا، هایک ویژن، آلباترون، اکسیس، ویدئو پارک و چندین برند دیگر هستند که قیمت محصولاتشان در نمایندگی‌های مجاز این شرکت‌ها به‌صورت لیست قیمت مهمور‌شده موجودند.

از کجا بخریم؟

دوربین‌های مداربسته دنیای بزرگی دارند. برای اینکه به نتیجه درستی از خرید دوربین‌های مداربسته برسیم، باید به نمایندگی‌ها و مراکز مجاز مراجعه کنیم. نمایندگی‌های دوربین‌های مداربسته بهترین سبک مشاوره و خدمات را ارائه می‌دهند. همچنین، نمایندگان برند‌های دوربین مداربسته به ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی موظف هستند تا خیالمان از بابت خرید سامانه‌های نظارت تصویری راحت باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا