سرور مجازی
تکنولوژی

تصویر روز ناسا: حلقه مشتری در طیف فروسرخ از دید جیمز وب

چرا سیاره مشتری حلقه دارد؟ حلقه‌های مشتری برای اولین بار با گذر نزدیک فضاپیمای وویجر ۱ ناسا از نزدیکی این سیاره کشف شد، اما آن زمان هنوز کسی نمی‌دانست که چرا این حلقه شکل گرفته است. بعدها ناسا با ارسال فضاپیمای گالیله به مشتری در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ میلادی/۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ خورشیدی توانست علت دقیق آن را متوجه شود.

منجمان با بررسی داده‌های وویجر ۱ متوجه شدند که حلقه اصلی مشتری با برخورد سیارک‌های اطراف به قمرهای نزدیک سیاره ایجاد شده است. برای مثال، زمانی که سیارکی به قمر متیس (Metis) برخورد می‌کند، ذرات باقی‌مانده از این برخورد به فضای بیرون از قمر پرتاب می‌شود و به دام جاذبه مشتری می‌افتد. با این اتفاق، تمام این ذرات در مداری در اطراف این سیاره قرار می‌گیرند و حلقه‌ای شکل می‌دهند.

تصویر امروز ناسا یکی از تصاویر جدیدی است که تلسکوپ فضایی جیمز وب در طیف فروسرخ از مشتری ثبت کرده است. تا امروز، هیچ تلسکوپی از این فاصله نمی‌توانست تصویری از مدار مشتری ثبت کند، اما حالا باز جیمز وب قدرت خود را در ثبت جزئیات نشان داد.

پدیده‌های بدون توجیه

در این تصویر، طوفان‌های مشتری مثل لکه سرخ شبیه به لکه درخشانی در سمت راست مشتری دیده می‌شود. به علاوه، یکی از بزرگترین قمرهای مشتری، اروپا و چند قمر کوچک دیگر، متیس و تبه (Thebe) در اطراف آن مشخص است. لکه سیاهی که در کنار لکه سرخ در این تصویر دیده می‌شود، سایه قمر اروپا روی مشتری است. جالب است که اگر در آن موقعیت روی مشتری باشید (که غیرممکن است) می‌توانید شاهد یک خورشیدگرفتگی فرازمینی باشید.

نوشته های مشابه

البته هنوز هم ناسا تعدادی از اجرامی که در این تصویر دیده می‌شود را به خوبی درک نکرده است؛ مثل لایه ابری که به شکل جدا بالای قوس راست مشتری دیده می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا