سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مدیرعامل همراه اول: احتمال فعالیت بخش خصوصی در بستر شاد وجود دارد

«اخوان بهابادی»، مدیرعامل همراه اول در مراسمی که امروز در مرکز مانیتورینگ شبکه آموزشی دانش آموز موسوم به «شاد» برگزار شد؛ با بیان اینکه احتمال مشارکت شرکت ها و بخش خصوصی فعال در حوزه آموزش و پرورش در پلتفرم شاد وجود دارد، از بررسی این موضوع در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در اولین گام‌های شکل‌گیری پلتفرم شاد، قرار بر مشارکت بخش خصوصی با این پلتفرم بود. در حقیقت قرار بود ۵ پیام رسان برتر کشور در این طرح شرکت کنند و مدارس بعد از انتخاب هر یک از پیام‌رسان‌ها، فعالیت آموزشی‌شان را در آن بستر ادامه دهند. در نهایت این همکاری به صورت یکجانبه از طرف آموزش و پرورش منتفی شد.

شاد با بخش خصوصی چه کرد

ابتدا بحث بر سر این بود که شاد به عنوان یک پلتفرم آموزشی در همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داخلی در سترس باشد. بر همین اساس پیام‌رسان‌های داخلی هم هزینه قابل توجهی برای شکل گیری این بستر پرداخت کردند. با عدم شکل‌گیری این همکاری و تغییر شرایط بعد از یک هفته، پیام‌رسان‌های داخلی شکایت خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

حالا بعد از دو سال فعالیت این پلتفرم و واکنش‌هایی که بعد از عدم شکل‌گیری این همکاری از طرف مدیران پیام رسان‌های بخش خصوصی بیان شد، به نظر می‌رسد شورای عالی فضای مجازی قصد بررسی دوباره این همکاری را دارد. هرچند بعد از قطع همکاری با اپلیکیشن‌های برگزیده، روبیکا به عنوان اپلیکیشن برگزیده آموزش و پرورش انتخاب شد، اما در نهایت این همکاری هم شکل نگرفت و شاد به عنوان یک پلتفرم مستقل در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفت.

سلام دوباره شاد بعد از دو سال

بعد از گذشت دو سال در مراسمی که سرپرست آموزش و پرورش و مدیرعامل همراه اول حضور پیدا کردند، با دیگر بحث‌هایی بر سر همکاری دوباره شاد با بخش خصوصی مطرح شد. در این مراسم «مهدی اخوان بهابادی»: «در صورتیکه امروز شورای‌عالی فضای مجازی مشارکت شرکت‌ها و بخش خصوصی را در همکاری با شاد تصویب کند، می توان گفت یکی از اتفاقات خوب شکل خواهد گرفت؛ به این صورت که این شرکت‌ها می توانند خدمات خود را براساس سیاست‌هایی که توسط وزارت آموزش و پرورش وضع می شود روی بستر شاد به عنوان پلتفرم مادر قرار دهند که در نهایت تحول جدی در حوزه خدمات شاد را به ارمغان خواهد آورد.»

همچنین مدیرعامل همراه اول اشاره ای به نسخه جدید پلتفرم شاد که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد، داشت و گفت: «طبیعتا چون توسعه این پلتفرم کاری نو و بدون سابقه قبلی در کشور بود، ابتدای امر با نواقصی همراه بود که تکمیل شد و در نسخه جدید برای سال تحصیلی پیش رو، پیش بینی می کنیم این نرم افزار با کیفیتی بسیار خوب پاسخگوی نیازهای دانش آموزان و معلمان باشد.»

آغاز همکاری با پایان آموزش مجازی

با این وجود همچنان این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که دلیل امکان حضور دانش‌آموزان در نیمه دوم سال تحصیلی، پیشنهاد همکاری با بخش خصوصی باری دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

این در حالی است که«علیرضا کاظمی»، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه امکان حذف پلتفرم شاد از سیستم آموزش و پرورش کشور در صورت حضوری شدن مدارس وجود دارد، گفت: «برگشت به گذشته امکانپذیر نیست؛ زین پس آموزش در فضای مجازی برقرار خواهد بود، حتی اگر مدارس کاملا حضوری باشد. در آن صورت شاد به عنوان بخشی از فعالیت های آموزش و پرورش یا نقش مقومی، یا مکملی یا اصلی خواهد داشت که دنبال طرحی برای استفاده از آن در هر سه حوزه هستیم.»

همچنین او نخستین دستور کار شورای‌عالی فضای مجازی کشور که قرار است درباره شاد باشد را باعث مباهات دانست و گفت: «امسال هم علی رغم اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت فشار بود و همچنان نتوانسته مطالبات همراه اول را پرداخت کند، اما وزیر ارتباطات تمهیدات لازم را پیش بینی کرده اند تا استفاده از پلتفرم شاد رایگان باشد.»

بعد از نیم سال دوم چه خواهد شد؟

با جود احتمال همکاری دوباری آموزش و پرورش و بخش خصوصی بر سر توسعه عملکرد اپلیکیشن شاد، باید دید آیا این همکاری در واقعیت هم محقق خواهد شد یا خیر؟ آنچه دو سال قبل بر سر شکل‌‌گیری این همکاری آمد، شرایط را به گونه‌ای پیش برده که تا تحقق عملیاتی این پروژه نمی‌توان نسبت به اجرایی شدن آن اطمینان داشت. از سویی دیگر سوالات بسیاری مطرح است که آیا قرار است شاهد تغییر و تحولات زیرساختی در این روند باشیم یا زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده‌اند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا