سرور مجازی
zoomit

شهر آینده در بیابان؛ پروژه جاه‌طلبانه عربستان برای ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری

مقام‌های عربستان سعودی نقشه‌ی پروژه‌ی معماری بسیار بلندپروازانه‌ای را رونمایی کرده‌اند که تصاویر آن در نگاه اول مانند چشم‌اندازی از فیلم‌های علمی‌تخیلی به‌نظر می‌آید. این پروژه The Line نام دارد و از آسمان‌خراش بسیار طویلی به طول ۱۷۰ کیلومتر تشکیل شده است که به‌عنوان سکونتگاه برای نزدیک به ۹ میلیون نفر یا تقریباً به‌اندازه‌ی جمعیت شهر نیویورک به‌کار خواهد رفت.

لاین بخشی از پروژه‌ی بزرگ‌تر نئوم خواهد بود و در شمال‌غربی عربستان سعودی در نزدیکی دریای سرخ ساخته خواهد شد. فعلاً اطلاعاتی از شرکت مسئول طراحی دردسترس نیست؛ اما وب‌سایت معماری دزین، انگشت اشاره را به‌سمت مورفوسیس گرفته است؛ شرکتی که سابقه‌ی ارائه‌ی طرح‌های ساختمانی بلندپروازانه و خیره‌کننده را در کارنامه‌اش دارد.

عرض ساختمان لاین فقط ۲۰۰ متر خواهد بود؛ اما ارتفاع کلی آن به ۵۰۰ متر خواهد رسید که از برج میلاد تهران بلندتر است. شاید بهتر باشد که این سازه را کمتر شبیه آسمان‌خراشی استاندارد و بیشتر مانند برداشتی بسیار بزرگ‌تر از ایده‌ی زمین‌خراش گوگل در نظر گرفت. لاین نمایی آینه‌ای خواهد داشت که زیر آفتاب داغ صحرا، انتخابی عجیب به‌نظر می‌آید. چیدمان عظیم داخلی دربردارنده‌ی پارک‌ها و مدرسه‌ها و خانه‌ها روی یکدیگر خواهد بود.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی رونمایی پروژه آمده است:

لاین درنهایت ۹ میلیون نفر را در خود جای خواهد داد و در زمینی به وسعت ۳۴ کیلومترمربع ساخته خواهد شد که در‌مقایسه‌با شهرهای دیگر با ظرفیت مشابه بی‌سابقه است.

این وسعت به‌نوبه‌ی خود ردپای زیرساختی را کاهش خواهد داد و در سطح بی‌سابقه به بازدهی در کارکردهای شهر منجر خواهد شد. آب‌وهوای ایدئال لاین در تمام طول سال تضمین می‌کند که ساکنان می‌توانند هنگام قدم‌زدن از طبیعت اطراف لذت ببرند.

لاین رویکردی جدید برای طراحی شهری ارائه می‌دهد. ایده‌ی لایه‌بندی شهرها به‌صورت عمودی درحالی‌که به مردم امکان حرکت یکپارچه در سه بعد (طول و عرض و ارتفاع) را می‌دهد، مفهومی است که از آن با عنوان شهرسازی با گرانش صفر یاد می‌شود. این طرح مفهومی با ساختمان‌های صرفاً بلند تفاوت دارد و پارک‌های عمومی و منطقه‌های عابران پیاده، مدرسه‌ها، خانه‌ها و مکان‌های کار را لایه‌بندی می‌کند؛ به‌طوری‌که شهروندان می‌توانند در مدت پنج دقیقه بدون زحمت به تمام نیازهای روزانه برسند.

مقاله‌های مرتبط:

  • عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی حرارتی جهان خواهد شد
  • عربستان می‌خواهد داروی عمر طولانی را کشف کند

اگر تمام خصوصیات یادشده به‌اندازه‌ی کافی برایتان بلندپروازانه نیست، باید بدانید که کل شهر با انرژی کاملاً تجدیدپذیر کار خواهد کرد. می‌توان فرض کرد که با‌‌‌توجه‌‌‌به آفتاب فراوان در این منطقه، انرژی ازطریق صفحه‌های خورشیدی تأمین خواهد شد. بااین‌حال، مقام‌های سعودی فعلاً درباره‌ی منبع انرژی تجدیدپذیر توضیحات دقیقی ارائه نداده‌اند. علاوه‌براین، در رندرها مقداری فضای سبز در پشت‌بام ساختمان به‌چشم می‌خورد.

پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی جدید سعودی‌ها را محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان، رونمایی کرده؛ اما هیچ تاریخ ساخت یا زمان مورد‌انتظاری برای تکمیل آن اعلام نشده است. با‌‌توجه‌به سطح پیچیدگی چنین پروژه‌ای، قطعاً منصفانه است که درباره‌ی تبدیل آن به واقعیت کمی مشکوک باشیم. صرفاً موارد اولیه مانند حمل‌ونقل مصالح ساختمانی کافی و پی‌ریزی ساختمان، مسئولیتی چشمگیر خواهد بود.

بااین‌حال، ولی‌عهد سعودی با ثروت هنگفتش احتمالاً می‌تواند پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی لاین را به‌سرانجام برساند،. محمد بن‌سلمان با چشم‌دوختن به آینده‌‌ای بدون سوخت‌های فسیلی، بسیار مشتاق است که اقتصاد وابسته به نفت کشورش را به اقتصاد مبتنی‌بر گردشگری تبدیل کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا