سرور مجازی
zoomit

ایلان ماسک از تصاحب توییتر عقب‌نشینی کرد؛ هیئت‌مدیره: شکایت می‌کنیم

همان‌طورکه واشینگتن پست پیش‌بینی کرده بود، ایلان ماسک رسماً اعلام کرد که قصد دارد از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری تصاحب توییتر عقب‌نشینی کند. در پرونده‌ای که عصر روز جمعه در کمسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شده، اعضای تیم حقوقی ایلان ماسک اعلام کرده‌اند ثروتمندترین فرد دنیا قراردادی را که با توییتر امضا کرده بود فسخ می‌کند، چون به ادعای او توییتر بندهای قرارداد را به‌طور اساسی نقض کرده است.

اعضای تیم حقوقی ایلان ماسک در پرونده‌ی ثبت‌شده گفته‌اند توییتر در جریان برگزاری مذکرات اظهاراتی غلط و گمراه‌کننده مطرح کرده است. در بخشی از پرونده می‌خوانیم: «به مدت تقریباً دو ماه، آقای ماسک به‌دنبال دسترسی به داده‌ها و اطلاعات موردنیاز برای ارزیابی مستقل میزان نفوذ حساب‌های جعلی یا اسپم در پلتفرم توییتر بوده است. توییتر نتوانسته یا نخواسته این اطلاعات را ارائه دهد.»

براساس آنچه خبرگزاری ورج می‌نویسد، با وجود تلاش ایلان ماسک برای عقب‌نشینی از قرارداد، توییتر همچنان امیدوار است که قرارداد با ایلان ماسک منعقد شود. برت تیلور، رئیس هیئت‌مدیره‌ی توئیتر، در بیانیه‌ای می‌گوید این شرکت برای اجرایی کردن توافقات حاصل‌شده در قرارداد به روش قانونی اقدام می‌کند و اطمینان دارد که در دادگاه پیروز خواهد شد. برت تیلور می‌گوید هیئت‌مدیره‌ی توییتر خودش را به نهایی کردن قرارداد با ایلان ماسک بدون تغییر جزئیات و قیمتی که مدیرعامل تسلا با آن موافقت کرده است متعهد می‌داند.

در توییت برت تیلور می‌خوانیم: «هیئت‌مدیره‌ی توئیتر متعهد است قرارداد را براساس قیمت و شرایطی که آقای ماسک با آن‌ها موافقت کرده است ببندد و قصد دارد برای اجرای قرارداد، اقدام قانونی انجام دهد. ما اطمینان داریم که در دادگاه صدارت عظمی ایالت دلاور پیروز خواهیم شد.»

مشخص نیست که ایلان ماسک از لحاظ قانونی می‌تواند قرارداد با توییتر را فسخ کند یا نه

تنها چند هفته پس از امضای رسمی قرارداد بین ایلان ماسک و توییتر، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس اولین نشانه‌ها از تمایل به خروج از قرارداد را نشان داد اما هرگز چنین چیزی اعلام نکرد. ایلان ماسک گفت توییتر جزئیات دقیقی درباره‌ی تعداد بات‌های اسپم ارائه نداده است.

درحال‌حاضر کارشناسان می‌گویند که مشخص نیست ایلان ماسک از لحاظ قانونی می‌تواند از قرارداد با توییتر خارج شود یا نه. ماسک می‌توانست پیش از امضای قرارداد، تحقیقاتی در این زمینه انجام دهد.

توییتر در ماه‌های اخیر تمام توان خود را به کار بسته تا درخواست‌های ایلان ماسک را اجرا کند. حدودا دو ماه پیش، این شرکت دسترسی به API ویژه‌ای به نام Firehose را برای ماسک امکان‌پذیر کرد. Firehose حاوی تمامی توییت‌های پست‌شده است و امکان تجزیه‌و‌تحلیل توییت‌ها را برای ایلان ماسک فراهم می‌کند.

توییتر همچنین بارها تلاش کرده که بگوید کنترل کاملی روی تعداد حساب‌های اسپم و بات دارد. پنج‌شنبه‌ی گذشته مدیران توییتر در کنفرانسی مطبوعاتی گفتند که روزانه یک میلیون حساب کاربری اسپم مسدود می‌کنند. چند ماه پیش پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر، در رشته‌توییتی به اقداماتی اشاره کرده بود که این شرکت برای مقابله با بات‌ها انجام می‌دهد.

توییتر روی موضع خود نسبت‌ به تعداد حساب‌های اسپم پافشاری می‌کند؛ این شرکت می‌گوید حساب‌های اسپم کمتر از پنج درصد از کل کاربران فعال روزانه را تشکیل می‌دهند اما ایلان ماسک بارها گفته که این عدد ممکن است بیش از ۲۰ درصد باشد.

اعضای تیم حقوقی ماسک ادعا می‌کنند که توییتر به هنگام اخراج دو مدیر ارشد خود (کیوان بیک‌پور و بروس فالک) مفاد قرارداد را نقض کرده است. مدیرعامل توییتر اواخر اردیبهشت اعلام کرد که شرکت تحت مدیریتش همکاری با این دو مدیر را قطع کرده، چون قصد دارد در مسیر جدیدی قدم بردارد. کیوان بیک‌پور مدیرکل محصولات مصرفی توییتر و بروس فالک، مدیرکل درآمدهای این شرکت بود.

تیم حقوقی ماسک همچنین می‌گویند اخراج بخشی از تیم با استعداد توییتر و توقف استخدام نیروهای جدید در چند ماه اخیر نقض قرارداد را نشان می‌دهد. تیم ماسک می‌گوید توییتر برای انجام این اقدامات باید هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داده و مجوز دریافت می‌کرده است.

ایلان ماسک می‌گوید اخراج کیوان بیک‌پور توسط توییتر، نقض شرایط قرارداد بوده است

به موجب قراردادی که ایلان ماسک با توییتر امضا کرده، هر کدام از طرفین که بخواهد عقب‌نشینی کند موظف به پرداخت غرامت یک میلیارد دلاری است. این یعنی ایلان ماسک برای پرداخت نکردن این غرامت باید در دادگاه اثبات کند که توییتر بندهای قرارداد را نقض کرده است.

مدیران توییتر علاقه‌ی فراوانی که بسته شدن قرارداد دارند و دلیل هم مشخص است: قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری با ایلان ماسک برای توییتر سود زیادی دارد، چون به موجب این قرارداد ایلان ماسک به ازای هر سهم از سهام این شبکه‌ی اجتماعی ۵۴٫۲۰ دلار به سهام‌داران می‌دهد. این در حالی است که هر سهم از سهام توییتر امروز با قیمت ۳۶٫۸۱ دلار معامله می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • ایلان ماسک احتمالاً همچنان به فکر عقب‌نشینی از تصاحب توییتر است
  • برنامه ایلان ماسک برای اداره توییتر، «بی‌برنامگی» است

ایلان ماسک و توییتر باید به‌صورت جداگانه پرونده‌ای تشکیل و به قاضی دادگاه ارائه دهند تا از موضع خود دفاع کنند. کارل توبایس، پروفسور دانشکده‌ی حقوق دانشگاه ریچموند، می‌گوید برای خروج از چنین قراردادی باید با مدارک کافی اثبات کنید طرف مقابل به‌گونه‌ای مرتکب خطا شده که امکان پیش‌برد قرارداد وجود نداشته است. او در ادامه می‌گوید که مطمئن نیست ایلان ماسک بتواند قاضی دادگاه را متقاعد کند.

تلاش ایلان ماسک برای تصاحب توییتر از همان ابتدای کار بیشتر از آن‌ که شبیه به اقدامی برای رشد دادن یک کسب‌و‌کار باشد،‌ همچون بازی رسانه‌ای به‌نظر می‌رسید. ایلان ماسک قبل از مطرح کردن پیشنهاد تصاحب کامل توییتر، ۹ درصد از سهام این شرکت را تصاحب و سپس اعلام کرد که قصد ندارد به عضویت هیئت‌مدیره دربیاید.

ماسک با وعده‌های بزرگی سراغ تصاحب توییتر رفت؛‌ او در مصاحبه‌هایش بارها روی گسترش آزادی بیان تأکید کرد و گفت که قصد دارد با سیاست‌هایی جدید درآمد توییتر را بسیار افزایش دهد. براساس گزارش‌ها، ایلان ماسک به سرمایه‌گذاران گفته که می‌تواند درآمد و تعداد کاربران توییتر را در عرض ۶ سال ۴ برابر کند. هرگز مشخص نشد که ایلان ماسک برای دستیابی به این هدف جاه‌طلبانه چه برنامه‌هایی در سر داشته است.

با اعلام رسمی توییتر مبنی‌بر شکایت از ایلان ماسک در دادگاه، قرارداد پرحاشیه‌ی ۴۴ میلیارد دلاری وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود. این قرارداد که تا روز گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قراردادهای تصاحب شرکت در تاریخ صنعت فناوری شناخته می‌شد، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به یک پرونده‌ی حقوقی خبرساز و طولانی تبدیل می‌شود.

رئیس اداره‌ی حقوقی توییتر ساعاتی پیش نامه‌ای درون‌سازمانی برای کارکنان شرکت ارسال و از آن‌ها درخواست کرد فعلاً واکنش خاصی به این موضوع نشان ندهند. در بخشی از نامه به‌طور مشخص از کارمندان درخواست شده که چیزی توییت نکنند و در گروه‌های اسلک نیز در این زمینه بحث نکنند.

رئیس اداره‌ی حقوقی توییتر خطاب به کارکنان شرکت گفته است: «می‌دانم که در دوران بلاتکلیفی به سر می‌بریم، اما ما در توییتر از صبر و تعهد مستمر شما نسبت‌ به کارهای مهمی که باید انجام دهیم قدردانی می‌کنیم.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا