سرور مجازی
تکنولوژی

از پیشنهاد خرید تا فسخ قرارداد؛ ایلان ماسک و توییتر چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشتند؟

اوایل سال 2022 بود که مشخص شد ایلان ماسک بخشی از سهام توییتر را خریده. پس از آن ثروتمندترین فرد جهان میزان سهمش را افزایش داد و در ادامه خواستار تصاحب کامل این شبکه اجتماعی شد. اما حالا ماسک از این تصمیم عقب‌نشینی کرده و نمی‌خواهد توییتر را بخرد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به اتفاقات میان ماسک و توییتر در ماه‌های اخیر داشته باشیم.

از خرید سهام تا فسخ قرارداد 44 میلیارد دلاری

از همان زمان که مشخص شد ایلان ماسک تبدیل به بزرگترین خریدار فردی توییتر شده، بسیاری این گمانه‌زنی را مطرح کردند که او می‌خواهد کل این شبکه اجتماعی را بخرد که البته چنین چیزی به حقیقت پیوست اما پیشنهاد ماسک دوام زیادی نداشت.

خرید 9.2 درصد سهام توییتر

15 فروردین بود که مشخص شد ایلان ماسک 73,486,938 سهام توییتر را خریده و صاحب 9.2 درصد این شبکه اجتماعی شده است. همین خبر کافی بود تا ارزش سهام این پلتفرم بیش از 25 درصد افزایش پیدا کند. همان زمان احتمال تصاحب این شبکه اجتماعی توسط ثروتمندترین فرد جهان مطرح شد.

توییتر از پیوستن ماسک به هیئت مدیره خبر داد

دقیقا یک روز پس از اعلام خبر خرید 9.2 درصد سهام توییتر یعنی 16 فروردین، این شبکه اجتماعی از پیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره‌اش خبر داد. البته به این موضوع اشاره کرد که ماسک نمی‌تواند بیش از 14.9 درصد سهام را در اختیار داشته باشد. خبر پیوستن ماسک به هیئت مدیره 10 درصد دیگر قیمت سهام توییتر را افزایش داد.

نوشته های مشابه
ایلان ماسک توییتر

ایلان ماسک از پیوستن به هیئت مدیره توییتر انصراف داد

چند روز پس از اینکه توییتر از پیوستن ماسک به هیئت مدیره خبر داد، ثروتمندترین فرد جهان گفت که چنین کاری را انجام نمی‌دهد. در تاریخ 21 فروردین مدیرعامل توییتر، «پاراگ آگراوال» چنین موضوعی را توییت کرد. بسیاری در آن زمان گفتن عدم امکان خرید بیش از 14.9 درصد سهام توییتر باعث چنین موضوعی شده و ماسک می‌خواهد کل توییتر را تصاحب کند.

برخلاف خبرهای قبلی که ارزش سهام توییتر را افزایش دادند، انصراف ماسک از پیوستن به هیئت مدیره ارزش سهام این شبکه اجتماعی را کاهش داد.

ارائه پیشنهاد خرید 44 میلیارد دلاری توییتر

گمانه‌زنی‌ها درست از آب درآمدند و ایلان ماسک 25 فروردین پیشنهاد خرید نقدی توییتر را مطرح کرد، آن هم با ارزشی بسیار بالاتر از قیمت سهام آن موقع توییتر. ثروتمندترین فرد جهان حاضر بود برای هر سهم 54.20 دلار بپردازد که هزینه کلی معامله را به 44 میلیارد دلار می‌رساند.

استراتژی قرص سمی توییتر

یک روز پس از پیشنهاد ماسک یعنی 26 فروردین توییتر استراتژی قرص سمی را در پیش گرفت تا از تصاحب تهاجمی شرکت توسط ماسک جلوگیری کند. در این مطلب دیجیاتو می‌توانید بطور کامل با استراتژی قرص سمی آشنا شوید.

موافقت هیئت مدیره با پیشنهاد ماسک

اگرچه توییتر در ابتدا مخالف فروش خود به ماسک بود، اما در نهایت با مبلغ 44 میلیارد دلار ماسک موافقت کردند و قرار شد این شبکه اجتماعی به ثروتمندترین فرد جهان برسد.

توقف موقت معامله بخاطر آمار کاربران فیک

همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و ثروتمندترین فرد جهان در حال آماده کردن سرمایه لازم برای خرید توییتر بود. اما به یکباره در تاریخ 23 اردیبهشت پیش بردن معامله را متوقف کرد. ماسک گفت که تعداد کاربران فیک بسیار بیشتر از 5 درصد اعلامی توییتر است و باید گفته این شبکه اجتماعی راستی‌آزمایی شود.

ایلان ماسک توییتر

امکان خرید توییتر با قیمتی پایین‌تر

پس توقف موقت قرارداد، ماسک در تاریخ 26 اردیبهشت این موضوع را مطرح کرد که شاید دوباره با توییتر وارد مذاکره شود و این شبکه اجتماعی را با قیمت پایین‌تری تصاحب کند.

شکایت از ایلان ماسک بخاطر دستکاری قیمت سهام

در تاریخ 5 خرداد شماری از سهام‌داران توییتر از ایلان ماسک بخاطر دستکاری قیمت سهام شکایت کردند. سهامداران گفته بودند ایلان ماسک با عدم اعلام خرید بیش از 5 درصد سهام توییتر تا تاریخ 23 اسفند 1400 (14 مارس)، در هزینه‌هایش 156 میلیون دلار صرفه‌جویی کرده است.

ماسک توییتر را به فسخ قرارداد تهدید کرد

ماسک در تاریخ 16 خرداد در نامه‌ای به توییتر این شرکت را به فسخ قرارداد تهدید کرد و مدعی شد که آن‌ها باید اطلاعات درست درباره تعداد کاربران جعلی را در اختیار وی قرار دهند.

ایلان ماسک پیشنهاد خرید توییتر را پس گرفت

در نهایت ساعاتی پیش تیم حقوقی ایلان ماسک درخواستی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه کرد و مدعی شد بخاطر اینکه توییتر توافق با ماسک را نقض کرده و همچنین در جریان مذاکرات اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده ارائه کرده، قرارداد خرید این شبکه اجتماعی را فسخ می‌کند.

توییتر از ماسک شکایت می‌کند

پس از اینکه ماسک از فسخ قرارداد خبر داد، «برت تیلور»، رئیس هیئت مدیره توییتر موضوع شکایت علیه ثروتمندترین فرد جهان را مطرح کرد تا بلکه این شرکت در دادگاه بتواند پیروز شود و بتواند قرارداد را نهایی کند.

آینده توییتر و ایلان ماسک

در حال حاضر دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد، اما اگر قرارداد فسخ شود، ماسک باید 1 میلیارد دلار جریمه بپردازد. هرچند انتظار می‌رود با یک دعوای حقوقی طولانی میان یک شبکه اجتماعی محبوب و ثروتمندترین فرد جهان مواجه شویم.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا