سرور مجازی
zoomit

اختلال در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترها در نیمی از سال ۱۴۰۰

گزارش این شرکت از اختلالات ارتباطات اینترنتی دیتاسنترها در سال ۱۴۰۰ براساس پایش لحظه‌ای چند وب‌سایت‌ داخلی و بین‌المللی تهیه و منتشر شده است. براساس این گزارش سال ۱۴۰۰ با ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه قطعی، ۸ساعت و ۳۴دقیقه اختلال پراکنده، ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه اختلال هم‌زمان و بیش‌ از ۴۰۹۶ ساعت اختلال جزئی همراه بود. یعنی ۱‍۷۱ روز و ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه معادل ۴۷ درصد سال ۱۴۰۰ در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است. همچنین ۸۹ درصد اختلالات اینترنت دیتاسنترها مربوط به وب‌سایت‌های بین‌المللی و ۶۷ درصد اختلالات مربوط به ارتباطات اینترنتی اینستاگرام بوده است.

داده‌های راداری ابرآروان-اختلال در اینترنت

در سال گذشته اینستاگرام نزدیک به دو برابر مجموع هشت وب‌سایت دیگر با اختلال ارتباطات اینترنتی مواجه بود. پس از اینستاگرام کلاب‌هاوس بیشترین اختلالات را تجربه کرده است. در این گزارش تأکید شده که سامانه‌ی رادار ابر آروان فقط دردسترس بودن یا نبودن یک‌ وب‌سایت در دیتاسنترهایی را نشان می‌دهد که این شرکت در آن‌ها پاپ‌سایت دارد و از خروجی این سامانه نمی‌توان به اختلال اینترنت خانگی پی‌برد. همچنین رادار Latency و ترافیک شبکه را نمایش نمی‌دهد.

چهار ساعت و ۴۸ دقیقه قطعی کامل، هشت ساعت و ۳۴ دقیقه اختلال پراکنده و حدود ۱۷۰ روز اختلال جزئی در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترها گزارش شده است

پایش لحظه‌ای وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی دیجی‌کالا، ورزش‌ سه، آپارات، شاپرک، ویکی‌پدیا، اینستاگرام، گوگل، گیت‌هاب و کلاب‌هاوس اختلالاتی در حد قطعی کامل تا اختلال جزئی را نشان داده‌اند. بر این اساس در سال ۱۴۰۰ ارتباطات دیتاسنترهای کشور ۲۸۸ دقیقه معادل چهار ساعت و ۴۸ دقیقه به‌شکل کامل قطع بود، قطعی کامل یعنی دست‌کم چهار وب‌سایت به شکل هم‌زمان در سه دیتاسنتر دست‌کم یک دقیقه با خطا در اتصال روبه‌رو باشند.

اختلال پراکنده یعنی زمانی که دسترسی به دست‌کم دو وب‌سایت برای پنج دقیقه با اختلال مواجه باشد و این مورد در سال گذشته هشت ساعت و ۳۴ دقیقه گزارش شده است. همچنین ارتباطات دیتاسنترها به مدت دو ساعت و ۲۰ دقیقه به‌طور هم‌زمان دچار اختلال بودند. رصد اختلالات جزئی نشان می‌دهد در ۱۷۰ روز و ۱۶ ساعت و ۴۸ دقیقه از مواقع سال گذشته، دست‌کم در یک وب‌سایت و برای حداقل پنج دقیقه اختلال وجود داشته است.

بیشترین اختلالات دیتاسنترها در اینستاگرام، کلاب‌هاوس و گیت‌هاب مشاهده شده است

سه وب‌سایتی که بیشترین اختلالات را در سال گذشته داشتند یعنی اینستاگرام، کلاب‌هاوس و گیت‌هاب، خارجی بودند. به‌طور کلی ۸۹ درصد اختلالات در سایت‌های خارجی و ۱۱ درصد در سایت‌های ایرانی پایش‌شده در این گزارش مشاهده شدند. بیشترین اختلال در بین وب‌سایت‌های ایرانی، دیجی‌کالا با ۵ درصد اختلال و سپس آپارت و ورزش سه بودند. همچنین در این گزارش مشخص می‌شود که دسترسی به گوگل در دو درصد و دسترسی به ویکی‌پدیا در یک درصد مواقع با اختلال همراه بود.

به‌طور کلی مقایسه‌ی اختلالات دیتاسنترهای ایران و و دیتاسنترهای بین‌المللی از ۱۰ کشور جهان در این رادار نشان می‌دهد دیتاسنترهای ایران ۲۵ برابر دیتاسنترهای دیگر در سال گذشته دچار اختلال شدند. این نتیجه با پایش مستمر پنج وب‌سایت خارجی و سه وب‌سایت ایرانی به دست آمده است. براساس پایش وب‌سایت‌های پرترافیک ایرانی و خارجی در اردیبهشت ۱۴۰۱، از مجموع اختلالات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی و خارجی، ۸۷ درصد اختلالات در دیتاسنترهای داخلی و ۱۳ درصد اختلالات اینترنتی در دیتاسنترهای خارجی وجود داشته است.

براساس این گزارش بیشترین میزان اختلال اینترنت وب‌سایت‌های بین‌امللی در دیتاسنترهای داخلی رخ‌ داده و همچنین وب‌سایت‌های داخلی هم بیشترین اختلال را در دیتاسنترهای بین‌المللی تجربه کرده‌اند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا