سرور مجازی

قدمی رو به جلو برای تولید انرژی الکتریسیته از انرژی خورشیدی در فضا

با جدیت کشورهای فعال در زمینه فناوری انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا، پنل‌های خورشیدی روی پشت بام‌خانه ها، نیروگاه‌ها و توربین‌های بادی به دست فراموشی سپرده می‌شوند. به گفته محققان، آزمایش و بازرسی‌ها بر روی یک برج جدید که می‌تواند راه را برای انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در چین هموار کند، تکمیل شده است. در نتیجه چین قدمی به سوی مسیری برداشته که مدت‌ها است کلید بالقوه‌ای برای حل بحران انرژی و آب و هوای پیش روی زمین محسوب می‌شود.

دانشمندان در ۵ ژوئن آزمایشی موفقیت آمیز انجام دادند که طبق بیانیه منتشر شده، درباره اولین نیروگاه خورشیدی و سیستم کامل در فضا بود. در سال‌های اخیر، کشور‌های دیگر نیز به انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا توجه کرده اند. برای مثال گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه مارس، دولت بریتانیا یک پیشنهاد ۱۶ میلیارد پوندی (۱۸.۷۲ میلیارد یورو) برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی در فضا را بررسی کرد. در آمریکا نیز یک مشارکت ۱۰۰ میلیون دلاری (۹۵.۹۳ میلیون یورو) در جهت ارائه فناوری پیشرفته برای سیستم انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در این کشور انجام شد.

برای انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین، الکتریسیته باید قبل از ارسال مجدد از ماهواره به زمین به امواج مایکروویو تبدیل شود. برای انجام این کار، یک آنتن بزرگ برای جمع آوری امواج مایکروویو و تبدیل آن‌ها به برق نیاز است که به یک گیرنده بزرگ نیاز دارد. اندازه آنتن به شدت امواج مایکروویو ارسال شده بستگی دارد. یک آنتن کوچکتر، که امکان پذیرتر و مقرون به صرفه‌تر باشد، شدت امواج مایکروویو را افزایش می‌دهد. با این حال، اگر شدت سیگنال مایکروویو بیش از حد باشد، می‌تواند به اشیاء و حیوانات در معرض پرتو آسیب برساند.

همچنین گفتنی است که حداقل ۱۰ درصد کاهش انرژی باعث می‌شود منبع انرژی آنقدر که در ابتدا به نظر می‌رسد کارآمد نباشد. به همین ترتیب، باتری‌های بزرگی برای ذخیره انرژی خورشیدی روی زمین نیاز است که در حال حاضر به یک چالش بزرگ برای صنعت خورشیدی زمینی تبدیل شده است. آسیب پذیری پنل‌های خورشیدی فضایی در برابر زباله‌های فضایی به تعمیر و نگهداری مداوم نیاز دارند و همچنین بر خلاف زمین باید در برابر تشعشعات مقاوم شوند. همه این عوامل به طور قابل توجهی هزینه پروژه‌ها را بالا می‌برد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا واقعا ارزشش را دارد یا خیر.

زمین یک قدم به انرژی خورشیدی پایدار مبتنی بر فضا نزدیک‌تر می‌شود

رادولوویچ به یورونیوز نکست گفت: تا زمانی که شاهد کاهش چشمگیر هزینه تمام اجزای مورد نیاز برای ایجاد این ایستگاه فضایی خورشیدی نباشیم، نمی‌توان در آینده نزدیک این دستگاه ذخیره انرژی را تولید و راه اندازی کرد. با این حال، با وجود چالش‌هایی که وجود دارد، این روش تولید انرژی می‌تواند سرمایه‌گذاری ارزشمندی در آینده ما باشد.

دیر یا زود این فناوری مقرون به صرفه‌تر می‌شود، زیرا تحقیقات بیشتری در مورد آن انجام خواهد شد. از آنجایی که بحران کنونی انرژی و آب و هوا در حال افزایش بوده، آشکار است که برای محافظت از نسل‌های آینده و سیاره زمین باید اقدامات جدی انجام شود. در حالی که این فناوری مشکلات کوتاه مدت خود را دارد، مزایای بلند مدت انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا امیدوار کننده است. امید است که این فناوری فضایی نقش مهمی در تامین انرژی جهانی ایفا کند.


  • شرکت Hanwha Q CELLS به عنوان برترین برند برق خورشیدی معرفی شد

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا