سرور مجازی
zoomit

محافظ امنیتی کلیپ‌بورد اندروید 13 در کارکرد برخی برنامه‌ها تداخل ایجاد می‌کند

برخی کاربران به از نصب به‌روزرسانی اندروید ۱۳ متوجه شدند که قابلیت‌های امنیتی کلیپ‌بورد جدید گوگل با برنامه‌هایی که به آن‌ها اجازه می‌دهد داده‌های این بخش را با دسکتاپ به‌اشتراک بگذارند، به‌خوبی کار نمی‌کند. گوگل با اندروید ۱۳ قابلیت جدیدی برای محافظت از داده‌های کلیپ‌بورد معرفی کرد که هنگام دسترسی برنامه به این حافظه به کاربران هشدار می‌دهد و پس‌ از حدود یک‌ ساعت داده‌های آن را به‌طورخودکار پاک می‌کند. این ویژگی از جاسوسی برنامه‌ها در داده‌هایی جلوگیری می‌کند که اخیراً کپی شده‌اند. گفتنی است اپل نیز در iOS 14 قابلیت مشابهی برای کلیپ‌بورد به این سیستم‌عامل اضافه کرد.

درحالی‌که قابلیت اندروید ۱۳ برای جلوگیری از دسترسی ناخواسته به کلیپ‌بورد در نظر گرفته شده است، ظاهراً برخی کاربران نمی‌توانند داده‌های ذخیره‌شده در این بخش را به‌طورخودکار با دسکتاپ یا برنامه‌های اندرویدی دیگر ازجمله Join و Tasker به‌اشتراک بگذارند. این در حالی است که اپل کلیپ‌بوردی سرتاسری ارائه داده است که امکان جابه‌جاکردن داده‌های این بخش را میان دستگاه‌های مجهز به iOS و macOS فراهم می‌کند؛ البته برای استفاده از این ویژگی کاربران باید با شناسه‌ی اپل آی‌دی یکسان در دستگاه‌های مدنظر خود وارد شده باشند. کاربران می‌توانند در اندروید ۱۲ از ابزارهای توسعه‌دهنده برای دستیابی به قابلیتی شبیه کلیپ‌بورد سرتاسری استفاده کنند؛ اما چنین کاری در اندروید ۱۳ امکان‌پذیر نیست.

مقاله‌ی مرتبط:

  • برخی کاربران پیکسل پس از نصب اندروید ۱۳ نمی‌توانند با اتصال داده از پیام‌رسانی RCS استفاده کنند
  • گوگل نسخه نهایی اندروید 13 را برای پیکسل ها منتشر کرد

اپلیکیشن Join برای فعال‌کردن همگام‌سازی خودکار داده‌های کلیپ‌بورد میان دستگاه‌های مختلف به دسترسی پس‌زمینه به گزارش‌ها متکی بود. در اندروید ۱۳، کاربر ابتدا باید متن را کپی کند و سپس به‌طوردستی آن را در برنامه‌ی Join به‌اشتراک بگذارد که این موضوع راحتی استفاده از قابلیت مذکور را ازبین می‌برد. ناگفته نماند در جدیدترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل موبایلی گوگل، پس از کپی‌کردن متن مربع کوچکی در پایین صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود که حاوی متن کپی‌شده است و می‌توان آن را ویرایش کرد یا به‌اشتراک گذاشت.

به‌گزارش ZDNet، گوگل در بخش ردیاب مشکلات اندروید این مسئله را تأیید کرده است که عملکرد کلیپ‌بورد این سیستم‌عامل را تغییر نخواهد داد و مجازکردن دسترسی پس‌زمینه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده عمل می‌کند. دیاس، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های Join و Tasker، اخیراً در وب‌سایت ردیت پست‌هایی درباره‌ی مشکلات کنترل‌های کلیپ‌بورد اندروید ۱۳ منتشر کرده است. Tasker در نسخه‌ی قبلی اندروید می‌توانست به Logcat دسترسی داشته باشد؛ جایی‌که سیستم‌عامل و برنامه‌های اندرویدی، گزارش‌های خود را در آن قرار می‌دهند. دیاس می‌نویسد:

گوگل اکنون تصمیم گرفته است هرزمان که برنامه‌ای به دسترسی Logcat نیاز داشته باشد، پنجره‌ی بازشو سیستمی ظاهر شود که درخواست مجوز دسترسی را مشابه تصویر زیر به کاربر نشان می‌دهد. این یعنی هرزمان که Tasker متوقف شود (راه‌اندازی مجدد یا متوقف شدن سرویس سیستمی این برنامه) یا هنگام راه‌اندازی مجدد فرایند خواندن اطلاعات Logcat، پنجره‌ی مجوز دسترسی نمایش داده خواهد شد و اگر کاربر آن را نپذیرد، کارکرد اپلیکیشن با تداخل مواجه خواهد شد.

مجوز دسترسی به کلیپ بورد اندروید ۱۳

با‌‌‌توجه‌‌به آنچه گفته شد، ظاهراً گوگل در اندروید ۱۳ از هرگونه اتوماسیون مبتنی‌بر دسترسی به Logcat جلوگیری کرده است. غول جست‌وجوی اینترنت در بخش ردیاب مشکلات سیستم‌عامل اندروید می‌گوید:

ما هرنوع آزمایش اتوماسیون مبتنی‌بر Logcat را منع می‌کنیم و تلاش برای برقراری ارتباط با Logcat بدون تعامل با توسعه‌دهنده یا کاربر امکان‌پذیر نیست.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا