سرور مجازی
فناوری

هوش مصنوعی تعاملی بر هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی غلبه می‌کند

هوش مصنوعی تعاملی بر هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی غلبه می‌کند

یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند که گوگل در سال ۲۰۱۴ آن را ۵۰۰ میلیون دلار خرید، گفت که نسل بعدی ابزارهای هوش مصنوعی «تغییری اساسی در تاریخ گونه بشر خواهد بود»‌ و به مردم امکان می‌دهد که نه تنها اطلاعات به دست بیاورند، بلکه دستور بدهند کارها و خدماتی از طرف آن‌ها انجام شود.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از ایندیپندنت، سلیمان به نشریه بررسی فناوری موسسه فناوری ماساچوست (MIT Technology Review) گفت: «موج نخست هوش مصنوعی مرحله طبقه‌بندی بود. یادگیری عمیق نشان داد که می‌توان برای طبقه‌بندی انواع گوناگون داده‌های ورودی مانند تصویر، ویدیو، صدا و زبان را به رایانه آموزش داد. اکنون در موج مولد قرار داریم، که در آن داده‌های ورودی را می‌گیریم و داده‌های جدید تولید می‌کنیم.»  

«موج سوم، مرحله تعاملی است. به همین دلیل است که مدت‌ها است شرط بسته‌ام مکالمه رابط کاربری آینده است. به عبارت دیگر، به جای اینکه فقط روی دکمه کلیک کنید و تایپ کنید با هوش مصنوعی صحبت می‌کنید.»

این امر به کاربر امکان می‌دهد از هوش مصنوعی بخواهد کارهایی برایش انجام دهد که آن‌ها این کارها را در گفت‌وگو با سایر افراد و تعامل با سایر هوش‌های مصنوعی انجام می‌دهند.
 

هوش مصنوعی تعاملی بر هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی غلبه می‌کند

او گفت: «این امر در کاری که فناوری می‌تواند انجام بدهد تحولی بزرگ است. لحظه‌ای بسیار بسیار ژرف در تاریخ فناوری است که گمان می‌کنم بسیاری از مردم آن را دست‌کم می‌گیرند.»

«فناروی امروز ایستا است. تقریبا همان کاری را که به آن می‌گویید انجام می‌دهد. اما اکنون قرار است این فناوری پویا شود. قرار است اگر برای اقدام‌هایی به او آزادی بدهید، امکان آزادی عمل داشته باشد. واقعا تغییر اساسی در تاریخ گونه ما است که ابزارهایی می‌سازیم تا این نوع کارها را انجام بدهند.»

وقتی از سلیمان درباره خطرات احتمالی اعطای خودمختاری به هوش مصنوعی سوال کردند گفت که تعیین حد و مرز برای این فناوری و اطمینان از همسویی آن با منافع بشر مهم است.  

زمانی که سلیمان هنوز برای دیپ‌مایند کار می‌کرد، همکارانش به توسعه چیزی معروف به «دکمه بزرگ قرمز» کمک کردند که عملا کلید خاموش هوش مصنوعی سرکش به حساب می‌آید.

مقاله‌ای پژوهشی با نام «عوامل قطع‌شدنی ایمن» توضیح می‌دهد که چگونه کارور انسانی می‌تواند هر ربات بدرفتاری را خاموش کرده یا از کار بیندازد و به این صورت مانع بروز «عواقب برگشت‌ناپذیر» شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا