سرور مجازی
فضای مجازی

متاورس واقعیت ترکیبی چیست و چگونه شکل گرفت؟

مانند هر فناوری جدید دیگری، متاورس نیز با مشکلات پذیرش مواجه بود، اگرچه این امر به تدریج با پروژه‌هایی مانند Decentraland (MANA)، The Sandbox (SAND)، Meetkai و … در حال تغییر است. در Decentraland، شرکت‌کنندگان می‌توانند ضمن کاوش در بازی‌های هیجان‌انگیز، املاک مجازی را خریداری کرده و بفروشند. Sandbox یک اکوسیستم بازی را ارائه می‌دهد که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در بازی دارایی ایجاد کنند، آن‌ها را به اشتراک بگذارند و کسب درآمد کنند.

احتمالا کسی که این گزارش را می‌خواند با متاورس، هوش مصنوعی و … آشنایی دارد، اما ما نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز را درباره آن‌ها می‌دانیم. به عنوان مثال اخیرا گزارش شده که فناوری متاورس با چالش‌هایی مواجه شده است، که البته از پتانسیل رشد بسیار زیاد آن ناشی می‌شود.

چه چالش‌هایی مانع گسترش دامنه متاورس شده است؟

به عنوان بخشی از اکو سیستم فناوری، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در دوره قبل محدودیت‌هایی مانند عدم دید اطراف و محدودیت‌های گرافیکی داشتند و به اندازه فعالیت‌های دنیای واقعی یا حتی بازی‌ های آنلاین معمولی جذاب نبودند. خوداتکایی جنبه دیگری بود که بسیاری از پلتفرم‌های متاورسی در حال مبارزه با آن بودند. در مرحله اولیه متاورس‌ ها پیچیدگی زیادی داشتند و امکانات کافی نداشتند.

متاورس

اما به لطف پیشرفت‌ های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و ادغام متاورس با هوش مصنوعی، موارد استفاده از این بستر در حال افزایش است و متعاقبا گزینه‌ های کسب درآمد از آن در حال افزایش است.

در کل، ادغام پیچیده فناوری‌ های واقعیت گسترش یافته (XR) و هوش مصنوعی (AI) منجر به ایجاد دنیای مجازی جذاب‌ تری شده است که منجر به پذیرش بهتر و متعاقباً درآمد بیشتر برای همه سهامداران در این اکوسیستم شده است.

متاورس واقعیت ترکیبی

ادغام هوش مصنوعی با واقعیت گسترش یافته (XR) منجر به پدیده متاورس واقعیت ترکیبی (MR) شده است. تا به امروز، تعامل انسان و هوش مصنوعی معمولاً به دنیای B۲B (معاملات بین کسب و کارها) محدود شده بود. با این حال، اکنون پروژه‌هایی در حال ظهور هستند که ادغام هوش مصنوعی در B۲C (معاملات بین کسب و کار و مصرف کننده) را به نمایش می‌گذارند.

متاورس واقعیت ترکیبی

به عنوان مثال، Meetkai نشان می‌دهد که چگونه زندگی با ادغام هوش انسان و هوش مصنوعی، می‌تواند کارآمدتر باشد. Meetkai با بهره‌گیری از فناوری‌ های مجهز به هوش مصنوعی، تجربه‌های عادی زندگی واقعی مانند خرید، کار در دفتر و شرکت در فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی و … را افزایش می‌دهد.

در واقع کاربران در حالی که در خانه روی مبل نشسته اند، نه تنها می‌توانند پوشاک را در فروشگاه متاورسی برند مورد علاقه خود امتحان کنند و با فروشندگان به صورت زنده معامله کنند، بلکه می‌توانند خرید‌ های خود را درب منزل تحویل بگیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند در دفتر مجازی خود با مجموعه کاملی از ابزار‌ها کار کنند.

هوش مصنوعی محاوره‌ای چگونه متاورس را شکل می‌دهد؟

سیستم‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای در متاورس، شبیه ارتباط انسان به انسان است. دستیار صوتی هوش مصنوعی راه خود را به فراورده‌های عصر جدید پیدا کرده است و موارد استفاده متاورس، مانند کمک به شیوه زندگی و توصیه‌های شخصی را تقویت می‌کند.

فناوری متاورس

به عنوان مثال، به جای رفتن به دفتر آژانس مسافرتی یا صحبت با خدمات مشتریان شان، کاربران می‌توانند با استفاده از یک ربات مجهز به هوش مصنوعی، از متاورس استفاده کنند و به گشت و گذار در مکان‌های شگفت‌انگیز و دلخواه خود بپردازند.

پردازش زبان طبیعی در متاورس، این پلتفرم را شخصی‌تر از دنیای واقعی می‌کند. هوش مصنوعی صوتی می‌تواند درخواست‌های آواتار را به زبانی که انسانی‌تر و طبیعی‌تر است تفسیر کند و در عین حال سلیقه‌ها و ترجیحات فردی را نیز در نظر بگیرد.


بیشتر بخوانید

  • آیا امکان آپلود مغز انسان روی کامپیوتر وجود دارد؟

گزارش از سید حسین موسوی

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا