سرور مجازی
تکنولوژی

هشدار پزشکان: اوردوز ویتامین دی امکان‌پذیر و خطرناک است

مسمومیت ویتامین دی یا «هایپرویتامینوسیس دی» حالتی خطرناک و شناخته‌ شده است که در هنگام مصرف بیش از اندازه ویتامین دی رخ می‌دهد.این مسمومیت که تنها از طریق قرص‌های مکمل‌ این ویتامین ایجاد می‌شود، به رژیم غذایی افراد یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید بی‌ارتباط است و به گفته پزشکان در حال تبدیل شدن به یک بیماری رایج در جوامع است.

پژوهشگران در مطالعه جدیدی به بیماری اشاره کرده‌اند که به علت مصرف بیش از اندازه ویتامین دی، در بیمارستان بستری شده بود. بیمار مذکور که مردی میانسال بود علائم حادی نظیر حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، گرفتگی عضلات پا، صدای زنگ در گوش، خشک شدن دهان و افزایش عطش، اسهال و همچنین کاهش وزن 12 کیلوگرمی داشت.

به گفته پزشکان، این علائم حدود یک ماه پس از آغاز مصرف بیش از حد مکمل ویتامین دی مشاهده شدند و تا حدود 3 ماه ادامه یافتند. بیمار مذکور به توصیه متخصص تغذیه خود روزانه بیش از 20 مکمل مختلف را مصرف می‌کرد.

مسمومیت ویتامین دی

این بیمار روزانه 5000 میلی‌گرم ویتامین دی (مقدار مورد نیاز روزانه: 600 میلی‌گرم100 میلی‌گرم ویتامین K2 (مقدار مورد نیاز روزانه: 100 الی 300 میکروگرم1000 میلی‌گرم ویتامین سی به همراه بی 9 (مقدار مورد نیاز روزانه: 400 میکروگرم) و همینطور روزی دو بار مکمل‌های ب 2، ب 6 و امگا 3 به میزان 2000 میلی‌گرم ( در برابر میزان مورد نیاز 200 الی 500 میلی‌گرم) مصرف می‌کرد.

نوشته های مشابه

به گفته خود بیمار، او پس از مشاهده علائمش استفاده از مکمل‌ها را متوقف کرد با این حال علائم از بین نرفتند. در آزمایش خون وی نه تنها ویتامین دی در سطح بسیار بالا و بلااستفاده‌ای قرار داشت، بلکه سطح منیزیم و کلسیم خون وی نیز به شدت بالا رفته بود. همچنین در آزمایشات بعدی مشخص شد که کلیه‌ها نیز عملکرد طبیعی ندارند.

بیمار مذکور در طول 8 روزی که در بیمارستان بستری بود، با استفاده از مایعات وریدی، مواد شیمیایی مکمل‌ها و داروها را از سیستم بدن او خارج شدند با این حال سطح ویتامین دی تا 2 ماه پس از درمان همچنان بالاتر از حد طبیعی بود.

مسمومیت با ویتامین دی و علائم

به گفته پزشکان، این نوع مسمومیت در سطح جهانی رو به افزایش است و زنان، کودکان و بیمارانی که به تازگی جراحی کرده‌اند، بیشتر در معرض آن قرار دارند. نیمه عمر مکمل ویتامین دی در بدن 2 ماه است و علائم آن ممکن است تا هفته‌ها باقی بماند.

مسمومیت ویتامین دی

مسمومیت ویتامین D به علت آنکه سطح کلسیم خون را بالا می‌برد، دارای علائم دیگری مانند خواب‌آلودگی، گیجی، بی‌حسی، جنون، افسردگی، بی‌حوصلگی، کما، بی‌اشتهایی، درد شکم، استفراغ، یبوست، زخم معده، التهاب لوزالمعده، فشار خون بالا، تپش قلب غیرطبیعی و نارسایی کلیه نیز هست.

به گفته پزشکان تاکنون علائم نادرتری مانند التهاب چشمی (Keratopathyخشکی مفاصل (Arthralgia) و اختلال در شنوایی نیز گزارش شده‌اند.

به گفته پزشکان این نوع مسمومیت به دلیل محبوبیت استفاده از مکمل‌ها با وجود رو به رشد بودن همچنان نادر محسوب می‌شود، به همین خاطر این امر از اهمیت بالایی برخوردار است که پیش از تبدیل شدن به یک بیماری عادی، با اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی مردم نسبت به خطرات استفاده بیش از حد مکمل‌ها از افزایش آن جلوگیری کرد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که خیلی از افراد بدون توصیه پزشک نیازی به مصرف مکمل ندارند و هر فردی با پیروی از رژیم غذایی مناسب و استفاده کافی از نور خورشید، می‌تواند ویتامین دی بدن خود را تامین کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا