سرور مجازی
تکنولوژی

قطع ارتباط ناسا با ماهواره CAPSTONE؛ بداقبالی در آغاز برنامه بازگشت بشر به ماه؟

ماهواره کوچک CAPSTONE ناسا که قرار بود به یک مدار پیش‌تر بررسی‌نشده از ماه برود، به تازگی ارتباط خود را با مرکز کنترل از دست داده است. این ماهواره هفته پیش با راکت الکترون پرتاب شد و دیروز مشخص شد که با موفقیت در مسیر حرکت به سمت ماه قرار گرفته است. اما حالا ناسا هیچ اطلاعی از وضعیت آن ندارد.

«سارا فریزیر»، سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای ایمیلی در این باره گفت: «تیم این فضاپیما هم‌اکنون در حال تلاش برای آگاهی از علت این مشکل و برقراری ارتباط مجدد است. این تیم با توجه به داده‌هایی که در شبکه فضای دوردست دریافت کرده، اطلاعات خوبی از مسیر حرکت فضاپیما در اختیار دارد.»

فریزیر افزود: «این ماموریت در صورت لزوم سوخت کافی دارد تا اولین مانور اصلاح مسیر خود را چند روز به تعویق بیندازد. اخبار بعدی در سریع‌ترین زمان ممکن به اشتراک گذاشته خواهد شد.» تیم CAPSTONE توسط گروهی از دانشمندان شرکت Advanced Space هدایت می‌شود که در سال 2019 طی یک قرارداد 20 میلیون دلاری انجام این پروژه را برعهده گرفتند.

ناسا CAPSTONE

ماهواره CAPSTONE بخشی از برنامه آرتمیس است

CAPSTONE پس از پرتاب، شش روز به دور زمین چرخید تا سرعت لازم برای حرکت به سمت ماه را پیدا کند. دیروز اعلام شد که این ماهواره بالاخره از مدار زمین جدا شده و در مسیر حرکت به سمت ماه قرار گرفته است. ناسا می‌خواهد این ماهواره 25 کیلوگرمی را در تاریخ 22 آبان به مدار هاله‌ای نزدیک به خط راست ماه برساند.

نوشته های مشابه

این ماموریت اولین گام جدی در راستای اجرای برنامه آرتمیس ناسا محسوب می‌شود. ناسا با این برنامه می‌خواهد شرایط بازگشت انسان به قمر زمین را فراهم کند و در مدار ماه یک ایستگاه فضایی برای رفت و آمد فضانوردان بسازد. با این حال، مهندسان ناسا ابتدا باید این مدار را بررسی کنند و هدف CAPSTONE دقیقا همین است.

حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم دانشمندان چه زمانی می‌توانند ارتباط مجدد خود را با CAPSTONE برقرار کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا