سرور مجازی
تکنولوژی

اسپیس ایکس تصاویری از موتورهای غول‌پیکر رپتور راکت استارشیپ منتشر کرد

این عبارت که ما هم اکنون در آغاز عصر تازه‌ای از پروازهای فضایی قرار داریم به هیچ عنوان بی‌راه نیست زیرا اسپیس‌ ایکس اخیرا با اشتراک‌گذاری تصاویر پیشرانه رپتور از راکت فوق سنگین استارشیب اعلام کرد که بروزرسانی‌های این پیشرانه رو به اتمام است.

گفتنی است که راکت استارشیپ جهت رسیدن به مدار زمین 39 پیشرانه نوع رپتور را نیاز دارد که حالا به اعلام اسپیس‌ ایکس ظاهرا نصب آنها تقریبا تمام شده است. این پیشرانه‌ها اکنون روی نمونه اولیه جدیدی از استارشیپ و پرتابگر Super Heavy سوار شده‌اند که هر یک به ترتیب شیپ 24 و بوستر 7 نام دارند.

بدین ترتیب اگر همه چیز در آزمایشات باقی مانده آتی درست پیش برود این مجموعه پرتابگر طی زمان نامشخصی در تابستان به سوی مدار زمین خواهد رفت.

اطلاعات تکمیلی از راکت استارشیپ اسپیس‌اکس

بخش بوستر 7 مذکور، که اکنون 33 پیشرانه جدید رپتور 2 را روی خود جای داده در تاریخ دوم تیر (23 ژوئن) برای سومین بار در محل سکوی پرتاب مورد آزمایش قرار گرفت. بوستر 7 تاکنون علاوه بر تکمیل 4 تست فشار برودتی، یک شبیه‌سازی رانش برای رپتور را هم پشت سر گذاشته و ممکن است اسپیس‌ ایکس آزمایش «لباس خیس» مشابه با تست صورت گرفته توسط ناسا برای SLS را هم روی آن انجام دهد.

نوشته های مشابه

از سوی دیگر به نظر می‌رسد بخش بیرونی شیپ 24 به پوشش فلزی تازه‌ای مجهز شده؛ تغییری که احتمالا جهت محافظت مضاعف در برابر حرارت آزمایشات زمینی یا حتی پرتاب‌های آتی ایجاد شده است. لازم به ذکر است که شیپ 24 هم آزمایشات فشار برودتی و شبیه‌سازی رانش را هم تکمیل کرده است.

ماه گذشته پس از چراغ سبز اداره هوانوردی فدرال، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ ایکس اعلام کرد راکت عظیم و عازم مریخ استارشیپ تا ژوئیه آماده پرواز خواهد بود.

ماسک در ادامه عنوان کرد این نخستین بار در تاریخ است که یک راکت توانایی تاسیس پایگاهی دائمی روی ماه و مریخ را داراست. گفته مذکور به این نکته اشاره دارد که نسخه نهایی استارشیپ به دلیل اینکه تمام و کمال از استفاده مجدد پشتیبانی می‌کند، قادر است تا با پایین آوردن هزینه سفر‌های متوالی فضایی، این حوزه را متحول کند.

در پایان باید گفت تاریخ پروازهای آزمایشی استارشیپ تاکنون چندین بار لغو یا جابه‌جا شده‌اند اما اکنون با وجود مجوز اداره هوانوردی فدرال آمریکا و تکمیل نصب پیشرانه‌های جدید، به نظر می‌رسد زمان زیادی تا نخستین پرواز رسمی این راکت و تحول در سفر انسان به سیارات دیگر باقی نمانده باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا