سرور مجازی
تکنولوژی

یک باتری آبی غول‌پیکر با امکان تامین برق 900 هزار خانه در سوئیس راه‌اندازی می‌شود

باتری آبی سوئیس که با هزینه 2 میلیارد یورویی از 14 سال پیش در دست ساخت قرار داشت، حالا بالاخره آماده به کار شده و از هفته آینده فعالیتش را آغاز می‌کند. این باتری حدود 600 متر زیر زمین در کوه‌های آلپ قرار گرفته و می‌تواند برق 900 هزار خانه را تامین کند.

این باتری با قابلیت ذخیره‌سازی و تولید مقدار زیادی انرژی برق‌آبی نقش مهمی در تثبیت وضعیت تامین انرژی در سوئیس و اروپا ایفا خواهد کرد. باتری آبی یا نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای نوعی مرکز ذخیره‌سازی انرژی برق‌آبی است. این باتری از دو منبع آبی یا اصطلاحاً استخر بزرگ ساخته شده که در ارتفاع متفاوتی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این باتری آبی می‌تواند مازاد الکتریسیته را با تلمبه آب از استخر پایینی به بالایی ذخیره کند و در واقع باتری را شارژ نماید. سپس زمانی که به الکتریسیته نیاز بود، جریان آب معکوس می‌شود. در نهایت با حرکت آب یک توربین به چرخش در می‌آید که انرژی برق‌آبی تولید می‌کند.

تونل تاسیسات باتری آبی سوئیس
تونل 18 کیلومتری حفر شده در تاسیس باتری آبی سوئیس

باتری‌های آبی برای ذخیره‌سازی انرژی مازاد از منابع متناوب انرژی مثل منابع بادی، خورشیدی و هسته‌ای مفیدند. هنگامی که تولید انرژی زیاد باشد، مازاد آن به استخر دوم تلمبه می‌شود. سپس زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند، می‌توانن از این انرژی ذخیره‌شده برای تولید برق استفاده کرد. باتری‌های آبی در حال حاضر از نظر ذخیره‌سازی انرژی بزرگ‌ترین ظرفیت را در اختیار دارند.

نوشته های مشابه

باتری آبی سوئیس چه توانی دارد؟

این باتری با ظرفیت ذخیره‌سازی 400 هزار باتری خودروهای برقی از هفته آینده شروع به کار می‌کند. این تاسیسات در یک معدن در عمق 600 متری زمین در کانتون وله سوئیس ساخته شده و می‌تواند برق 900 هزار خانه را تامین کند. باتری آبی سوئیس قادر به ذخیره‌سازی 20 میلیون کیلووات برق است و می‌تواند 900 مگاوات خروجی انرژی داشته باشد.

تکمیل این پروژه و غلبه بر چالش‌های فنی آن حدود 14 سال طول کشید و مهندسان برای آن یک تونل 18 کیلومتری حفر کردند. در بخش مرکزی این تاسیسات اتاق بزرگی برای موتورها قرار دارد که طول آن 200 متر و عرضش 32 متر است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا