سرور مجازی
فضای مجازی

حفاری‌های عمیق به بررسی حیات در مریخ کمک می‌کنند

تیمی از دانشمندان ناسا پیشنهاد کرده‌اند که مریخ‌نوردان ممکن است مجبور شوند عمیق‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد حفاری کنند تا شواهدی از حیات میکروبی در سیاره مریخ به دست آورند. تحقیقات اخیری که توسط تیم ناسا انجام شده نشان می‌دهد که پرتو‌های کیهانی خورشید، مولکول‌های کوچکی مانند اسید‌های آمینه را با سرعتی بسیار سریع‌تر از حد انتظار تجزیه می‌کنند. وجود اسید‌های آمینه خاص برای اثبات اینکه زمانی حیات میکروبی در مریخ وجود داشته است، کلیدی است.

به گزارش دیجیتال ترندز، الکساندر پاولوف یکی از محققان ناسا می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که اسید‌های آمینه توسط پرتو‌های کیهانی در سنگ‌های سطح مریخ و سنگ‌لیت با سرعتی بسیار سریع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد از بین می‌روند.» دانشمندان در جستجوی شواهدی از حیات در مریخ از میلیارد‌ها سال پیش هستند، باید توجه کرد که زمانی این سیاره شبیه زمین بود و ممکن است مواد جمع‌آوری‌شده از اعماق کم مریخ، اطلاعت دقیق و مفیدی به ما ندهد.

سطح مریخ

جو غلیظ زمین و میدان مغناطیسی جهانی از سیاره ما در برابر بیشتر پرتو‌های کیهانی محافظت می‌کند، اما مریخ میلیارد‌ها سال پیش این حفاظت را از دست داد. در طی زمانی که مریخ جو ضخیم‌تری داشت، سیاره سرخ حاوی آب مایع بود. ناسا در این باره گفت: «از آنجایی که آب مایع برای حیات ضروری است، دانشمندان می‌خواهند بدانند آیا حیات در مریخ وجود دارد یا خیر و با بررسی سنگ‌های مریخ برای یافتن مولکول‌های آلی مانند اسید‌های آمینه، می‌خواهند به این سوال پاسخ دهند.» یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که نمونه‌های سنگ مریخ باید از عمق حدود ۶.۶ فوت (۲ متر) استخراج شود، جایی که چنین شواهدی دست نخورده باقی مانده اند. از آنجایی که مریخ نورد استقامت ناسا فقط چند اینچ می‌تواند حفاری کند، باید به دنبال ساخت یا توسعه مریخ نوردی باشیم که بتواند سطوح عمیق را بررسی کند.

آژانس فضایی همچنین اشاره می‌کند که اگرچه آمینو اسید‌ها هنوز در مریخ یافت نشده‌اند، اما در داخل شهاب‌سنگ‌ها می‌توان آن‌ها را یافت. ناسا می‌گوید: “ما چندین آمینو اسید را در شهاب سنگ مریخی قطب جنوب RBT ۰۴۲۶۲ در آزمایشگاه خود شناسایی کردیم که معتقدیم از مریخ سرچشمه گرفته اند اگرچه مکانیسم تشکیل این اسید‌های آمینه در RBT ۰۴۲۶۲ هنوز نامشخص است. ” مریخ نورد استقامت تعدادی نمونه جمع‌آوری کرده است تا دانشمندان بتوانند مواد را در آزمایشگاه‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل کنند. با این حال، تیم اکنون ممکن است مریخ نورد را به مکان‌هایی که در تحقیقات دانشمندان ذکر شده است هدایت کند.


بیشتر بخوانید

  • پیدا شدن نشانه‌های جدیدی از حیات در سیاره مریخ

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا