سرور مجازی
فضای مجازی

مخترع اولین تلفن همراه جهان: دستگاه های خود را زمین بگذارید و زندگی کنید

مخترع اولین تلفن همراه جهان می‌گوید از زمان زیادی که مردم در حال حاضر برای دستگاه‌های خود تلف می‌کنند و به کاربران می‌گویند «از زندگی خود لذت ببرید» شگفت‌زده شده است در حالی که خودشان باید آن زمان زیاد را صرف زندگی کردن کنند.

به نقل از نیویورک پست؛ مارتین کوپر، ۹۲ ساله، در مصاحبه‌ای در پاسخ به یکی از مجریان برنامه که مدعی بود بیش از ۵ ساعت در روز از تلفن خود استفاده می‌کند، این اظهارات را بیان کرد: “‘شما واقعاً روزی پنج ساعت وقت می‌گذارید؟ زندگی کنید!».

کوپر که اکنون در شیکاگو ساکن است، موتورولا DynaTAC ۸۰۰۰X  اولین تلفن همراه جهان را در سال ۱۹۷۳ اختراع کرد. او متعاقباً به این فکر افتاد که یک تلفن قابل حمل بسازد که مردم بتوانند آن را با خود در ماشین خود بیاورند و همچنین از وسیله نقلیه بیرون بیاورند و در حین انجام کارهایشان از آن استفاده کنند.

وی قبل از اینکه روی مکانیزم تلفن همراه تمرکز کند، تصور کرد که این دستگاه چگونه خواهد بود و گفت که می‌خواهد آنقدر کوچک باشد که بتوان آن را در جیب خود قرار داد، اما به اندازه‌ای هم بزرگ باشد که بتواند بین گوش و دهان شما قرار گیرد.

مخترع تلفن همراه

کوپر می‌خواست هر فرد شماره تلفن خود را داشته باشد که او اکنون آن را “بزرگترین دستاورد خود” می‌نامد. تا آن زمان، شماره تلفن با مکان‌هایی مانند خانه، ماشین یا میز مرتبط بود. سپس موتورولا میلیون‌ها دلار برای پروژه کوپر سرمایه‌گذاری کرد و این مهندس و تیمش فقط سه ماه طول کشید تا این تلفن را بسازند، زیرا آن‌ها قبلاً از فناوری مشابهی برای ساخت رادیو‌های پلیس استفاده کرده بودند.

پس از تکمیل، دستگاه موتورولا DynaTAC ۸۰۰۰X نامگذاری شد که وزن آن ۲ پوند و ۱۰ اینچ بود، اما فقط ۲۵ دقیقه دوام آورد تا اینکه باتریش تمام شد و ۱۰ ساعت طول کشید تا دوباره شارژ شود. در ۳ آوریل ۱۹۷۳، کوپر اولین تماس تلفن همراه خود را با استفاده از دستگاه انجام داد و تصمیم گرفت به رقیب خود، جوئل انگل که به عنوان مهندس ارشد در AT&T کار می‌کرد، زنگ بزند. این رویداد در بیرون از منزل در مقابل خبرنگاران در میدتاون منهتن برگزار شد و کوپر با تلفن ثابت انگل تماس گرفت.

این گوشی در سال ۱۹۸۳ به مدت یک دهه به بازار عرضه شد و قیمت آن ۳۹۹۵ دلار بود. کوپر در کتاب خاطرات خود با عنوان «بریدن سیم» که سال گذشته منتشر شد، درباره اختراع تلفن نوشت.  اکنون، تقریباً نیم قرن پس از اختراع کوپر، مردم به دستگاه‌های خود وابسته هستند.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ از ۲۰۲۸ آمریکایی توسط Statista نشان داد که ۴۶ ٪ از پاسخ دهندگان هر روز پنج تا شش ساعت را با تلفن خود می‌گذرانند و یازده درصد از پاسخ دهندگان نیز هفت ساعت یا بیشتر را در دستگاه‌های خود سپری می‌کردند.


بیشتر بخوانید

  • فروش تقویم اهداف روزانه توسط یک مخترع

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا