گزارش عملکرد یک ساله اسمارتفاند یک: ۲۲.۷ میلیارد تومان سرمایهگذاری روی 12 استارتاپ
صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند یک در گزارش عملکرد یک ساله خود با بیان اینکه در مجموع 22 میلیارد و 798 میلیون تومان بر روی استارتاپها سرمایهگذاری کرده، کیفیت تیم را به عنوان مهمترین عامل پذیرش سرمایهگذاری این صندوق عنوان کرده و اعلام کرده در این مدت، روی 12 تیم سرمایهگذاری کرده است که 23 درصد آنها در حوزه مالی و سرمایهگذاری فعال بودند.
صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند یک طی یک سال توانست 12 استارتاپ را تحت پوشش خود قرار دهد و با این سرمایهگذاری امکانی فراهم کرد تا استارتاپهایی که بیشترین شبکهسازی در اکوسیستم فناوری را داشتهاند با سهمی 42 درصدی از این کانال جذب، از امکانات این صندوق استفاده کنند.
صندوق سرمایهگذاری 50 میلیاردتومانی اسمارتفاند یک در بهار 1400به پشتوانه اسمارتآپ که به عنوان یک سرمایهگذار خطرپذیر، تجربه قابل توجهی در حوزه سرمایهگذاری خطرپذیر دارد آغاز به کار کرده است. اسمارتآپ 1 با هدف سرمایهگذاری در مراحل نوپایی یک استارتاپ کار خود را آغاز کرده است.
نگاهی به سرمایهگذاران اسمارتفاند یک
صندوق سرمایهگذاری اسمارت فاند یک که در مجموع 13 سرمایهگذار دارد، بر اساس سرمایهگذاری 4 فرد حقیقی، چهار سرمایهگذار خطرپذیر از جمله اسمارتآپ، صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، گروه شناسا و گروه توسعه کارآفرینی بهمن فعالیت میکند. همچنین دو هلدینگ و سه صندوق پژوهش فناوری هم در این صندوق سرمایهگذاری حضور دارند.
سال گذشته 423 درخواست سرمایهگذاری در اسمارتفاند1 ثبت شده است. این درخواستها در 203 جلسه ارزیابی مورد بررسی قرار گرفتند و 46 مورد هم تایید تیم ارزیابی را دریافت کردند، در ادامه این روند 17 تیم تایید کمیته را گرفتند و در نهایت 12 سرمایهگذاری توسط صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند1 انجام شد.
بر اساس این آمار در نهایت 48 درصد از درخواستهای سرمایهگذاری جلسه اولیه برگزار شده و بر اساس گزارش عملکرد یک ساله اسمارتفاند 1، درخواستهایی که شرایط ارائه به کمیته سرمایهگذاری را نداشتند توضیحاتی برای رفع مشکلات و موانع خود دریافت کردند تا امکان ارائه دوباره درخواست با رفع مشکلات را داشته باشند.
استارتاپها از کدام کانالها بیشتر جذب شدند؟
بخشی از این گزارش عملکرد یک ساله، به شکل تفکیکی درباره ورودی استارتاپهایی که توسط صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند1 جذب شدند توضیح داده است. بر این اساس بیشترین میزان ورودی بر اساس شبکهسازی و معرفی همکاران بوده است.
آمار 42 درصدی کانال جذب استارتاپها از طریق معرفی همکاران و شبکه ارتباطی بیانگر آن است که اکوسیستم استارتاپی ایران در حال شبکهسازی عمیقی است که اتفاقا صندوق سرمایهگذاری اسمارتآپ 1 نقش مهمی در آن دارد.
از سویی دیگر 35 درصد از استارتاپها در سایت صندوق سرمایهگذاری اسمارتآپ 1 درخواست خود را ثبت کرده بودند و 23 درصد دیگر نیز از طریق رویدادهای برگزار شده توسط این صندوق جذب شدند.
توجه به مهمترین جذابیتها در بررسی درخواستهای سرمایهگذاری که توسط تیم صندوق سرمایهگذاری اسمارتآپ 1 مورد توجه قرار گرفته، درک و نگاهی بهتر به جریان سرمایهگذاریهای این صندوق شکل خواهد داد. در حقیقت این اطلاعات نشان خواهد داد که کدام شاخصها برای جذب سرمایه از این صندوق، اهمیت بیشتری دارد.
شاخصهایی که برای پذیرش یک استارتاپ توسط این صندوق مورد توجه هستند به ترتیب کیفیت تیم با سهمی 35 درصدی، وضعیت بازار با سهمی 30 درصدی، ترکشن با سهمی 20 درصدی و در نهایت محصول 15 درصد سهم در پذیرش یک استارتاپ داشته است.
جذابیت یک تیم از کجا مشخص خواهد شد؟
بر اساس این اطلاعات آنچه در پذیرش یک تیم استارتاپی برای صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند1 بیش از هر نکته دیگری ارزشمند است، کیفیت تیم استارتاپی است. این کیفیت اما حاصل چه مواردی است و یک تیم استارتاپی برای سنجش کیفیت خود چه مواردی را باید مورد توجه قرار دهد؟
ترکیب موارد مورد نیاز برای پیشبرد کسبوکار، تجربه و دانش تیم در حوزه فعالیت کسبوکار و همچنین میزان تعهد افراد تیم برای پیشبرد کسبوکار در حقیقت همان شاخصهایی است که کیفیت یک استارتاپ را برای صندوق سرمایهگذاری اسمارتآپ 1 تعیین میکند.
حوزه مالی و سرمایهگذاری با 23 درصد، حوزه سلامت، فروش و ارزیابی هر کدام با 16 درصد و حوزه آموزش با 12 درصد بیشترین فعالیت استارتاپهای وارد شده به این صندوق را نشان میدهد. جذابیت این حوزهها و از سویی دیگر سهم قابل توجهی که از بازار اکوسیستم استارتاپی به خود اختصاص دادهاند، احتمالا دلیل اصلی فعالیت بیشترشان است.
حوزه هوش مصنوعی و همچنین منابع انسانی هرکدام صرفا 5 درصد از سهم ورود به این صندوق را به خود اختصاص دادهاند. به نظر میرسد پیچیدگی حوزه هوش مصنوعی و همچنین کمتر شناخته شدن منابع انسانی یا حواشی آن دلیل فعالیت کمتر یا با نگاهی دیگر پذیرش کمتر توسط صندوق سرمایهگذاری اسمارتآپ 1 باشد.
البته با نگاهی به این نمودار میتوان متوجه جذابیت بیشتر این حوزهها برای صندوق سرمایه گذاری هم شد. باید توجه داشت که بر اساس توضیحاتی که در بخشهای قبل آمده از 423 تیمی که درخواست خود را ثبت کردند فقط 203 تیم وارد مرحله ارزیابی شدند و امکان دارد حوزههایی که برای صندوق جذابیت کمتری داشتهاند در مراحل اولیه حذف شوند.
سرمایهگذاری نزدیک به 13 میلیارد بر روی استارتاپها
همانطور که در بخشهای قبل اشاره شد، صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند1 در یک سال بر روی 12 تیم سرمایهگذاری کرده و رقم 22 میلیارد و 798 میلیون تومان سرمایه را در این جریان وارد اکوسیستم استارتاپی کشور کرده است.
لندین در حوزه martech فعال است و در تیرماه 1400 از این صندوق جذب سرمایه کرده است. لندین یک سرویس ساخت لندینگ پیج است که کسبوکارها میتوانند با کمک آن بدون دانش فنی و در زمانی کوتاه لندینگ پیجی حرفهای برای خود بسازند.
استارتاپ مردادماه 1400 صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند 1 والتا است. این استارتاپ در حوزه LendTech فعال است و اتفاقا در گروه 23 درصد از استارتاپهای مالی و سرمایهگذاری قرار میگیرد.
لیدالید، استارتاپی با چهار همبنیانگذار است که توانست در شهریور 1400 از این صندوق جذب سرمایه کند. این استارتاپ هم حوزه فعالیتش SecondHand است. لیدالید در واقع پلتفرم فروش و ارزیابی گوشی موبایل دست دوم است.
ویدیوود هم نام پلتفرمی برای ساخت ویدیو است. این پلتفرم توانست در مهرماه 1400 سرمایه مورد نیاز خود را از این صندوق جذب کند. حوزه فعالیت ویدیوود Martech است.
فعالیت استارتاپها در حوزه خدمات حقوقی بسیار کم است. اما وینداد به عنوان استارتاپی در این حوزه توانست در آبان 1400 جذب سرمایه کند. وینداد به عنوان یک پلتفرم حقوقی آنلاین قصد دارد خدماتی 360 درجه در همه حوزههای حقوقی به کاربران خود ارائه دهد.
سمف کیدز نیز استارتاپی است فعال در حوزه خدمات مربوط به کودکان که در روند طراحی و فروش پکیجهای آموزشی این گروه سنی فعال است. سمف کیدز نیز در آذر ماه سال 1400 توانست روند جذب سرمایه را اجرایی کند.
سلام ساختمان هم استارتاپی است که در حوزه خدمات ساختمانی مخصوصا دکوراسیون داخلی فعالیت میکند. سلام ساختمان هم در دی ماه گذشته توانست از این صندوق جذب سرمایه کند.
اما جذب سرمایه یوآیدی از این صندوق، در بهمن ماه 1400 هم از فعالیتهای قابل توجهی است که سال گذشته توسط اسمارتآپ انجام شد. یوآیدی در حوزه RegTech فعال است و بنیانگذار آن از افراد شناخته شده این حوزه، نیما شمساپور است.
مهدا، پلتفرمی دیگر در بین 23 درصد از استارتاپهای مالی و سرمایهگذاری است. این پلتفرم در اسفند 1400 جذب سرمایه کرده است. مهدا با استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی اقدام به ارائه راهکارهای مناسب در حوزه مالی و سرمایهگذاری ارائه میدهد.
ضرب هم یک مارکت پلیس NFT است که در تلاش است بستری به کاربران خود ارائه دهد تا توکنهای غیرمثلی خود را در این پلتفرم به فروش برسانند. این استارتاپ فعال در حوزه NFT Market place توانست در اسفندماه سال 1400 سرمایه مورد نظر خود را از این صندوق جذب کند.
بازینگا، یازدهمین استارتاپی است که بر اساس گزارش یک ساله صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند 1 توانست در نهایت اسفند 1400جذب سرمایه کند. این پلتفرم در حقیقت یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بازیهای ساده و نوستالژیک است.
آخرین استارتاپی که در اردیبهشت 1401 توانست از این صندوق جذب سرمایه کند هم در حوزه فینتک فعالیت میکند و روشن است که در گروه 23 درصد از استارتاپهای مالی و سرمایهگذاری قرار میگیرد.
کندل، امکان استفاده از ابزارهای تحلیلی پیشرفته بازار سرمایه را به طور ساده برای همه افراد فراهم کرده میکند. این استارتاپ مدعی است اطلاعاتی به افراد ارائه میدهد که بر اساس آن کاربران میتوانند در حوزههای مرتبط با اقتصاد خرد ورود کنند.
یک سال، 12 استارتاپ
گزارش عملکرد یک ساله صندوق سرمایهگذاری اسمارتفاند 1 نشاندهنده فعالیتی ریزبینانه، بررسی همهجانبه استارتاپها و البته مداوم است. نگاهی به پرتفو این صندوق سرمایهگذاری و البته آمار اولیه حمایت از 12 استارتاپ بیانگر آن است که این صندوق تقریبا در هر ماه یک استارتاپ را برای سرمایهگذاری انتخاب کرده است.
البته اسفند، ماه پرفعالیتی برای این صندوق سرمایهگذاری بوده است. همچنین با نگاهی دوباره به آمار هرم پذیرش استارتاپها به روشنی میتوان دید که تقریبا نیمی از استارتاپهایی که درخواست بررسی را ثبت کردند از مرحله اولیه گذر نکردند و به جلسه ارزیابی نرسیدهاند.