سرور مجازی
zoomit

برای اولین‌بار در ایران؛ یک فیلم سینمایی به‌کمک تأمین مالی جمعی ساخته می‌‎شود

به‌گزارش روابط‌عمومی کارن کراد، ‌برای نخستین‌بار است که با استفاده از ابزار کرادفاندینگ (تأمین مالی جمعی) امکان سرمایه‌گذاری جمعی عموم مردم با سرمایه‌های خُرد در حوزه صنایع خلاق و هنر و سینما فراهم شده است.

این فیلم سینمایی «بخارست» نام دارد و از تولیدات مؤسسه تصویر گستر نبراس (نبراس پیکچرز) است و کارگردانی آن را مسعود اطیابی برعهده دارد. این کارگردان پیش‌از‌این سابقه تولید آثار پرفروشی چون «دینامیت» و «انفرادی» را در کارنامه خود داشته است.

برای معرفی این فیلم به‌عنوان اولین طرح حوزه سینمایی برای سرمایه‌گذاری جمعی در کشور، امروز ۵ نشست خبری رونمایی این طرح سینمایی متقاضی تأمین مالی جمعی برگزار شد. در این نشست که سکوی تأمین مالی کارن کراد برگزار کرد، علی طلوعی، تهیه‌کننده این فیلم و مدیرعامل نبراس پیکچرز گفت:

طبیعتاً در صنعت سینما مانند صنایع دیگر یکی از موتورهای محرک تأمین مالی است. می‌خواهیم بخش سینما را از آن حالت تک‌پروژه‌محور خارج کنیم و به‌سمت تولید حرفه‌ای و صنعتی برویم. این‌‌‌‌جا اهمیت تأمین مالی خودش را بیشتر نشان می‌دهد… کاری که با همکاری مجموعه کارن انجام دادیم، این بود که یک پروژه سینمایی را که مجموعه ما در حال انجام بود، به فرابورس عرضه و پارامترها را پیش‌بینی و مجوزهای لازم برای عرضه این پروژه هنری در بستر سکوی کارن را برای عموم مردم فراهم کردیم. علاقه‌مندان می‌تواند به سایت کارن مراجعه و در این پروژه شرکت کنند.

درادامه این نشست عارف علی‌قلی‌پور، دبیر کارگروه تأمین مالی جمعی شرکت فرابورس گفت:

در بازار سرمایه همیشه به‌دنبال طراحی ابزار برای صنایع مختلف بودیم. با راه‌اندازی بازار تأمین مالی جمعی، امید ما این شد که بتوانیم حوزه صنعت سینما را هم فعال کنیم. افراد زیادی مشتاق بودند که این فضا را برای آثار هنری خودشون استفاده کنند. خوشحالیم که فیلم «بخارست» این انتخاب را کرد که ازطریق شفافیت بازار سرمایه جذب سرمایه کند.

همچنین علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد، اعلام کرد این آغاز جریانی نوین در سرمایه‌گذاری آثار هنری به‌شمار می‌آید و در آینده نزدیک قطعاً همکاری‌های بیشتری صورت خواهد گرفت. وی گفت:

روی سکوی کارن کراد تاکنون نزدیک به ۲۲ پروژه برای تأمین مالی انجام شده است. این پروژه‌هاً عموما دانش‌بنیان بوده‌اند. امروز این ماجرا را به حوزه خلاق و سینما نیز آورده‌ایم؛ یعنی مردم بتوانند در صنعت سینما سرمایه‌گذاری کنند و از مزایای این سرمایه‌گذاری در صنعت سینما بهرمند شوند؛ زیرا این صنعت بسیار سود‌آور است.

به‌گفته عمیدی، تاکنون ۲ هزار و ۷۸ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در سامانه کارن کاراد سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مجموع این سرمایه‌گذاری به ۴۸ میلیارد تومان می‌رسد. وی می‌گوید این پروژه اولین پروژه‌ای است که کارن کراد در صنعت سینما انجام می‌دهد و قصد دارد برای آن ازطریق عموم مردم سرمایه جذب کند.

علی عمیدی درباره مزایای این فرصت برای سرمایه‌گذاران گفت:

سرمایه‌گذاران بسته به مبلغ سرمایه‌گذاری‌شان در تأمین مالی جمعی فیلم «بخارست»، از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند بود. برای کسانی که مبلغی کمتر از ۵۰ میلیون تومان در این طرح سرمایه‌گذاری کنند، دو قرعه‌کشی صورت می‌گیرد: قرعه‌کشی اول برای اهدای ۲۰ پوستر امضاشده فیلم و قرعه‌کشی دوم نیز برای ارائه ۲۰۰ بلیت به افراد برگزیده برای اولین اکران عمومی فیلم.

طبق اظهارات عمیدی، افرادی که ۵۰ میلیون تومان و بیشتر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند، در یکی از اکران‌های خصوصی فیلم حضور خواهند داشت. همچنین، اسامی سرمایه‌گذارانی که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنند، در تیتراژ فیلم عنوان خواهد شد.

در تأمین مالی جمعی فیلم سینمایی «بخارست»، همه علاقه‌مندان می‌توانند با داشتن سجام در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. حداقل میزان سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزارتومان است و ۴۲ درصد سود سالانه پیش‌بینی‌شده برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا