سرور مجازی
zoomit

در اتفاقی عجیب، ماری درحال بلعیدن مار بزرگ‌تر از خود مشاهده شد

به گزارش لایو ساینس، یک مار شجاع به هنگام بلعیدن مار بزرگ‌تر از خود، در قاب دوربین شکار شده است. ویدیوی منتشرشده که تاکنون بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده، یک مار گرسنه را نشان می‌دهد که یکی از خویشاوندان زهردار نسبتاً بزرگ‌جثه‌ی خود را می‌بلعد.

این اتفاق غیرمعمول توسط فردی ۸۲ ساله به نام تام اسلیگل در منطه‌ی هادوک در ایالت جورجیای آمریکا به تصویر کشیده شده است. او می‌گوید از دیدن مارهای درهم‌تنیده در نزدیکی صندوق پست خانه‌اش متعجب شده و پس از بررسی شرایط فهمیده یک مار کوچک در حال خوردن ماری بزرگ‌تر است. قبل از آغاز ضبط ویدئو، روند بلعیدن مار بزرگ شروع شده بود.

مقامات رسمی اداره‌ی منابع طبیعی ایالت جورجیا در روز ۸ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۸ خرداد ۱۴۰۱) ویدئو را با این متن در فیسبوک منتشر کردند: «دنیای بیرون جایی است که مار، مار می‌خورد.»

در ویدیوی بالا یک شاه‌مار شرقی (Lampropeltis getula) به آرامی فک پایینی انعطاف‌پذیر خود را در بخش زیرین بدن یک مار بسیار قطورتر به نام مار زنگی جنگلی (Crotalus horridus) به حرکت درمی‌آورد. تا قبل از آغاز ضبط ویدئو، سر و بخشی از بدن مار زنگی جنگلی توسط شاه‌مار شرقی بلعیده شده بود. به‌نظر می‌رسد مار بزرگ‌تر هیچ حرکتی نمی‌کند، بنابراین احتمال می‌رود این مار قبل از بلعیده شدن، توسط شاه‌مار شرقی کشته شده باشد.

از روی ویدئو به‌سختی می‌توان طول بدن دو مار را به‌طور دقیق مقایسه کرد، زیرا بخشی از بدن یکی از آن‌ها در زمان آغاز ویدئو توسط مار دیگر بلعیده شده است. مارهای زنگی جنگلی حدوداً ۱٫۸ متر طول دارند، بااین‌حال طول شاه‌مارهای شرقی معمولاً به حداکثر ۱٫۲ متر می‌رسد. در ویدئو به‌طور مشخص می‌بینیم که بدن مار زنگی جنگلی حجیم‌تر از بدن شاه‌مار شرقی است و این یعنی احتمالاً مار زنگی جنگلی وزن بیشتری نسبت‌ به مار دیگر دارد.

تعداد زیادی از گونه‌های مار می‌توانند طعمه‌های بسیار بزرگ‌تر از خودشان نظیر آهو، گاو و حتی انسان را ببلعند؛ بااین‌حال این رفتار به‌طور معمول شامل مارهای بزرگ‌تر نمی‌شود. خورده شدن یک مار توسط ماری دیگر اتفاقی معمول به حساب می‌آید، اما این‌ که یک مار کوچک مار بزرگ‌تری را بخورد اتفاقی است که به وفور دیده نمی‌شود. به‌طور معمول مارهای بزرگ‌تر سراغ خوردن مارهای کوچک‌تر می‌روند.

مقاله‌های مرتبط:

  • با ۱۰ گونه از مرگبارترین مارهای جهان آشنا شوید
  • مار بوآ چگونه هنگام فشردن و خفه کردن طعمه نفس می‌کشد؟

شاه‌مارهای شرقی جزو معدود گونه‌های شناخته‌شده از مار هستند که می‌توانند مارهای بزرگ‌جثه‌تر از خودشان را ببلعند. البته شاه‌مار‌های شرقی بیشتر به خوردن مارمولک، جوندگان، پرندگان و تخم لاک‌پشت‌های آب شیرین علاقه دارند.

شاه‌مارها به‌طور معمول نزدیک گردن را گاز می‌گیرند و سپس خودشان را به دور بدن طعمه حلقه می‌کنند و با ماهیچه‌هایشان به بدن طعمه فشار می‌آورند. به‌نقل از وب‌سایت دانشگاه جورجیا، هرچند شاه‌مارها از خود زهر ندارند، دربرابر زهر برخی از خویشاوندان سمی‌شان مصون هستند. این مشخصه به شاه‌مارها امکان می‌دهد با خیال راحت مارهایی مثل مار زنگی، مار سرمسی و مار دهان‌پنبه‌ای را بخورند.

دو مار حاضر در ویدئو به‌طور معمول در شرق ایالات متحده‌ی آمریکا دیده می‌شوند، بااین‌حال تعداد جوامع شاه‌مارهای شرقی به سرعت در حال کاهش است. شاه‌مارهای شرقی صرفاً در ایالت جورجیا در بین گونه‌های حفاظت‌شده قرار دارند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا