سرور مجازی
zoomit

گردش مالی علی‌بابا در سال گذشته ۳۲۰ درصد رشد داشته است

شرکت سفرهای علی‌بابا، به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه علی‌بابا، در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد که ۹ شرکت تابعه دارد و با ۹۵۲ نیروی انسانی بر بستر تکنولوژی و در عرصه گردشگری فعالیت می‌کند. این مجموعه توانمند کردن جامعه برای دسترسی به تجربه خوب از سفر به کمک قدرت تکنولوژی را هدف خود قرار داده است. شرکت علی‌بابا در سال گذشته افزایش ۳۲۰ درصدی گردش مالی را تجربه کرده است. طبق ادعای علی‌بابا اکنون این شرکت در جایگاه نخست سفر در کشور قرار داشته، ۹۹۶ مقصد در سراسر دنیا دارد و در سال ۱۴۰۰، به رکورد فروش ۱٫۳۴ محصول گردشگری در هر ثانیه دست یافته است.

رکوردشکنی در تیر ۱۴۰۰

تیر ماه ۱۴۰۰ رکورد تعداد فروش سفر در علی‌بابا طی ۷ سال فعالیت این مجموعه شکسته شد و محصولات این شرکت نیز در سال پیش نسبت به سال ۱۳۹۷، ۳٫۴۵ برابر شده و این مجموعه ۳۸۶ مقصد جدید در دنیا و محصول اقامتگاه نیز در سال ۱۴۰۰ به مقاصد موجود در پلتفرم علی‌بابا و سبد انتخاب مسافران اضافه شده است.

پرواز داخلی و خارجی، بلیط قطار و اتوبوس، هتل داخلی و خارجی، تور داخلی و خارجی و اقامتگاه مجموع محصولات تجاری و مجله گردشگری علی‌بابا، علی‌بابا پلاس، رادیو دور دنیا و کتاب سفر محصولات محتوایی علی‌بابا هستند.

علاوه‌براین، در سال گذشته سریع‌ترین خرید از علی‌بابا در طول ۱۳ ثانیه و طولانی‌ترین خرید در مدت ۳۷۰۰ ثانیه انجام شده است.

۵۸۲ میلیون دقیقه حضور در سایت و اپلیکیشن علی‌بابا

هرچند در سال ۱۳۹۹، هم‌زمان با اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور، میزان استفاده از سایت و اپلیکیشن علی‌بابا نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشته و مجموع زمان حضور کاربران در این ۲ پلتفرم از ۵۱۹ میلیون دقیقه به ۲۲۵ میلیون دقیقه رسیده بود؛ اما در سال ۱۴۰۰ این میزان دوباره رشد کرده و به عدد ۵۸۲ میلیون دقیقه رسید. البته کاربران از میان وب‌‎سایت و اپلیکیشن بیشتر از وب‌سایت برای بهره‌مندی از خدمات علی‌بابا استفاده می‌کنند. طبق گزارش منتشرشده توسط این شرکت، در سال ۱۴۰۰، ۳۲ درصد از کاربران از اپلیکیشن موبایل علی‌بابا، ۳۳ درصد از وب‌‎سایت پیشین و ۳۴٫۶ درصد از وب‌سایت جدید این شرکت استفاده کرده‌اند.

گزارش سالانه علی بابا

مردان بیشتر سفر کرده‌اند

بررسی‌های مجموعه علی‌بابا از سفرهای کاربران خود نشان می‌دهد که در سال گذشته، آقایان بیشتر از خانم‌ها سفر کرده‌اند. نسبت سفر مردان به زنان در سال ۱۴۰۰، ۶۲ درصد به ۳۸ درصد بوده است. علاوه‌براین، ۶۷ درصد از کسانی که با استفاده از خدمات شرکت علی‌بابا سفر کرده‌اند، کمتر از ۳۴ سال و ۳۳ درصد از آن‌ها بیشتر از ۳۴ سال سن داشته‌اند.

رشد سفر در سال ۱۴۰۰

تعداد فروش پروازهای داخلی علی‌بابا در سال ۱۴۰۰، ۱٫۱ برابر و تعداد فروش پروازهای خارجی ۱٫۲۵ برابر شده و تعداد فروش محصول قطار نیز در سال گذشته نسبت به دوران پیش از شیوع کرونا ۱٫۲۷ برابر و تعدادفروش محصول هتل در علی‌بابا ۳٫۳۲ برابر شده است. تعداد فروش محصول اتوبوس نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۲ سال پیش از آن ۱٫۳۸ و محصول تور ۵٫۱ برابر شده است.

میانگین قیمت سفرهای علی‌بابا در سال ۱۴۰۰

طبق آمارهای موجود در گزارش سالانه شرکت علی‌بابا، میانگین قیمت پرواز داخلی در سال ۱۴۰۰، ۷۸۵ هزار تومان و پرواز خارجی ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزیابی می‌شود. در این گزارش، میانگین قیمت بلیت قطار ۱۶۵ هزار تومان و بلیت اتوبوس ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده است. میانگین قیمت هتل داخلی، با ۸۲۰ هزار تومان، تفاوت قابل توجهی نسبت به میانگین قیمت هتل‌های خارجی، با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، داشته و همچنین، میانگین قیمت تور در سال گذشته ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان بوده است.

پرترددترین مسیرها

مسیر مشهد به تهران و تهران به مشهد پرطرفدارترین مسیر کاربران علی‌بابا بوده است. تهران-اهواز، اهواز-تهران و تهران- شیراز نیز سایر مسیرهای داخلی پرطرفدار بوده‌اند. مسیر استانبول به تهران و تهران به استانبول بیشتر از سایر مسیرهای خارجی توسط کاربران علی‌بابا انتخاب شده و پس از آن، دبی به تهران و تهران به دبی در رتبه سوم و چهارم قرار دارند. پرواز تبریز به استانبول نیز پنجمین پرواز پرطرفدار کاربران علی‌بابا در سال ۱۴۰۰ بوده است.

گزارش سالانه علی بابا

اصفهان-تهران پرطرفدارترین مسیر جاده‌ای بوده و در میان انواع مسیرهای ریلی، مسیر مشهد به تهران بیشتر از همه توسط کاربران علی‌بابا انتخاب شده است. پرطرفدارترین مقصدهای هتل در علی‌بابا نیز شهرهای تهران، مشهد، کیش، شیراز و اصفهان بوده‌اند.

گزارش سالانه علی بابا

رشد ۷۰ درصدی عملکرد مرکز پشتیبانی علی‌بابا

گزارش سال ۱۴۰۰ مجموعه علی‌بابا حاکی از آن است که مرکز پشتیبانی مشتریان این مجموعه از ۲ شهر تهران و گرگان پاسخگوی سوالات، مشکلات و درخواست‌های مشتریان و کاربران بوده است. این مراکز در سال گذشته، به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تماس پاسخ داده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. درحالی‌که در سال ۱۳۹۹، مجموعاً ۹۶ درصد از کاربران از پاسخگویی مرکز پشتیبانی علی‌بابا راضی بوده‌اند، این میزان در سال گذشته به ۹۷٫۲ درصد رسیده است. استرداد، اطلاع از قوانین سفر، راهنمایی خرید از وب‌سایت، بررسی مسیر و مشاوره سفر مهم‌ترین دلایل تماس کاربران با مرکز پشتیبانی بوده است.

در مرکز پشتیبانی علی‌بابا از تکنولوژی‌های مختلفی مانند اپراتور اختصاصی استفاده می‌شود که بیش از ۷۹ هزار تماس با آن برقرار شده است. با تکنولوژی تماس بدون انتظار نیز کاربران بدون ماندن در صف انتظار در سریع‌ترین زمان ممکن با پشتیبانان ارتباط برقرار کردند. بیش از ۱۰۵ ارتباط نیز بدون برقراری تماس تلفنی و ازطریق پشتیبانی آنلاین برقرار شده است. علاوه‌براین، مرکز پشتیبانی علی‌بابا از اتصال سریع با IVR (تلفن گویا) نیز بهره می‌برد که در ۱۴۴۴۸ تماس از آن استفاده کرده و همچنین، در سال گذشته بیش از ۲۳ هزار کاربر نیز با اولویت امتیازی باشگاه مشتریان به پشتیبانی وصل شدند.

گزارش سالانه علی بابا

پیگیری یک میلیون عملیات استرداد به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان

در گزارش سالانه علی‌بابا آمده که مرکز پشتیبانی این شرکت در سال ۱۴۰۰، ۹۰۹ هزار و ۲۰۳ عملیات استرداد را پیگیری کرده؛ درحالی‌که تعداد عملیات استرداد در سال ۱۳۹۹، ۶۴۰ هزار و ۴۳۰ مورد بوده است. مبلغ کل استرداد انجام‌شده توسط علی‌بابا در سال گذشته نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان بوده و در سال ۱۳۹۹ این مبلغ بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

از مجله تا پادکست و کتاب

در بخش دیگری از گزارش سال ۱۴۰۰ شرکت علی‌بابا، به محصولات رسانه‌ای این مجموعه، اعم از کتاب، پادکست و مجله، پرداخته شده است. براساس این گزارش، مجموع تعداد بازدیدهای سالانه از مجله گردشگری علی‌بابا، ۱۶ میلیون و ۷۴۵ هزار مورد بوده که ۵۹ درصد از بازدیدها توسط مردان و تنها ۴۱ درصد از آن‌ها توسط زنان انجام شده است. همچنین، ۳۸ درصد از کل خوانندگان این مجله ساکن تهران و ۶۲ درصد ساکن سایر شهرها بوده‌اند.

پادکست علی‌بابا به نام رادیو دور دنیا که در سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده، در سال گذشته مجموعا ۸ اپیزود و ۳ مینی اپیزود منتشر کرده که مجموعاً ۲۲۹ هزار دفعه پخش شده و بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ دنبال‌کننده دارد. مجموعه کتاب سفر علی‌بابا نیز که به‌صورت الکترونیک منتشر می‌شود، در سال ۱۳۹۹ شروع به کار کرد و در سال گذشته، ۲ جلد جدید درباره شهرهای اصفهان و آنتالیا به آن اضافه شد. کتاب‌های این مجموعه در مجموع، ۱۶۸ هزار مرتبه توسط کاربران دانلود شده است.

علی‌بابا پلاس، به‌عنوان جدیدترین محصول محتوایی علی‌بابا، آذر ماه سال ۱۴۰۰، به محصولات این شرکت اضافه شد تا کاربران تجربیات خود از سفرهایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. طبق گزارش علی‌بابا، بیشترین میزان تجربه‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده مربوط به شهر شیراز و کمترین تعداد مربوط به شهر اهواز بوده است.

موانع و چالش‌های مربوط به سال ۱۴۰۰

در بخش دیگری از گزارش سالانه شرکت علی‌بابا، به چالش‌ها و مشکلات موجود در صنعت هوایی، ریلی، جاده‌ای، هتل‌داری و ترور اشاره شده و چند مورد از موانعی که مسیر پیش روی این شرکت را ناهموار می‌کند، ذکر شده است. محدودیت ۶۰ درصدی در ظرفیت پروازها در ابتدای سال گذشته، افزایش قیمت و اعمال ارزش افزوده در پروازهای داخلی و کمبود ظرفیت ناوگان هوایی کشور را مهم‌ترین مشکلات موجود در پرواز داخلی عنوان شده است. اعمال ارزش افزوده و محدودیت‌های کرونایی نیز اصلی‌ترین چالش‌های مربوط به پروازهای داخلی در سال ۱۴۰۰ بوده است.

در صنعت ریلی نیز عدم امکان برنامه‌ریزی برای سفر به دلیل پیش‌فروش بلیت قطار در بازه‌هیا کوتاه‌‎مدت، طرفیت محدود و عدم توسعه‌یافتگی ناوگان ریلی کشور و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌ها ذکر شده است. مقاومت صنعت جاده‌‎ای دربرابر آنلاین شدن بازار، جا ماندن قیمت بلیت اتوبوس از نمودار رشد قیمت و کاهش دستوری و ناگهانی کارمزد OTAها (ارائه‌دهندگان آنلاین خدمات گردشگری) توسط ارگان‌های غیرمرتبط و ضرردهی OTAها نیز مشکلاتی را برای ارائه خدمات در حوزه صنعت جاده‌ای ایجاد کرده است.

طبق گزارش علی‌بابا، نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه‌داران در سرمایه‌گذاری روی ساخت هتل، نبود زیرساخت یکپارچه در هتل‌ها و کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده در هتل‌ها از جمله مشکلات موجود در صنعت هتل‌داری است. در صنعت تور نیز مشکلاتی مانند توسعه‌نیافتگی تورهای تجربه‌محور در کشور و ظرفیت محدود تور و افزایش قیمت آن در دوران کرونا موانعی بر سر راه فعالیت مطلوب در این حوزه ایجاد می‌کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا