سرور مجازی
تکنولوژی

اجرای چراغ خاموش ممنوعیت واردات پرچمدارها: ارز موبایل بالای 600 دلار تامین نمی‌شود

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد از 24 اردیبهشت ماه برای واردات گوشی‌های پرچمدار ارزی تخصیص نیافته است. به گفته عالیان وقفه در واردات قانونی این موبایل‌ها باعث شده تا از ابتدای امسال 130هزار آیفون از طریق رویه مسافری وارد کشور شود که با توجه به تامین ارز آن‌ها از بازار، به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.

بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های پرچمدار اگرچه به صورت رسمی اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد چراغ خاموش در حال اجرا شدن است. پس از رفع مشکل ثبت سفارش آیفون در اوایل خردادماه، انجمن واردکنندگان موبایل طی بیانیه‌ای با تایید رفع این مشکل اعلام کرد ذینفعان دولتی در زمینه تخصیص ارز  برای واردات گوشی‌های پرچمدار قول هایی داده‌اند. اما آیا طی یک ماه گذشته این مشکل برطرف شده است؟

«محمدرضا عالیان» سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه مشکل ثبت سفارش و ویرایش گوشی‌های بالای 600 دلار رفع شده است به دیجیاتو گفت که مشکل تخصیص و تامین ارز همچنان پابرجاست:

«از 24 اردیبهشت ماه دیگر تخصیص و تامین ارز برای گوشی‌های بالای 600 دلار نداشته‌ایم. البته در اواسط خرداد تنها 2 روز در تالار دوم نیما برای بازرگانانی که در صف تقاضا قرار داشتند تامین ارز صورت گرفت و برخی توانستند مقداری ارز برای واردات گوشی‌های پرچمدار خریداری کنند. اما آن هم با مشکلاتی برای ویرایش کد تعرفه‌ای همراه شد که هفته گذشته و پس از رفع آن، سرانجام تعداد محدودی پرچمدار وارد بازار شد که تاثیر قیمتی بر بازار گذاشته و شاهد کاهش 2-3میلیون تومانی قیمت آیفون بودیم. اما پس از اتمام این کالاها مجددا شاهد افزایش قیمت هستیم.»

نوشته های مشابه

او ضمن گلایه از بلاتکلیلفی وضعیت تخصیص ارز به گوشی‌های بالای 600 دلار از جلسه آتی کمیته اقدام ارزی طی هفته آینده خبر داد که قرار است در مورد تخصیص ارز موبایل‌های پرچمدار تصمیم‌گیری شود: «قرار است منبع تامین ارز این کالاها مشخص شود و امیدواریم زودتر به حالت ثبات بازگردیم.»

به گفته عالیان با توجه به اینکه صادرکنندگان خشکبار طی این مدت نتوانستند ارز مورد نیاز واردات تلفن همراه بالای 600 دلار را با قیمت و میزان مناسب عرضه کنند، فعالیت تالار دوم نیما متوقف شده و ظاهرا تصمیم‌گیری شده است تا ارز صادراتی خشکبار دیگر ملاک تامین ارز گوشی پرچمدار نباشد.

واردات مسافری 130هزار آیفون از ابتدای سال

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال 130 هزار آیفون به صورت مسافری وارد کشور شده است، اظهار داشت این امر به اقتصاد کشور ضربه زده چرا که ارز این کالا از بازار آزاد تامین می‌شود. موضوعی که پیش از این و با وقفه واردات قانونی آیفون پیش‌بینی شده بود.

عالیان با بیان اینکه هزینه واردات مسافری آیفون مثل عوارض 21 درصد و هزینه واردات تجاری 26 درصد است، اعتقاد دارد این اختلاف هزینه‌ها، فرصت جذابی را برای سودجویان فراهم کرده تا کالای قاچاق را با استفاده از رویه مسافری در بازار عرضه کنند.

او در ادامه با بیان اینکه واردات گوشی‌های زیر 600 دلار به صورت قطره چکانی در حال انجام است اظهار داشت 2.5 میلیون تلفن همراه به عنوان ذخیره در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن را گوشی‌های فیچرفون (غیرهوشمند) تشکیل می‌دهند:

«معمولا ماهیانه بایستی یک تا 1.5 میلیون موبایل ذخیره داشته باشیم تا عرضه و تقاضا در بازار به هم نخورده و قیمت‌ها رقابتی باشد. شاید با این میزان ذخیره برای روزهای آینده با مشکل تامین در بحث عرضه مواجه نباشیم اما در ایام پیک مثل شروع سال جدید تحصیلی که تقاضا زیاد است، اگر این روند قطره چکانی ادامه پیدا کند به مشکل خواهیم خورد.»

به گفته عالیان در حال حاضر قیمت گوشی‌های زیر 600 دلار بسیار رقابتی است و در خیلی از مدل‌ها حتی قیمت عرضه شده از قیمت مبدا کشور هم پایین‌تر است: «واردکنندگان تعهد ارزی داشته و ناچارند بدون سود و حتی با ضرر کالا را بفروشند تا بتوانند تعهدات مالی خود را انجام دهند.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا