سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

پژوهشگران بریتانیایی: واکسن احتمالا نمی‌تواند مانع از سرایت کرونا دلتا شود

گونه دلتا کرونا دنیا را دچار بحران بزرگی کرده و حالا به گفته دانشمندان موسسه بهداشت عمومی بریتانیا (PHE)، نشانه‌های اولیه حاکی از آن هستند که افراد واکسینه شده احتمالا می‌توانند همانند افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، کرونا دلتا را منتقل کنند.

یافته پژوهشگران بریتانیایی در راستای گفته‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده (CDC) قرار می‌گیرد. CDC هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که افراد واکسینه شده‌ای که به گونه دلتا مبتلا می‌شوند، برخلاف سایر سویه‌ها می‌توانند آن را به افراد دیگر منتقل کنند.

واکسن‌ها اگرچه می‌توانند تا حد مناسبی از افراد در برابر علائم شدید و همچنین مرگ در اثر ابتلا به کرونا دلتا محافظت کنند، اما داده‌های کمی درباره امکان سرایت آن از افراد واکسینه شده وجود دارد.

PHE در بیانیه‌اش گفته که یافته‌های اولیه از مقدار مشابه سویه دلتا در افراد واکسینه شده و افراد عادی خبر می‌دهند:

«برخی یافته‌های اولیه نشان می‌دهند که سطح ویروس در افراد واکسینه شده مبتلا به گونه دلتا، با افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند احتمالا یکسان است. این موضوع می‌تواند به معنای آن باشد که افراد در هردو حالت، دریافت یا عدم دریافت واکسن می‌توانند آن را منتقل کنند. این نتایج اولیه و بر اساس تحلیل مقدماتی هستند، بنابراین برای تایید آن به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.»

کرونا دلتا

به گفته PHE، از اواسط ماه گذشته میلادی ۵۵.۱ درصد مبتلایان به گونه دلتا که در بیمارستان‌ها بستری شده‌‌اند، واکسینه نشده بودند، اما ۳۴.۹ درصد این افراد دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند.

با وجود چنین آمار بالایی، باید بدانید که بخش زیادی از جمعیت بریتانیا، نزدیک به ۷۵ درصد دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و به همین دلیل با گذر زمان سهم افراد واکسینه شده که کارشان به بیمارستان می‌کشد، بیشتر می‌شود.

PHE همچنین بطور جداگانه گفته گونه B.1.621 که برای اولین بار در کلمبیا شناسایی شده، می‌تواند پاسخ ایمنی ایجاد شده از سوی واکسن‌های کووید-۱۹ یا ابتلای قبلی به این بیماری را دور بزند. بریتانیا این سویه را از نزدیک تحت بررسی قرار می‌دهد، اما هنوز گونه نگران‌کننده‌ای از سوی PHE معرفی نشده. دانشمندان برای چنین موضوعی به داده‌های بیشتری نیاز دارند.

برای آشنایی بیشتر با گونه دلتا کرونا می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

  • گونه دلتا کرونا چیست و چگونه می‌تواند وضعیت همه‌گیری را بدتر می‌کند؟
  • پنج حقیقت درباره گونه دلتا کرونا که باید بدانید
  • علائم کرونا دلتا چیست و واکسن‌ها چه کارایی روی آن دارند؟
  • با شیوع گونه دلتا آیا به دوز سوم واکسن کرونا نیاز داریم؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا