سرور مجازی
اینترنت

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

صفحه اینستاگرامی علی‌کریمی که همزمان با ناآرامی‌های شهریورماه ۱۴۰۱ فعالیت مضاعفی پیدا کرد، از جمله صفحات مجازی بود که از ابتدای این رخدادها با پوشش خبری لحظه‌ای، اتفاقات داخلی کشور را با گرایش براندازانه تحلیل و تمایل زیادی به تهییج افکارعمومی داشت، فعالیتی که در حال حاضر و با فروکش کردن تب ناآرامی‌ها و شکست پروژه براندازی همچنان به انتشار اخبار و اطلاعات نه چندان دقیق ادامه می‌دهد و موضع‌گیری‌های رادیکال و گرایش‌های تند و فاشیستی این صفحه باعث شده برخی طرفداران علی کریمی نیز به بیان و نحوه خبررسانی وی انتقاد و اعتراض داشته باشند. توهین و استفاده از الفاظ رکیک به مسئولین که اوج آن در فحاشی به علیرضا زاکانی خود را نشان داد از مهم‌ترین نمونه‌های این گرایش رادیکال و هنجارشکنانه صفحه علی کریمی بوده که چندی پیش با اتفاقی که در مشهد و لبنیات هاجرپور اتفاق افتاد بازنمایی دیگری پیدا کرد. علی کریمی در صفحه اینستاگرامی خود ضمن معرفی کامل فردی که ماست را بر روی سر دختران ریخته، آدرس دقیق منزل وی را منتشر و از حامیان خود خواست که به منزل این فرد هجوم ببرند. این گونه رفتارهای غیرمدنی و متوحش در کنار عدم استقلال علی کریمی که با حمایت صریح از رضا پهلوی خود را نشان داد، باعث شده برخی از حامیان و طرفداران این ستاره قدیمی دنیای فوتبال از ادامه حمایت و همراهی با اسطوره محبوب خود سرباز زنند.

واکاوی کیفی محتوای منتشر شده از سوی صفحه اینستاگرامی علی کریمی که بیشتر در قالب استوری و کمتر در قالب پست منتشر می‌شود بیانگر این نکته است که به احتمال زیاد این صفحه از سوی خود کریمی اداره نمی‌شود و ادمین‌های به کار گرفته شده اداره این صفحه را به عهده دارند چرا که اولا محتوای نگارشی و فکری این صفحه قبل و بعد از درگذشت مهسا امینی به طور آشکاری تغییر پیدا کرده است به نحوی که حتی دیده شده بود برخی استوری‌های سال گذشته وی(قبل از شهریورماه) دارای غلط املایی بوده‌اند. ثانیا حجم بالای محتوای این صفحه در کنار موضع‌گیری و نگارش مطالب نشان می‌دهد فرد یا افرادی اداره این صفحه را در اختیار دارند که تحت نظارت و طبق پروتکل خاص و هماهنگی اقدام به تولیدمحتوا می‌کنند.

در ادامه محتوای کمی و کیفی صفحه اینستاگرامی علی کریمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است؛ این تحلیل به دو روش از طریق بررسی پروفایل اینستاگرامی علی کریمی در یک سال گذشته و بررسی ۱۰۰ پست آخر منتشرشده از او صورت گرفته است

مشخصات پروفایل: فالوئر لایک، کامنت و بازدید

صفحه اینستاگرام علی کریمی تا اواسط فروردین ماه ۱۴۰۲(زمان نگارش این گزارش)، ۱۴ میلیون و ۸۳۱ هزار دنبال ‌کننده داشته در حالیکه این صفحه تنها ۵۳۰ نفر را به عنوان فالوئینگ دنبال کرده است. عمده فعالیت این اکانت انتشار محتوا در قالب استوری است و تنها ۵۷۸ پست از این اکانت منتشر شده است.

میانگین لایک پست‌های منتشرشده از این اکانت در حدود ۸۰۰ تا یک میلیون لایک است که برای ۱۰۰ پست آخر آن ۸۵۹ هزار لایک محاسبه شده است از سوی دیگر ۱۰۰ پست آخر این صفحه به طور میانگین ۱۰ هزار و ۵۸۱ کامنت گرفته‌اند که نشان از تعامل نسبتا بالای کاربران اینستاگرام با این صفحه دارد.

میانگین بازدید ویدئوهای منتشرشده در صفحه اینستاگرام علی کریمی برای ۱۰۰ پست آخر، ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار بازدید محاسبه شده است. لازم به توضیح است که بازدید تکراری در اینستاگرام به عنوان شمارش اضافی محاسبه می‌شود و یک کاربر می‌تواند به طور نمونه ده‌ها و یا صدها بار به تعداد بازدیدهای ویدئویی یک صفحه اضافه کند.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

نتایج سایت آنالیزگر صفحه اینستاگرامی علی کریمی نشان می‌دهد که این صفحه به طور ماهانه و متوسط، ۲۱ هزار فالوئر اضافه کرده (Follower) در حالیکه تنها ۱۰ نفر در ماه به دنبال‌کنندگان آن اضافه شده است (Following). همچنین از آنجایی‌که تمایل اداره‌کنندگان این صفحه بیشتر به انتشار محتوا در قالب استوری بوده، تعداد پست‌های منتشرشده این صفحه به طور متوسط تنها ۱۰ پست در ماه محاسبه شده که با این حساب هر سه روز یک پست از وی منتشر شده است.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

نحوه انتشار پست‌ها در طول ایام هفته، شاخص دیگری است که فراوانی آن در گراف زیر به نمایش درآمده است. بر اساس این نمودار شنبه و دوشنبه پرکارترین روزهای هفته برای انتشار پست از سوی ادمین صفحه اینستاگرامی علی کریمی بوده است.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

در این بخش نیز شاخص های مختلف صفحه اینستاگرام علی کریمی در بازه زمانه ۱ ساله و از سوی سامانه پایشگر شبکه‌های اجتماعی استخراج و ارائه شده است که بر این اساساس، امتیاز جذب فالوئر و بازدید، بیشترین و برجسته‌ترین شاخص و فعالیت در زمینه تولیدمحتوا در قالب پست کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

رتبه صفحه علی کریمی از میان یک میلیون و ۶۳۶ صفحه فارسی زبان اینستاگرام فارسی، جایگاه هفتم است که با توجه به ۱۴ میلیون دنبال‌کننده آن رتبه بالایی به‌نظر می‌رسد. پیش از علی کریمی به ترتیب حسن ریوندی، بی‌بی‌سی فارسی، رادیوجوان، مهناز افشار، گلشیفته فراهانی و دنیا جهانبخت به عنوان شش اکانت پرفالوئر اینستاگرام فارسی شناخته شدند.

دربازه زمانی یک ساله، ۹۵ پست از این اکانت منتشر شده و میانگین لایک همچون میانگین‌گیری از طریق بررسی ۱۰۰ پست آخر در حدود ۱ میلیون لایک محاسبه شده است.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

روند عضوگیری در بستر بازه زمانی ۴ ساله

در نمودار خطی زیر، روند عضوگیری صفحه اینستاگرامی علی کریمی در بازه ۴ ساله نشان داده شده است. نکته حایز اهمیت اینست که عضوگیری این اکانت در بازه زمانی ناآرامی‌های پس از درگذشت مهسا امینی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است به نحوی که تعداد افزایش اعضا در این مدت از ۹.۸ به ۱۴.۸ میلیون رسیده است که رقم افزایشی قابل توجهی است این افزایش ۵ میلیونی در همین اکانت در بازه زمانی ۳ سال و نیمه مشاهده شده بود یعنی افزایش ۵ میلیونی تعدا اعضا در بازه ۶ ماهه پس از ناآرامی‌های شهریورماه ماه معادل میزان افزایشی آن در بازه ۳ سال و نیم پیش از آن بوده است.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

هشتگ‌های پرتکرار پست‌های اینستاگرامی

ابرکلمات منشر شده صفحه اینستاگرامی علی کریمی، معیار مهمی برای واکاوی کیفی نظرات این کاربر پرمخاطب به شمار می‌آید از این رو نمودار ابرنمای ۱۰۰ پست آخر صفحه اینستاگرامی علی کریمی در گراف زیر ارائه شده است:

هشتگ زن زندگی آزادی پرتکرارترین هشتگی است که اکانت علی کریمی در اینستاگرام به جهت حمایت از ناآرامی‌های شهریور ۱۴۰۱ استفاده کرده و همچنان زیر پست‌های خود آن را استفاده می‌کند.

اتحاد رمز پیروزی، اتحاد برای ایران و اتحاد اتحاد اتحاد دو هشتگ پرتکرار دیگر این اکانت هستند که در جت تهییج و متحدکردن معترضین و اغتشاش‌گران استفاده شده است.

ایران، ایران وطنم و وطن نیز از هشتگ‌های پرتکرار به کار رفته در پست‌های منتشر شده صفحه علی کریمی‌ بوده‌اند که در راستای حس وطن‌پرستی و ملی‌گرایی کاربران و شخصی وی انتشار یافته است.

رضا پهلوی هشتگ مهم دیگری است که کریمی از یک بازه زمانی به بعد از آن استفاده و حمایت علنی خود از رضا پهلوی و سلطنت‌طلبان را نشان داد، این در حالی بود که در ماه‌های نخست این اکانت با ژست مردمی و مستقل بودن، آرا و نظرات خود را منتشر می‌کرد.

هشتگ‌های مهسا امینی، مرد میهن آبادی، خیزش سراسری، انقلاب ایران و علیه فراموشی از جمله هشتگ‌هایی بودند که اکانت‌های توئیتری و اینستاگرامی براندازان در ماه‌های اخیر آنها را به کار بردند و صفحه علی کریمی نیز آنها را حمایت و منتشر کرده است.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

در جدول زیر نیز هشتگ‌های به کار برده شده در میان پست‌های علی کریمی به تفکیک تکرار در میان ۱۰۰ پست آخر آورده شده‌اند:

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

برجسته‌ترین پست‌ها از نظر تعداد بازدید، لایک و کامنت

در نمودار میله‌ای زیر، ۱۲ پست پربازدید صفحه اینستاگرامی علی‌کریمی از نظر تعداد لایک، بازدید ویدئو و کامنت با هم مقایسه شده‌اند. پربازدیدترین ویدئوی صفحه علی کریمی با ۴ میلیون و ۶۲۴ هزار مرتبه نمایش، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لایک و ۱۶ هزار و ۳۰۰ کامنت مربوط به ۲۰ مارچ ۲۰۲۳ ( ۲۹ اسفند ۱۴۰۱) است که در حمایت از جانباختگان ناآرامی‌های سال گذشته و با کپشن «هرجا که رفتی خدا به همرات/ هرجا که هستی خدا به همرات» آغاز شده است.

دومین پست پربازدید این صفحه با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدید، یک میلیون و ۳۰۰ هزار لایک و ۲۲ هزار کامنت دو روز قبل از پست قبلی یعنی در تاریخ ۲۷ اسفندماه منتشر شده و با ارائه تصاویر مهسا امینی، نیکاشاکرمی و دیگر جانباختگان یاد و خاطره این افراد را گرامی داشته است.

ادعای ایرنا درباره اینستاگرام علی کریمی/ عکس

جمع‌بندی

۱. آنالیز کمی پروفایل علی کریمی نشان می‌دهد که این اکانت با ۱۴ میلیون و ۸۳۱ هزار دنبال‌کننده، در جایگاه هفتم رتبه‌بندی کاربران اینستاگرام فارسی قرار گرفته است. متوسط ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار بازدید ویدئوها، ۸۶۰ هزار لایک و ۱۰ هزار و ۸۰۰ کامنت حکایت از این مهم دارد که صفحه اینستاگرامی علی کریمی در ارتباط برقرارکردن با کاربران اینستاگرامی موفق عمل کرده است. انتشار ۵۷۸ پست از زمان تشکیل اکانت و ۹۵ پست در سال گذشته نیز حکایت از این دارد که این صفحه فعالیت زیادی در انتشار پست نداشته و عمده اطلاع‌رسانی‌های آن از طریق استوری انجام شده است.

۲. تحلیل کیفی پست‌های اینستاگرامی صفحه علی کریمی به استناد بررسی ابرکلمات هشتگ‌های پرتکرار نشان می‌دهد که «زن زندگی آزادی» پرتکرارترین هشتگی بوده که ادمین‌های این صفحه در پست‌های سال گذشته خود استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر، تغییرات نگارشی، محتوایی و موضع‌گیری‌هایی که در استوری‌های این صفحه مشاهده شده حکایت از این دارد که این صفحه از سوی ادمین یا ادمین‌هایی با گرایش براندازانه اداره می‌شود.

۳. تغییر گرایش صفحه اینستاگرام علی کریمی از چند ماه بعد از ناآرامی‌های شهریورماه و حمایت علنی وی از رضا پهلوی و سلطنت‌طلبان علاوه بر مخدوش کردن چهره وی به عنوان یک اینفلوئنسر مردمی و مستقل، باعث شد که جذب مخاطب در صفحه وی با کاهش و ریزش مخاطب آن افزایش یابد چنانکه به استناد گراف عضوگیری پروفایل وی، شاهد شیب کمتر عضوگیری اکانت وی نسبت به مدت زمان مشابه قبل از آن هستیم روندی که علاوه بر اینکه به فروکش کردن تب اعتراضات مربوط بوده ناشی از تغییر گرایش‌های اعتراضی این صفحه از مواضع مستقل و اعتراضی به گرایش سلطنت‌طلبانه و وابسته بوده است.

۵۸۵۸

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا