سرور مجازی
ماهواره و فضا

دستگاه تولید اکسیژن ناسا، گامی مهم برای ساخت پایگاه در مریخ

دستگاه تولید اکسیژن ناسا، گامی مهم برای ساخت پایگاه در مریخ

ناسا می‌گوید میزان اکسیژن خروجی دستگاه “موکسی” که با مریخ‌نورد “پرسویرنس” به سیاره سرخ فرستاده شده بود، برای زنده نگه داشتن یک سگ کوچک در مریخ به مدت حدود ۱۰ ساعت کافی است. به گفته ناسا، عملکرد موفق این دستگاه، نقطه عطفی در مسیر ساخت پایگاه‌های آینده در سیاره سرخ محسوب می‌شود.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از دویچه وله، هدف دانشمندان از این کار پژوهشی، یافتن راهی برای تامین هوای قابل تنفس یا پیشران موشک برای فضانوردان آینده بود. این موفقیت بزرگ علمی در جریان آزمایش استفاده از دستگاه تهیه اکسیژن از دی‌اکسید کربن که به “موکسی” (MOXIE) مشهور است به دست آمد.

به گزارش فاکس‌نیوز، این دستگاه ۱۸ کیلوگرمی که تقریبا به اندازه یک مایکروویو است در مریخ‌نورد پرسویرنس ناسا نصب شده بود که در فوریه ۲۰۲۱ بر روی مریخ فرود آمد.

این دستگاه از مواد مقاوم در برابر حرارت، از جمله یک پوشش از جنس طلا و آئروژل، ساخته شده است چرا که فرایند استخراج اکسیژن، به دمای ۷۹۸ درجه سانتیگراد نیاز دارد و این مواد می‌توانستند در جریان آزمایش، از تابش گرما و آسیب به مریخ‌نورد جلوگیری کنند.

ناسا در بیانیه خود اعلام کرد که موکسی از بیش از دو سال پیش، اکسیژن را از جو مریخ استخراج کرده است.

 

دستگاه تولید اکسیژن ناسا، گامی مهم برای ساخت پایگاه در مریخ

این دستگاه با انجام یک فرآیند الکتروشیمیایی، از هر مولکول دی‌اکسید‌کربنی که از اتمسفر نازک مریخ پمپ می‌شد یک اتم اکسیژن را جدا می‌کرد. اتمسفر مریخ از ۹۵٪ دی اکسید کربن، ۳٪ نیتروژن، ۱.۶٪ آرگون و مقادیر کمی از اکسیژن تشکیل شده است.

دانشمندان می‌گویند که موکسی در جریان ماموریت خود توانست ۱۲۲ گرم اکسیژن تولید کند، که این میزان برابر با مقداری است که یک سگ کوچک طی ۱۰ ساعت مصرف می‌کند.

موکسی در کارآمدترین حالت، ۱۲ گرم اکسیژن با خلوص ۹۸ درصد در هر ساعت تولید کرد که این میزان، دو برابر بیشتر از هدف اولیه ناسا به شمار می‌رفت.

پام ملروی، معاون رئیس سازمان فضایی ناسا در این زمینه می‌گوید: «عملکرد چشمگیر موکسی نشان می‌دهد که استخراج اکسیژن از جو مریخ امکان‌پذیر است – اکسیژنی که می‌تواند به تامین هوای قابل تنفس یا پیشران موشک برای فضانوردان آینده کمک کند.»

به گفته ملروی، توسعه فناوری‌هایی که به ما امکان استفاده از منابع در ماه و مریخ را می‌دهند برای ایجاد حضور طولانی‌مدت در ماه اهمیت زیادی دارند و راهی برای برنامه‌‌های اکتشافی انسان در مریخ محسوب می‌شوند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا