سرور مجازی
zoomit

اپل با iOS 16 عبور از صفحه CAPTCHA اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را ممکن می‌کند

آن‌طور که ورج به نقل از مک‌رومرز می‌نویسد، پس از نصب iOS 16 روی آیفون خود احتمالاً به دفعات کمتری با سیستم امنیتی کپچا (CAPTCHA) مواجه خواهید شد. ظاهراً اپل قابلیت جدیدی برای آیفون و مک به نام Automatic Verification توسعه داده که باعث می‌شود سایت‌ها بدانند شما ربات نیستید. وب‌سایت‌ها از CAPTCHA با این هدف استفاده می‌کنند که بفهمند کاربر انسان است یا ربات تحت وب.

گفته می‌شود اپل با دو شبکه‌ی تحویل محتوای Fastly و Cloudflare همکاری کرده است تا سیستم Automatic Verification را توسعه دهد. پس از انتشار گسترده‌ی سیستم‌های عامل iOS 16 و macOS Ventura، وب‌سایت‌هایی که از Fastly یا Cloudflare استفاده می‌کنند از سیستم جدید اپل استفاده خواهند کرد تا صفحه‌ی CAPTCHA را به کاربر نشان ندهند.

درحال‌حاضر تعداد بسیار زیادی از سایت‌ها وابسته‌ به Fastly یا Cloudflare هستند و عدم نمایش کد کپچا توسط این وب‌سایت‌ها باعث می‌شود تجربه‌ی وب‌گردی در دستگا‌ه‌های اپل بسیار بهبود پیدا کند. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که VPN دارند یا هر از چند گاهی کوکی مرورگر را پاک می‌کنند بسیار کاربردی خواهد بود.

نحوه کارکرد قابلیت Private Access Token اپل

نحوه‌ی عملکرد سیستم Automatic Verification اپل

اپل می‌گوید قابلیت Automatic Verification را با استفاده از سیستم ویژه‌ای تحت عنوان Private Access Token توسعه داده است. این قابلیت جدید تا حدی ما را یاد سیستمی در iOS 15 می‌اندازد که برای جایگزینی با رمز عبور طراحی شده بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • نگاهی به نسخه بتای iOS 16؛ از سخن‌گوی فارسی داریوش تا شخصی‌سازی لاک‌اسکرین [به‌همراه ویدئو]
  • قابلیت Developer Mode در iOS 16؛ آیا اپل سرانجام سایدلود اپلیکیشن‌ها را در آیفون ممکن می‌کند؟

به شکلی ساده، نحوه‌ی کارکرد سیستم اپل بدین صورت است: دستگاه شما عوامل متعددی را مورد بررسی قرار می‌‌دهد تا بفهمد که شما انسان هستید یا ربات. وقتی وارد وب‌سایتی شوید که در حالت عادی با صفحه‌ی CAPTCHA به استقبال شما می‌آید، آن وب‌سایت از گوشی یا کامپیوتر شما می‌پرسد که یک انسان مشغول استفاده از دستگاه است یا نه. اگر دستگاه شما پاسخ مثبت بدهد، می‌توانید بدون نیاز به عبور از صفحه‌ی CAPTCHA وارد وب‌سایت شوید. اگر به‌دنبال کسب جزئیات دقیق‌تر درباره‌ی قابلیت جدید هستید می‌توانید جلسه‌ی تخصصی برگزارشده در WWDC را مشاهده کنید.

شرکت کوپرتینویی می‌گوید استفاده از اپل ID نشان می‌دهد شما یک انسان هستید. به گفته‌ی اپل، آیفون و مک اطلاعاتی نظیر آدرس ایمیل یا شماره موبایل را که به اپل ID مرتبط هستند به وب‌سایت‌ها ارائه نمی‌دهند. در واقع آنچه وب‌سایت از دستگاه دریافت می‌کند، صرفاً پاسخ به این سؤال است: «کاربر انسان است یا ربات؟»

اپل تنها شرکتی نیست که روی چنین قابلیتی کار می‌کند. به گفته‌ی Fastly گوگل نیز به توسعه‌ی این فناوری کمک کرده است. گوگل حدوداً دو سال پیش سیستمی نسبتاً مشابه در مرورگر کروم استفاده کرد که کارکرد محدودتری دارد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا